„Trąbka do słuchania” premierowo we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
zdj. Filip Wierzbicki/WTW
Dwa lata temu adaptację powieści Leonory Carrington wystawił Stary Teatr w Krakowie. Reżyserowała Agnieszka Glińska. We Wrocławiu spektakl przygotowuje duet Weronika Szczawińska – Piotr Wawer Jr. Współtwórcy niejednej gorąco oklaskiwanej wrocławskiej i dolnośląskiej premiery. Grzegorz Chojnowski w Radiu Wrocław Kultura próbował przy tej okazji ustalić, gdzie pierwszy raz przecięły się ich teatralne drogi:
Wystarczy spojrzenie na galerię zdjęć z prób do spektaklu, by stwierdzić, że pełne ręce roboty miała przed premierą „Trąbki do słuchania” Pracownia Krawiecka Wrocławskiego Teatru Współczesnego. To dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, jakie przedstawienie zobaczymy:
Co mówią inni twórcy spektaklu? W materiałach prasowych WTW czytamy:
– Warto sobie wyobrazić, że jesteśmy po apokalipsie i tak naprawdę nie ma zbyt dużego dostępu do różnych instrumentów, więc radzimy sobie ekologicznie. Mamy sekcję perkusyjną i dętą, trąbki i kontrabasy, a to wszystko jest wydobywane za pomocą głosów aktorek i aktorów – dopowiada Julia Gadzina, autorka kompozycji i aranżacji.
Kostiumolożka Marta Szypulska wyjaśnia, że bohaterki i bohaterowie spektaklu będą siedzieć w pieczarze i dziergać kostiumy utrzymane w babcinej estetyce, czyli ciepłe, wygodne i funkcjonalne.
– Kiedy natomiast zaczynają odgrywać „Trąbę do słuchania" to noszą kostiumy utrzymane w estetyce trashowego baroku – bardzo monumentalne kostiumo-obiekty, zrobione ze śmieci, niewygodne i ciężkie, projektowane w duchu surrealistycznego malarstwa Leonory Carrington – dodaje Szypulska.
Alicja Czyczel, choreografka, nazywa układy choreograficzne „bajaderką" pełną różnych estetyk, odwołujących się zarówno do popkultury jak i do kultury wysokiej.
– Choreografia będzie barokowa, kolorowa, slapstickowa, pełna ekscesu, ale też spokojna, majestatyczna i spowolniona. Będzie różnorodna i pełna możliwości – podkreśla Alicja Czyczel.
Premiera spektaklu „Trąbka do słuchania" już w najbliższą sobotę, 22 kwietnia, o godz. 19:15 na Dużej Scenie WTW.
Kolejne spektakle: 23, 25, 26 i 27 kwietnia oraz 7, 9, 10 i 11 czerwca.
Szczegóły i bilety: www.wteatrw.pl
Realizatorzy:
reżyseria Weronika Szczawińska
adaptacja, dramaturgia, współpraca reżyserska, opracowanie muzyczne Piotr Wawer jr
scenografia, kostiumy, światło Marta Szypulska
kompozycje, aranżacje Julia Gadzina
choreografia Alicja Czyczel
asystentka reżyserki Anna Kieca
inspicjentka Katarzyna Krajewit
obsada
Mariusz Bąkowski, Anna Błaut, Krzysztof Boczkowski, Elżbieta Golińska, Anna Kieca, Dominika Probachta, Beata Rakowska, Irena Rybicka, Dominik Smaruj, Jolanta Solarz-Szwed, Magdalena Taranta, Lina Wosik i Julia Gadzina (gościnnie)