Avant Art Festival „Japonia”

Radio RAM | Utworzono: 04.10.2016, 19:35
A|A|A

Tegoroczny program stawia sobie za cel przybliżenie odbiorcy fenomenów Japonii. Koncertom towarzyszyć będą pokazy filmowe, performatywne oraz spektakle teatralne – prezentacje zjawisk najbardziej reprezentatywnych, interesujących, nowych, ale i występy artystów, którzy przez lata budowali swoją renomę na scenie muzyki eksperymentalnej. Dziewiąta edycja AAF jest częścią programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Japońska wizja awangardy

Wśród artystów japońskich zobaczymy najważniejszych przedstawicieli awangardy i eksperymentu. Ikue Mori to perkusistka, pekusonalistka i graficzka – karierę muzyczną rozpoczynała pod koniec lat '70 w związanym z nowojorskim środowiskiem No Wave projekcie DNA, w którym to uczestniczył również Arto Lindsay. Współpracowała m.in. z takimi eksperymentatorami jak Fred Frith, John Zorn, Evan Parker czy Maja S.K. Ratkje. Phew, jedna z kluczowych postaci pierwszej fali japońskiego avant-new wave, pierwszy, wydany w 1981, solowy album zrealizowała z pomocą członków krautrockowej formacji Can: Holgera Czukaya i Jakiego Liebezeita (który wraz z Hansem-Joachimem Irmlerem wystąpił na ubiegłorocznym Avant Art Festival). Wokalistka znana z kooperacji z Otomo Yoshihide (AAF 2010), Billem Laswellem czy Dieterem Moebiusem, powraca obecnie do oszczędnych, minimalistycznych form ekspresji. Prócz jej solowego występu będziemy mieli okazję usłyszeć ją na żywo wraz ze znanym z Einstürzende Neubauten Alexandrem Hacke. Na jednej scenie usłyszymy ponadto legendarnego japońskiego eksperymentatora Keiji’ego Haino (pamiętanego z występów ze Stephenem O’Malley’em i Zeitkratzer na AAF 2014) oraz perkusistę Balázsa Pándi, znanego ze współpracy choćby z Merzbow czy Zu.

Ponadto na festiwalu wystąpi silna reprezentacja młodych artystów związanych z wytwórnią Raster-Noton: od techno/glitch/IDM Ueno Masaaki’ego przez zwichrowany, a delikatny techno/dub Kyoki, po elektroidalne, futurystyczne eksploracje Aoki’ego Takamasy. Laboratoryjny chłód elektronicznych badań zrównoważą występy klasyków Shibuya-kei, Buffalo Daughter oraz bazującej w Berlinie performatywno-muzycznej Group A: projektu odwołującego się bezpośrednio do spuścizny klasycznego industrialu pokroju SPK, Throbbing Gristle czy Cabaret Voltaire.

Nie tylko Japonia

W programie przewidziano również występy artystów polskich: na scenie Avant Art Festival zaprezentuje się Zamilska – producentka i kompozytorka gęstego, bojowego techno, plądro/elektro/akustyczne 2g, a także post-postrockowe szczecińskie Kristen, od lat eksplorujące stany delikatnej równowagi między dysonansem a ciszą. Ponadto – kontynuując zapoczątkowany na poprzednich edycjach festiwalu wątek kooperacji artystów polskich i zagranicznych – na jednej scenie wystąpią założyciel i lider Małych Instrumentów, muzykolog i konstruktor Paweł Romańczuk oraz japoński performer i twórca instalacji Nao Nishihara, zgłębiający cielesny aspekt tworzenia i wykonywania muzyki w jej funkcji przestrzenno-dźwiękowej.

Teatr Butoh i Avant Art Film

Na scenie teatralnej zaprezentowani zostaną artyści prezentujący teatr Butoh w pełnym wymiarze jego różnorodności: Aya Irizuki oraz Ken Mai. W ramach piątej edycji Avant Art Film zobaczymy projekcje o muzyce japońskiej. Fenomen "live houses", undergroundowych klubów, miejsc przepływu idei kierujących się zasadami niezależności, przedstawia film Kevina McGue o takim właśnie tytule. Dokumentalna impresja Lewisa Rapkina pt. „Live from Tokyo” ukazuje z kolei wybujałą różnorodność środowiska muzycznego japońskiej metropolii. Wśród prezentacji filmowych tegorocznej edycji festiwalu znajdą się również anarchiczny„2045: Carnival Folklore” z muzyką na żywo oraz dokument o życiu i twórczości outsider/lo-fi legendy Yximalloo.

Więcej informacji: www.avantart.pl

REKLAMA

To może Cię zainteresować