Wrocławska Nagroda Muzyczna i Teatralna 2018
Fot. materiały prasowe
Wrocławska Nagroda Muzyczna 2018
Nominowani w kategorii muzyka poważna:
Hanna Sosnowska Ukończyła studia na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie obecnie kontynuuje studia doktoranckie. W 2016 została laureatką Nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego za Najlepszy Dyplom Roku. Od 2017 swoim kunsztem wokalnym uświetnia spektakle Opery Wrocławskiej, gdzie zadebiutowała w roli Paminy w premierowym spektaklu W krainie Czarodziejskiego Fletu. Obecnie w Operze Wrocławskiej gra w spektaklach takich jak: Requiem d-moll, Najdzielniejszy z rycerzy, Krakowiacy i Górale, Pchła Szachrajka, Fidelio, Immanuel Kant czy Orfeusz i Eurydyka.
Nominowana
za doskonały sezon w Operze Wrocławskiej i pamiętne role w różnorodnym repertuarze: Milionerki w Immanuelu Kancie Leszka Możdżera, Amora w Orfeuszu i Eurydyce Christopha Willibalda Glucka, Julii w I Capuleti e i Montecchi
Tomasz Man Dramatopisarz, reżyser teatralny, autor adaptacji teatralnych i słuchowisk radiowych. Wyreżyserował około 50 spektakli, m.in. w Warszawie, Szczecinie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Łodzi i Gdyni, oraz 15 słuchowisk dla Teatru Polskiego Radia. Współzałożyciel Teatru pod Gryfami we Wrocławiu. Prowadził liczne warsztaty teatralne, m.in. w Sienie, Łodzi i Warszawie.
Marcin Nałęcz-Niesiołowski Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, współpracując z czołowymi teatrami operowymi i orkiestrami filharmonicznymi w kraju. Występuje na wielu estradach świata, m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Korei, Meksyku, Hiszpanii, Estonii, Ukrainie, w Rosji, Niemczech, Szwecji i Portugalii. Od września 2016 jest dyrektorem Opery Wrocławskiej.
nominowani:
za mistrzowskie wykonanie oratorium Via crucis Pawła Łukaszewskiego w Operze Wrocławskiej
Wrocławska Orkiestra Barokowa pod kierunkiem Jarosława Thiela Założona w 2006 przez Andrzeja Kosendiaka. Jest zespołem działającym w ramach nfm, jednej z niewielu instytucji kulturalnych w Polsce mogących się poszczycić posiadaniem orkiestry barokowej grającej na instrumentach historycznych. Podczas każdego z sezonów orkiestra prezentuje własną serię koncertową, która zawsze jest gorąco przyjmowana przez publiczność. Repertuar orkiestry obejmuje utwory od baroku do romantyzmu, od kompozycji kameralnych po wielkie dzieła oratoryjne. Orkiestra jest zaliczana do najważniejszych polskich zespołów grających na instrumentach historycznych. Jej dorobek i poziom artystyczny owocuje współpracą z największymi sławami międzynarodowej sceny muzyki dawnej. Od początku działalności zespołu jego dyrektorem artystycznym jest znakomity wiolonczelista Jarosław Thiel.
nominowana
za stylową interpretację na najwyższym poziomie Orfeusza i Eurydyki Christopha Willibalda Glucka w Operze Wrocławskiej
Chór nfm pod kierunkiem Agnieszki Franków-Żelazny Założony w 2006 przez Andrzeja Kosendiaka. Od początku dyrektorem artystycznym zespołu jest Agnieszka Franków-Żelazny. Chór współpracował m.in. z takimi dyrygentami, jak Bob Chilcott, Iván Fischer, Jacek Kaspszyk, Stephen Layton, James MacMillan i Krzysztof Penderecki, oraz zespołami Budapest Festival Orchestra, Gabrieli Consort & Players, Il Giardino Armonico i nospr. Wystąpił na ponad 300 koncertach, m.in. w Barbican Centre, Royal Albert Hall, Gewandhaus, Filharmonii Paryskiej i Salle Pleyel oraz na licznych festiwalach w kraju i za granicą. Chór nagrał serię płyt pod dyrekcją Paula McCreesha, kilka albumów a cappella (w tym De profundis, Fryderyk 2017). W 2018 ukazała się płyta Ubi Caritas oraz nagrane z udziałem zespołu Widma Stanisława Moniuszki i IX Symfonia Ludwika van Beethovena (dyr. Giovanni Antonini).
nominowany
za piękną płytę Ubi Caritas z utworami młodych polskich kompozytorów współczesnych
Wrocławska Nagroda Muzyczna 2018
Nominowani w kategorii muzyka rozrywkowa:
Mikromusic Polski zespół grający muzykę określaną jako avant pop lub art pop. W ich twórczości słychać inspiracje słowiańskim folkiem, jazzem, rockiem i elektroniką. Na koncie mają 6 płyt studyjnych i 3 albumy koncertowe. Grali na najważniejszych polskich festiwalach i koncertowali za granicą. Zespół został dwukrotnie nominowany do najważniejszej polskiej nagrody muzycznej, czyli Fryderyków w kategorii Alternatywna Płyta Roku, a teledyski do ich utworów wielokrotnie otrzymywały wyróżnienia na takich festiwalach jak Yach Film Festival, Camerimage, Berlin Music Video Awards. Oglądalność teledysków Mikromusic na YouTube sięga kilkudziesięciu milionów. Ostatnia płyta Tak mi się nie chce oraz wyprzedane sale koncertowe plasują zespół w gronie najbardziej popularnych zespołów w Polsce roku 2018.
nominowany
za album Tak mi się nie chce, konsekwentny rozwój artystyczny, umiejętne łączenie różnych gatunków muzycznych
JazzBlaster Zespół tworzą Tadeusz Kulas – voc, tp (Raz, Dwa, Trzy), Piotr Rachoń – p (The Lions, Jorgos Skolias), Marcin Rak – dr (eabs), Roland Abreu – db (The Cuban Latin Jazz) i Dominik Bieńczycki – viol (Dikanda, Leski). Repertuar zespołu stanowią kompozycje nacechowane skandynawskimi brzmieniami ze sporą dawką elektroniki, wykonywane z iście punkową postawą. Zadebiutowali płytą JazzBlaster plays Depeche Mode, nagraną w kwartecie z kontrabasistą Żenią Betlińskim (v Records 012, 2017). Album został ciepło przyjęty przez publiczność i krytyków. Tematy Depeche Mode zostały potraktowane jako punkt wyjścia do własnych aranżacji i improwizacji. Na początku 2019 ukaże się druga, autorska płyta Night Out (v Records 016, 2019), będąca kwintesencją brzmienia zespołu JazzBlaster.
nominowany
za album JazzBlaster plays Depeche Mode, oryginalną jazzową wersję utworów kultowego brytyjskiego zespołu i znakomicie uchwyconą atmosferę klubowego występu
Igor Boxx
Członek nu-jazzowego wrocławskiego duetu Skalpel i autor solowych albumów, w tym Breslau (Ninja Tune), Dream Logic, Delirium oraz Fyodor. Znany z hybrydowej techniki tworzenia muzyki, polegającej na łączeniu fragmentów sampli ze starych płyt z instrumentami elektronicznymi, co nadaje jego kompozycjom intrygujący retro-futurystyczny posmak. Ma na koncie występy na najwazniejszych polskich festiwalach muzycznych (Open’er Festival, off Festival, Sacrum Profanum, Selector Festival), a takze na innych festiwalach krajowych i zagranicznych. Zaprezentował się jako kurator sceny elektronicznej Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu. Tworzył również oprawę muzyczną Europejskiego Festiwalu Port Literacki i realizował projekty oparte na artystycznej współpracy (zespoły Evorevo, Nervy, High Definition/Pianohooligan projekt „Dziady”).
nominowany
za album Fyodor – spójną, przemyślaną koncepcję i brzmienie na płycie inspirowanej twórczością Fiodora Dostojewskiego i czołowymi postaciami popkultury
Bogusław Klimsa
Muzyk, dziennikarz, kompozytor, reżyser, twórca programów kabaretowych i estradowych.
Jako dziennikarz i kierownik Redakcji Muzycznej tvp we Wrocławiu stworzył ponad 100 programów muzycznych dokumentujących życie kulturalne Wrocławia, w tym zapisy koncertów muzyki klasycznej, rozrywkowej, rocka i jazzu. Kompozytor muzyki teatralnej i opracowań do ponad 80 spektakli w teatrach dramatycznych, lalek i pantomimy w Polsce oraz Europie. Autor monografii Muzyka rozrywkowa we Wrocławiu 1945–2000 składającej się z 3 tomów: Jazz, Rock i Estrada. Współautor nagradzanej, 2-tomowej monografii festiwali Jazz nad Odrą 1964–2014. Założyciel Wrocławskiego Teatru Piosenki, którego jest dyrektorem artystycznym. Laureat nagrody zaiks-u (2018) za popularyzację muzyki rozrywkowej oraz Nagrody Miasta Wrocławia (2018) za reportaże i monografie dokumentujące życie muzyczne i kulturalne miasta.
nominowany
za unikatową na polskim rynku wydawniczym trylogię o wrocławskiej muzyce w latach 1945–2000
Wrocławska Nagroda Teatralna 2018
Nominowani:
Alicja Morawska-Rubczak
Reżyserka, pedagog teatru, specjalizuje się w dziedzinie teatru i tańca dla dzieci do lat 3. Wyreżyserowała m.in. spektakle: Śpij w Teatrze Baj w Warszawie, brzucho i Dżunglę we Wrocławskim Teatrze Lalek, blisko w Centrum Sztuki Dziecka, Chodzi o to w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, a także Kuuki w Tokio oraz Małą wielką podróż w Bergen. Jako kuratorka i pomysłodawczyni projektów teatralnych dla dzieci współpracowała z wieloma instytucjami kultury. Jej spektakle były prezentowane w kraju i za granicą, m.in. w Japonii, Chinach, Norwegii, Rosji, Irlandii, Włoszech i Iranie. Jest laureatką stypendiów i rezydencji krajowych i zagranicznych. Należy do International Theatre for Young Audiences Research Network, Small Size Association oraz współtworzy poznańską Art Fraction Foundation.
nominowana
za reżyserię hipnotyzującego, pełnego ciepła, adresowanego do najmłodszych widzów spektaklu Dżungla we Wrocławskim Teatrze Lalek
Anna Kieca
Rola w Genialnej przyjaciółce Eleny Ferrante w reż. Weroniki Szczawińskiej to jej 25. postać sceniczna. Pochodzi z Rzeszowa, od blisko 16 lat mieszka we Wrocławiu. Tutaj przyszły na świat jej dwie córki. W 2007 ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną i już na studiach została aktorką Wrocławskiego Teatru Współczesnego. Zagrała wiele wyrazistych i różnorodnych ról, m.in. bezwzględną Gonerylę w Królu Learze William Szekspira, gotową do poświęceń Felice w Pułapce Tadeusza Różewicza i szaloną służącą Martę w Tajemniczym ogrodzie Agnieszki Jakimiak. Grała także w Kartotece w reż. Michała Zadary, Akropolis. Rekonstrukcja w reż. Michaela Marmarinosa, Niewidzialnym chłopcu w reż. Weroniki Szczawińskiwej i Nauce chodzenia w reż. Pawła Miśkiewicza. Poza sceną współpracuje m.in. z Wrocławskim Hospicjum Bonifratrów i Polską Akcją Humanitarną.
nominowana
za świetną w formie, przekonującą kreację aktorską w przedstawieniu Genialna przyjaciółka Eleny Ferrante w reżyserii Weroniki Szczawińskiej we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
Joanna Gerigk
Urodzona w Starogardzie Gdańskim, absolwentka reżyserii teatru lalek pwst w Krakowie filia we Wrocławiu, Studium Technik Teatralnych i Filmowych w Łodzi oraz Akademii Teatralnej w Warszawie. Studiowała reżyserię na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych (damu) w Pradze. Wykładowczyni w ast w Krakowie filia we Wrocławiu, doktor sztuk teatralnych, instruktorka teatralna. W Łodzi pracowała z młodzieżą i dorosłymi, prowadziła autorskie warsztaty oraz edukacje teatralne. Stypendystka mkidn. Pisze adaptacje i sztuki teatralne. W 2010 otrzymała nagrodę na Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Poznaniu. Odbyła liczne praktyki reżyserskie, m.in. we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Teatrze Współczesnym w Szczecinie i w Dejvickém divadle w Pradze. Jako scenarzystka i reżyser na stałe współpracuje z Divadlem No Kakabus w Pradze. Obecnie mieszka we Wrocławiu.
nominowana
za reżyserię spektaklu Café Panique we Wrocławskim Teatrze Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego – bezpretensjonalną, atrakcyjną i nieoczywistą interpretację opowiadań Rolanda Topora
Sebastian Majewski
Reżyser, dramaturg, aktor, scenograf. Debiutował jako reżyser w 1997 sztuką Prawiek i inne czasy Olgi Tokarczuk w Towarzystwie Wierszalin. Założyciel wrocławskiej [:]sceny witkacego.wro, uznawanej za jedną z najciekawszych niezależnych grup teatralnych. W latach 2008–2012 i od 2018 dyrektor artystyczny Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Od stycznia 2013 zastępca dyrektora ds. artystycznych Narodowego Starego Teatru w Krakowie. W latach 2015–2017 dyrektor artystyczny Teatru im. S. Jaracza w Łodzi. Zasiada w Radzie Muzeum Sztuki w Łodzi. Dramaturg m.in. Jana Klaty, Krzysztofa Garbaczewskiego i Agnieszki Olsten. Jest autorem tekstów, które wystawiane były w Polsce, na Litwie, w Irlandii, Gruzji i Stanach Zjednoczonych. Jego dramaty przetłumaczono na języki angielski i francuski
nominowany
za reżyserię spektaklu Postać dnia przygotowaną przez Teatr Polski – w podziemiu – poruszającą i wielowymiarową opowieść o współczesnych zagrożeniach dla artysty
eabs
Koncert
3 grudnia 2018, godz. 19.00, Sala Czerwona Narodowego Forum Muzyki
Program
Knowledge (Introdukcja do Etiudy Baletowej), Perły I Dukaty XIV / Repetition, Private Conversation VIII, Pingwin VI, Waltzing Beyond (The Song On The Day The World Ends)
EABS
Electro-Acoustic Beat Sessions, w składzie: Marek Pędziwiatr, Marcin Rak, Vojto Monteur, Paweł Stachowiak, Spisek Jednego, Olaf Węgier, Jakub Kurek, to próba nowego podejścia do jazzu przez pryzmat hip-hopowego brzmienia, na którym wychowali się muzycy. Łącząc wpływy muzyki soul, funku, hip-hopu, elektroniki i świeżego podejścia do kompozycji, eabs stara się tchnąć w jazz ogień, przywracając temu gatunkowi dawny blask, nie zwracając uwagi na panującą etykietę, wciąż poszukując i eksperymentując. Debiutancki krążek Repetitions(Letters to Krzysztof Komeda) w całości poświęcony jest legendzie polskiego jazzu – Krzysztofowi Komedzie. Jego twórczość do dnia dzisiejszego inspiruje młodych, czego najlepszym przykładem jest i ten album. Repetitions to analiza dorobku artysty z lat 1962–1967, powtórka Komedy mniej znanego, a zarazem dogłębniej zbadanego. Od premiery płyty zespół zdążył zagrać blisko 70 koncertów oraz zdobył szereg nagród i nominacji. Wśród nich są: emocje od Radio Wrocław Kultura 2017, Mateusze Trójki w Kategorii Muzyka Rozrywkowa 2017, Wrocławska Nagroda Muzyczna 2017, 30 Kreatywnych Wrocławia, nominacje do Paszportów Polityki 2017 i nominacje do Fryderyków 2017.
Kapituła Wrocławskiej Nagrody Muzycznej 2018
Jerzy Pietraszek p.o. Dyrektor Wydziału Kultury um Wrocławia, Przewodniczący Kapituły
Ewa Łyczkowska Wydział Kultury um Wrocławia
Piotr Bartyś Radio RAM
Grzegorz Chojnowski Radio Wrocław
Małgorzata Matuszewska dziennikarka
Rafał Zieliński „Gazeta Wyborcza”
Magdalena Talik portal Wroclaw.pl
Kapituła Wrocławskiej Nagrody Teatralnej 2018
Jerzy Pietraszek p.o. Dyrektor Wydziału Kultury um Wrocławia, Przewodniczący Kapituły
Małgorzata Matuszewska dziennikarka
Grzegorz Chojnowski Radio Wrocław
Magdalena Talik portal Wroclaw.pl
dr hab. Magdalena Gołaczyńska Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
Anna Tatarska Wydział Kultury um Wrocławia