Artyleryjskie zabezpieczenie mostu kolejowego
materiały prasowe
Głównymi pracami konserwatorskimi, jakie przeprowadzono przy okazji modernizacji linii E 59 we Wrocławiu, była rewaloryzacja i zabezpieczenie blokhauzu artyleryjskiego z XIX w. Obiekt wchodził w skład systemu fortyfikacji, stanowiących zabezpieczenie przyczółka mostowego. Odnowiony został korpus blokhauzu pomiędzy wiaduktami nad ul. Osobowicką.
Prace konserwatorskie polegały na oczyszczeniu, uzupełnieniu i zabezpieczeniu ceglanych oraz kamiennych elementów. Przywrócono układ otworów strzelniczych i odtworzono ceglaną balustradę, kamienne schody prowadzące spod wiaduktu na międzytorze oraz schody przy torze nr 1 od strony Odry. Całość budowli została przykryta płytą żelbetową, wykonano prace odwodnieniowe i hydroizolacyjne a odnowiona elewacja budowli została zabezpieczona preparatem antygraffiti. Udało się również zrekonstruować metalowe balustrady dwóch sąsiednich wiaduktów.
Prace konserwatorskie przeprowadzono przy okazji modernizacji najdłuższego, blisko półkilometrowego mostu kolejowego Wrocławia nad Odrą, którego koszt wyniósł ok. 41 mln zł.
Kamienne ozdoby obok pociągów
Odnowione zostały również ozdobne kamienne elementy wieńczących przyczółki wiaduktu nad ul. Grabiszyńską. Zostały one najpierw zdemontowane, by mogły zostać oczyszczone i uzupełnione. Dwa z tych elementów od strony centrum są już osadzone na nowych, przebudowanych przyczółkach wiaduktu. Do kompletu czekają jeszcze te od strony Grabiszynka. Zostaną zamontowane po nasunięciu ostatniego – trzeciego przęsła wiaduktu. Kamienne sterczyny są historyczną ozdobą nowej sylwetki wiaduktu. Koszt przebudowy wiaduktu ok. 15 mln zł.
Prace są realizowane w ramach projektu: „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”. Ich koszt to 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800 milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.