Diana Krall - "Quiet Nights"
Tak naprawdę "Quiet Nights" to słynne "Corcovado". Jego angielską wersję - jako "Quiet Nights of Quiet Stars" napisał kanadyjski pianista i dziennikarz (w pewnym momencie szef pisma "Down Beat") Gene Lees.
Autorzy tego przeboju już od wielu lat nie żyją. Spoczywają na cmentarzu, skąd roztacza się widok na Corcovado - granitową górę stojącą nieopodal plaży Copacabana, z wzniesionym na samym szczycie pomnikiem Chrystusa Zbawiciela, który jest symbolem i ikoną Rio de Janeiro.
Utwór ten w 1964 r. nagrali w Nowym Jorku Astrud i Joao Gilberto oraz amerykański saksofonista altowy Stan Getz. Astrud znalazła się na sesji nagraniowej przypadkowo, jako tłumaczka znająca biegle angielski. Jej mąż nie radził sobie z tym językiem, dlatego propozycję nagrania partii wokalnych po angielsku dostała 23–letnia wówczas Astrud. Jej głos idealnie pasował do klimatu nagrania, a sam Getz zauroczył się nią od pierwszej chwili. Joao śpiewał swoją partię po portugalsku.
Utwór okazał się wielkim przebojem i kluczem do sukcesu. Zainicjował światowy szał na bossa–novę. Niebawem gitarzysta Joao Gilberto rozwiódł się z Astrud, do czego w dużym stopniu przyczynił się jej burzliwy romans ze Stanem Getzem.
Moda na bossa–novę powraca za sprawą albumu Diany Krall "Quiet Nights". Wokalistka sięgnęła po jeszcze jedną kompozycję Jobima – "Girl From Ipanema". To jeden z wielkich przebojów bossa–novy. Jego pierwowzór należy do Stana Getza i Charlie Byrda. Oryginalny tekst piosenki napisał kompan Jobima, Vinicius de Mores. Utwór opowiada o tym jak dwaj przyjaciele przez cały dzień przesiadują w kafejce, a na zewnątrz przechadza się idąc na plażę i wracając z niej przepiękna blond włosa dziewczyna. Diana Krall wygląda podobnie, dlatego przekształciła tytuł piosenki zmieniając jej słowa na "The Boy From Ipanema".
Krall sięgnęła też po amerykańskie standardy: "Where Or When" Lorenza Harta i Richarda Rodgersa, "Too Marvelous For Words" Johnny Mercera i Richarda Whitinga, "Guess I’ll Hang My Tears Out To Dry" Sammy Chana i Jule Styne’a, czy "Walk On By" Hala Davida i Burta Bacharacha. Z pewnością duży wpływ na kształt tej płyty miał niemiecki aranżer Claus Ogerman (notabene urodzony w Raciborzu, wraz z rodziną wysiedlony po II wojnie światowej do Niemiec). To właśnie on już w 2001 r. zaznaczył swoją obecność na płycie Diany Krall "The Look of Love".
Tamten sukces artystka próbuje powtórzyć także teraz. Swój najnowszy album nagrała w identycznym składzie, z jakim pojawiła się na festiwalu Jazz nad Odrą w 2008 r. W studiu do zespołu dołączył grający na instrumentach perkusyjnych Paulinho Da Costa.
Diana Krall znakomicie dopasowała pozostałe rytmicznie utwory "You’re My Thrill", "So Nice" i "I’ve Grown Accustomed To Your Face" do brazylijskiego gatunku. Są najprawdziwszymi bossa-novami.
Album zawiera dodatkowo dwa bonusowe nagrania: "How Can You Mend A Broken Heart" i "Every Time We Say Goodbye", który zamyka tę przepiękną, pełną erotyki i ekscytacji płytę. Muzyka i przepiękny głos Diany Krall działają na nasze zmysły.
Artystka z tym programem wystąpiła w listopadzie 2008 r. w gorącej atmosferze Rio de Janeiro z zespołem wspartym przez orkiestrę. Całe wydarzenie można zobaczyć na DVD zatytułowanym "Live in Rio". Oprócz samego koncertu znajdujemy tu także wywiady z Dianą i jej muzykami oraz klip promujący album z utworem "The Boy From Ipanema". "Live In Rio" pokazuje Dianę Krall w znakomitej formie. Warto wspomnieć, że to pierwsze wydawnictwo w dorobku artystki, które ukazało się także w formacie Blu-Ray.
Diana Krall – "Quiet Nights"
Wydawnictwo: Verte/Universal Music Polska