Fotel? Ma być lekki, tani i bezpieczny
fot. Krzysztof Mazur/Pryzmat PWr.
Dzięki prowadzonym pracom fotele mają być lżejsze, tańsze i co ważne, bezpieczniejsze. Priorytetem przy projektowaniu ma być jak najlepsza ochrona pasażera w momencie zderzenia.
Realizatorzy projektu, którym kieruje profesor Edward Chlebus, stawiają na wykorzystanie techniki laserowej.
- Stal uzyskuje w takim procesie strukturę austenitu, po czym w wyniku schłodzenia zostaje zahartowana. Uzyskany ostatecznie materiał, choć stanowi jednolity element, wykazuje miejscowe różnice sprężystości. W ten sposób pojawiają się w konstrukcji kontrolowane strefy pochłaniania energii. Rozwiązanie to wymusza, w razie wypadku, odpowiednie kierunki deformacji zmodyfikowanej struktury nośnej oparcia. Możemy to rozwiązanie porównać do konstrukcji sprężynowej jednorazowego zastosowania - tłumaczy profesor Andrzej Ambroziak z Wydziału Mechanicznego PWr.
Naukowcy z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej współpracują przy projekcie z firmą Sitech. Należąca do grupy Volkswagena firma zaliczana jest do największych wytwórców siedzisk samochodowych.
Ma centralę w Polkowicach, a także fabryki w Niemczech, Rosji i Chinach. W 2015 roku powinniśmy poznać wyniki badań.
fot. Krzysztof Mazur/Pryzmat PWr.