Jak zadbać o ciągnik zimą, by wiosną był gotowy na kolejny sezon?
Materiał Sponsora
Czyszczenie i mycie
Zanim przystąpimy do jakichkolwiek napraw czy zaawansowanych prac konserwacyjnych, musimy zadbać o to, aby maszyna była czysta. Zalecenie to wydaje się banalne, ale stanowi podstawę dbałości o jakikolwiek sprzęt, również ten rolniczy. Jeśli masz nawyk regularnego mycia ciągnika po zakończonej pracy, zadanie będzie dość proste: wystarczy przyłożyć się tym razem jeszcze bardziej, fundując traktorowi czyszczenie generalne.
W gorszej sytuacji są ci, którzy co najwyżej kilka razy w ciągu sezonu pobieżnie polali ciągnik wodą ze szlaucha. Czeka ich wytężona praca nad usuwaniem starych, zastałych osadów z błota, gleby, materii organicznej i innych brudów nawarstwiających się całymi miesiącami. To jeden z argumentów za częstszym myciem traktora, które nie tylko ułatwia nam pracę po sezonie, ale też zabezpiecza maszynę przed uszkodzeniami lakieru i korozją.
Chcesz poznać więcej szczegółów dot. mycia i konserwacji ciągnika? Szukaj ich tutaj: https://www.blaut-rol.pl/blog/przygotowanie-ciagnika-do-sezonu-b54.html.
Przegląd, naprawa, wymiana części
Szczególną uwagę warto poświęcić diagnozowaniu i usuwaniu usterek, które w szczycie sezonu mogły zostać niezauważone albo nawet celowo zignorowane. To istotne z kilku powodów – sprawny sprzęt pracuje szybciej i efektywniej, jest bardziej komfortowy i bezpieczny dla użytkownika, ale też bardziej oszczędny – większość usterek przekłada się na wyższe zużycie paliwa i płynów eksploatacyjnych, może też prowadzić do awarii kolejnych części i podzespołów. Dlatego właśnie zimą warto bardzo dokładnie przyjrzeć się pracy poszczególnych elementów, aby wyłapać te, które funkcjonują nieprawidłowo.
Najwięcej uwagi poświęć tym układom i częściom, które ze względu na swoją specyfikę zużywają się najszybciej, czyli skrzyni biegów i sprzęgłu, układowi paliwowemu oraz instalacji elektrycznej. W skrzyni biegów dochodzi przede wszystkim do zużywania się zębatek, zwłaszcza jeśli zapominamy o uzupełnianiu oleju. Do elementów wymagających częstszej wymiany należą także tarcze i okładziny sprzęgła, poddawane niszczącej sile tarcia. W układzie paliwowym może dochodzić do zatykania się przewodów, filtrów i odstojników. Instalacja elektryczna może natomiast płatać figle zwłaszcza w starszych ciągnikach, w których nagminnie dochodzi do przepalania się kontrolek i bezpieczników.
Znalezienie wszystkich części potrzebnych do kompleksowej naprawy traktora w jednym sklepie rolniczym może nie być łatwe. Na szczęście dostaniesz je od ręki, z błyskawiczną wysyłką, w sklepie internetowym https://www.blaut-rol.pl/.
Uzupełnienie i wymiana płynów eksploatacyjnych
Praktycznie każda maszyna, której zasada działania wymaga ocierania się jednych elementów o drugie, wymaga regularnego smarowania. W przypadku maszyn ciągnika jest to szczególnie istotne, ponieważ tarcie jest z jednej strony zabójcze dla części, ale z drugiej strony konieczne, aby należycie wykonywały one swoją pracę. Warto mieć na uwadze, że niektóre zębatki muszą być całkowicie zanurzone, a zatem nawet niewielki ubytek smaru przekłada się na ich ekstremalnie szybkie niszczenie. Dalsza eksploatacja sprzętu w tej sytuacji jest ryzykowna i nierozsądna, może bowiem doprowadzić do znacznie poważniejszych usterek. Punkty smarowania ciągnika są dokładnie wskazane w instrukcji. Jeśli posiadasz starszą maszynę, której instrukcja już dawno zaginęła, z łatwością znajdziesz ją w internecie, a nawet w bibliotece.
Równie istotne jest sprawdzenie poziomu oleju w silniku i w przekładni. Zużyty olej należy wymienić zgodnie z zaleceniami producenta. Zima jest do tego najlepszym czasem, ponieważ znacznie łatwiej znaleźć wolny dzień, gdy nie odpalamy traktora i dokonanie wymiany płynów jest możliwe. Uzupełnienia wymaga również płyn chłodzący. W obu przypadkach – oleju i płynu, musimy zadbać o to, aby dolewany płyn miał identyczne właściwości jak ten, który już znajduje się w zbiorniku.