American Film Festival w Strefie Kina Radia RAM

Jan Pelczar | Utworzono: 18.10.2018, 23:43 | Zmodyfikowano: 18.10.2018, 23:43
A|A|A

Na otwarcie - 23 października -  "A Star is Born" w reżyserii i z główną rolą Bradleya Coopera, u którego boku zagrała Lady Gaga. Na gali otwarcia festiwalu Indie Star Award odbierze Alexander Rockwell. Na zamknięcie - 28 października - The Sisters Brothers, western Jacquesa Audiarda z Joaquinem Phoenixem, nagrodzony za reżyserię na festiwalu w Wenecji. Podczas gali kończącej festiwal, oprócz nagród dla najlepszych filmów konkursowych, wręczona zostanie druga Indie Star Award - dla Sary Driver. O wyróźnionych filmach i osobistościach nowojorskiej sceny niezależnej mówiła w Strefie Kina Radia RAM Urszula Śniegowska, dyrektor artystyczna AFF.

Organizatorzy rekomendują także publiczności głosowanie na konkursowe filmy:

"Jak co roku polecamy konkursową sekcję Spectrum – przegląd nowych tendencji i młodych talentów kina USA. W programie m.in. niecodzienne wcielenia gwiazd Hollywoodu, filmy nagrodzone na festiwalach Tribeca i Sundance czy krytyczne spojrzenie na ugładzoną wersję historii USA.

Jednym ze znaków rozpoznawczych festiwalu jest konkursowa sekcja American Docs, dzięki której widzowie zobaczą najgłośniejsze dokumenty prezentujące różne oblicza Stanów Zjednoczonych. W programie znalazły się m.in. portrety niezwykłych ludzi, fascynujące opowieści o „amerykańskiej duszy” – ulokowanej gdzieś między wyznawcami teorii płaskiej Ziemi a postaciami o wybitnej inteligencji i charyzmie, czy epicka podróż śladem najbardziej wyluzowanego z hollywoodzkich aktorów.

SPECTRUM

Diane Kenta Jonesa jest wielkim zwycięzcą prestiżowego festiwalu Tribeca (najlepszy film, zdjęcia i scenariusz). W wyprodukowanym przez Martina Scorsese kameralnym dramacie obserwujemy drobiazgowo przemyślane studium relacji 70-letniej wdowy Diane i jej 30-letniego syna Briana, uzależnionego od heroiny. Jonesowi (który jest na uznanym dokumentalistą oraz dyrektorem festiwalu New York Film Festival) udało się stworzyć intymną, emocjonującą opowieść.

Długa głupia podróż (The Long Dumb Road) w reżyserii Hannah Fidell i wg. scenariusza Carsona Mella (od 2014 roku autora serialu Dolina Krzemowa/Silicon Valley) łączy w sobie najlepsze cechy buddy movie i szalonego filmu drogi. Aspirujący fotograf Nathan (Tony Revolori, znany z Grand Budapest Hotel) wyrusza w podróż do Los Angeles. Kiedy jego samochód psuje się w małej mieścinie w Teksasie, Nat zyskuje irytującego towarzysza: z rzadka trzeźwiejącego mechanika Richarda (Jason Mantzoukas). Gwarantowana duża dawka śmiechu.

Zaktualizujcie swoje mapy: Chiny to nowy Dziki Zachód. Tak przynajmniej uważa Teksańczyk Jimmy, który w Państwie Środka chce zarobić miliony na sprzedaży urządzenia do… komunikacji z duchami. Wyreżyserowany przez Johna Maringouina Ghostbox Cowboy to szalona satyra na współczesny świat, nakręcona w hipnotycznym stylu, brawurowo zrealizowana i zmontowana.

Nie pamięta ostatniej nocy, budzi się w obcym łóżku, a na dodatek jej były chłopak wyprawia dziś imprezę zaręczynową: oto moment, w którym poznajemy Izzy. Stara miłość jednak nie rdzewieje; potrafi wyleczyć najgorszego kaca i dać siłę do realizacji rzeczy niemożliwych (choć niekoniecznie słusznych). Izzy zapieprza przez miasto (Izzy Gets the Fuck Across Town), brawurowy debiut Christiana Papierniaka, to gorzko-słodki portret pokolenia współczesnych 30-latków i energetyczny popis Mackenzie Davis (znanej m.in. z Tully czy Blade Runnera 2049).

Dawno nikt tak dojrzale nie opowiadał o samotności, niepewności i o tym, jak trudno czasem podjąć życiową decyzję. Jules światła i mroku (Jules of Light and Dark) to wyważony, subtelny debiut, w którym młode bohaterki szukają sposobu na bezbolesne wyjście z okresu dojrzewania. Daniel Laabs znakomicie korzysta z przestrzeni i „magicznej godziny”, dzięki czemu jego film wizualnie przypomina American Honey Arnold czy Uciekiniera Nicholsa.

Mistyfikator (The Great Pretender) jest dowcipną wariacją na temat utartego twierdzenia, że sztuka przenika życie, a życie sztukę. Skromny, inteligentny film Nathana Silvera to opowieść o młodej Francuzce, która – przygotowując w Nowym Jorku sztukę o rozpadzie swojego związku – nieco mimochodem wywołuje (równie straszne, co zabawne) demony przeszłości.

Nienawiść, którą dajesz (The Hate U Give) w reżyserii George’a Tillmana Jr., jeden z przebojów tegorocznego festiwalu w Toronto, to filmowy manifest i mocny komentarz na temat uprzedzeń rasowych we współczesnej Ameryce. Nienawiść… prezentuje także proces budzenia się społecznej odpowiedzialności za drugiego, nawet obcego człowieka. Oprócz wcielającej się w główną postać Amandli Stenberg, na ekranie zobaczymy też Anthony’ego Mackiego, który udowadnia, że jest znacznie lepszym aktorem niż sugerowałaby to postać Falcona z serii filmów o Avengersach.

Nie wychodź z domu (Don’t Leave Home) Michaela Tully’ego to gęsta, filmowa mikstura, czerpiąca garściami motywy z klasycznych thrillerów psychologicznych (Roega czy Altmana), a przede wszystkim – to kino atmosfery, w którym dużo bardziej istotne są tropy niż rozwiązanie zagadki, wędrówka postaci niż ich ostateczny los. Film opowiada także o katolickim poczuciu winy oraz irlandzkim Kościele i jego spuściźnie.

Choć na pierwszy rzut oka Strażniczka (A Vigilante) przypomina Kill Billa, to w rzeczywistości jest realistyczną, do bólu prawdziwą opowieścią o zwalczaniu agresji wobec kobiet przy pomocy środka, którego sensowność można kwestionować: przemocy. Film w reżyserii Sarah Daggar-Nickson to także aktorski popis Olivii Wilde, dotychczas kojarzonej bardziej z postaciami hollywoodzkich piękności.

Basta! Czas ściągnąć wiktoriański gorset i odświeżyć ugładzony wizerunek Emily Dickinson. Wyreżyserowane przez Madeleine Olnek Szalone noce z Emily (Wild Nights With Emily) to inteligentna i zabawna opowieść o jednej z najważniejszych amerykańskich poetek. Film został okrzyknięty przez Indiewire najlepszą lesbijską komedią 2018 roku.

Tak wyglądałoby ironiczne Lśnienie nakręcone przez Wernera Herzoga. Uwięzieni (Chained for Life) w reżyserii Aarona Schimberga tytułem nawiązują do jednego z najgorszych filmów w historii kina: wodewilu w typie freak show z karłami i bliźniaczkami syjamskimi. Ta wersja iskrzy dowcipem, inteligencją i erudycją twórców. Wszystko w zestawie z cudowną kpiną z arthouse’u.

Pustynna Marfa i industrialny Teksas: oto sceneria dla współczesnego Dostojewskiego. Wolny duch (Friday’s Child) A. J. Edwardsa to historia wchodzącego w dorosłe życie chłopaka z sierocińca, zaopatrzonego na drogę przez mentorów jedynie w kilka frazesów i zdecydowanie niewystarczającą ilość gotówki. W tej trudnej i przejmującej roli zobaczymy Tye’a Sheridana (gwiazdę spielbergowskiego hitu Player One). Aktor będzie jednym z gości tegorocznej edycji American Film Festival.

AMERICAN DOCS

Biała fala: legenda o kokainowej wyspie (White Tide: The Legend of Culebra) Theo Love’a to idealny dowód na to, że życie pisze najlepsze scenariusze. Jest mapa, jest historia, jest czarna torba, a w niej paczki z kokainą o wartości dwóch milionów dolarów. Kto nie spróbowałby jej znaleźć? Kto choć przez chwilę nie chciałby się poczuć jak Walter White z Breaking Bad?

 Czas na Ilhan (Time for Ilhan) Norah Shapiro jest iskrą nadziei w dzisiejszej Ameryce. Jak wejść do amerykańskiej Izby Reprezentantów, będąc czarną kobietą, muzułmanką w hidżabie, matką trojga dzieci i imigrantką z Somalii? Wie to Ilhan Omar, charyzmatyczna działaczka z tzw. Małego Mogadiszu w Minnesocie.

Jak przetrwać w Hollywood będąc kobietą? Druga połowa kadru (Half of the Picture) Amy Adrion to zapis szczerych rozmów z reżyserkami o chorobie seksizmu i mizoginii – wszechobecnej w Fabryce Snów. Miranda July, Ava duVernay, Rosanna Arquette, Penelope Spheeris czy Catherine Hardwicke opowiadają o tym, o ile trudniej kobietom jest zrobić film.

Do boju (Roll Red Roll) Nancy Schwartzman – niepodważalny dowód na to, że stereotypy związane z tzw. kulturą gwałtu wciąż są rozpowszechnione, a ofiary, nawet te nieletnie, niezmiennie krytykuje się za „wyzywający ubiór”.

 Religijny konserwatyzm i drag queens? Czemu nie. Ewangelia Eureki (The Gospel of Eureka) Donalda Moshera i Michaela Palmieriego to odwiedziny w tytułowej Eurece (w stanie Arkansas), która jak w soczewce skupia paradoksy amerykańskiej demokracji.

Niech nadejdzie ten dzień (Give Us This Day) w reżyserii Jeffa i Michaela Zimbalistów to podróż do amerykańskiego jądra ciemności – East Saint Louis, które ma najwyższy wskaźnik zabójstw w całych Stanach.

Niepowstrzymana Bethany Hamilton (Bethany Hamilton: Unstoppable) Aarona Liebera – gwarantowany zastrzyk pozytywnej energii. W wieku 13 lat, w efekcie ataku rekina, Hamilton straciła ramię. Pomimo tej tragedii, nie zmalał jej hart ducha: dziś jest jedną z najsłynniejszych surferek na świecie.

Niewidzialni kowboje (Phantom Cowboys) Daniela Patricka Carbone’a – intymny portret Ameryki, gdzieś na bocznym torze american dream. Larry, Nick i Tyler – choć całe życie jeszcze przed nimi, już teraz wiedzą, że USA to kraj jednocześnie wielki i mały, gdzie miejsce urodzenia czy kolor skóry potrafią zdefiniować całą przyszłość.

Wolność, równość, aligatory. Wyreżyserowani przez Davida Abla Ostatni kowboje z mokradeł Everglades (Gladesmen: The Last of the Sawgrass Cowboys) to opowieść o sile tradycji subkultury „kowbojów z Florydy”, którzy muszą zmierzyć się z nieubłaganymi skutkami degradacji środowiska.

Ten film jest jak spontaniczny wypad na piwo, który zamienia się w epicką przygodę. W Opowieściach o Billu Murrayu (The Bill Murray Stories: Life Lessons Learned From A Mythical Man) wraz z reżyserem, Tommym Avallonem, wyruszymy na poszukiwania najbardziej wyluzowanego gwiazdora Hollywood – żywej „legendy miejskiej” – człowieka, który – ot tak – potrafi przyjść niezapowiedziany na losowo wybrany wieczór kawalerski albo dołączyć się do parkowej rozgrywki w piłkę z absolutnymi nieznajomymi.

W ciągu ostatniej dekady ruch nacjonalistyczny zaczął niebezpiecznie rosnąć w siłę. Skrajna prawica: czas gniewu (Alt-Right: Age of Rage) Adama Bhala Lougha to kronika protestów, oporu i walki o to, żeby prorasistowskie i neonazistowskie głosy nie docierały do szerszej grupy obywateli i obywatelek.

Ci dwaj musieli budzić spore zdziwienie. Szatan i Adam (Satan & Adam): podstarzały czarnoskóry ekscentryk i biały chłopak, którzy grali razem płomiennego bluesa na ulicach Harlemu. Lata 80., okres silnych napięć na tle rasowym; oni jednak zachowywali się tak, jakby nie istniały żadne podziały i konflikty. Film V. Scotta Balcerka to opowieść o dziwnej parze niezwykłych muzyków.

 Siła kobiet, solidarność, radość życia i potęga poczucia humoru: oto cechy charakterystyczne Madonny Thunder Hawk, legendarnej działaczki Ruchu Indian Amerykańskich. Wojowniczki (Warrior Women) w reżyserii Elizabeth Castle i Christiny D. King są portretem wybitnej kobiety, która – choć skończyła już 70 lat – wciąż aktywnie uczestniczy w walce rdzennych społeczności.

 Loty w kosmos to stały element krajobrazu XXI wieku. W takim razie – jakim cudem od kilku lat przybywa wyznawców teorii płaskiej Ziemi? Za horyzontem (Behind the Curve) Daniela J. Clarka to wnikliwa obserwacja tego międzynarodowego fenomenu, daleka jednak od uproszczeń i wyśmiewania". - czytamy w materiałach prasowych festiwalu. 

Specjalne wydanie Strefy Kina Radia RAM ze studia festiwalowego w Kinie Nowe Horyzonty w czwartek 25 października od 14. do 18.

REKLAMA

To może Cię zainteresować