Co słychać w Teatrze Współczesnym?
Mark Ravenhill Produkt
opieka reżyserska: Jakub Kamieński
gramy: 1 i 2 lutego 2011, godz. 19.00, Sala prób
bilety: normalny 30 zł, ulgowy 20 zł
James, amerykański producent filmowy, usiłuje przekonać znaną aktorkę, aby zagrała
w
filmie o ślicznotce zakochanej w terroryście z Bliskiego Wschodu, a tym
samym zamieszanej w podkładanie bomb w Europie. Galeria zachodnich
stereotypów na temat islamu demaskuje miraże masowej kultury, która pod
pozorem rozrywki przemyca polityczną propagandę. Cynizm jako jedna z
najważniejszych plag kultury masowej.
Andrew Bowell Nie do pary
reżyseria: Agnieszka Olsten
gramy: 3, 4, 5, 6 lutego 2011, godz. 19.00, Scena na Strychu
bilety: normalny 32 zł, ulgowy 24 zł
Światło
rodem z malarstwa Edwarda Hoppera buduje rodzaj scenicznego akwarium,
zamykającego w sobie losy wszystkich bohaterów. To znakomite tło dla
intrygującej opowieści o kryzysie dwóch par małżeńskich, które los
wplątuje w zagadkę kryminalną. Autor nazywa swój dramat „mapą emocji,
ukształtowanych przez poczucie osamotnienia i relatywizm moralny”.
Tadeusz Różewicz Pułapka
reżyseria: Gabriel Gietzky
gramy: 8, 9, 10, 11 lutego 2011, godz. 19.15, Duża Scena
bilety: normalny 32 zł, ulgowy 24 zł
Jeden
z najciekawszych i jednocześnie najtrudniejszych dramatów Różewicza
osnuty wokół biografii Franza Kafki. Autor podkreśla jednak, że jest to
sztuka uniwersalna „przede wszystkim o tajemnicy twórcy i tworzenia”.
Gietzky stawia w spektaklu pytania dotyczące każdego z nas – w jakim
stopniu mamy odwagę zderzyć się z życiem?, jak przyjmujemy wyzwania?,
jaki jest współczesny człowiek złapany w „pułapkę historii, „pułapkę
biologii”, „pułapkę życia”, „pułapkę przeznaczenia”?
„...
tekst Różewicza przełożył Gietzky ze współpracownikami na teatr,
którego tak nam ostatnio brak. Teatr aktorski, nie nowatorski, złożony,
niedający się odszyfrować jednym kliknięciem intelektu, zamknąć w
interpretacyjnym pomyśle. A przy tym oferujący wyrazistą interpretację.
Tak, to jest najciekawszy spektakl sezonu! Może nawet nie tylko
bieżącego”. [Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław]
Jonas Gardell Przytuleni
reżyseria, opracowanie muzyczne: Gabriel Gietzky
gramy: 12, 13 oraz 15, 16 lutego 2011, godz. 19.00, Scena na Strychu
bilety: normalny 32 zł, ulgowy 24 zł
Margareta,
pracownica zakładu pogrzebowego, odpowiada na anons matrymonialny
artysty estradowego Ragnara. Wszystko zdaje się dzielić tych dwoje
niemłodych już ludzi poza jednym – desperackim pragnieniem bycia z
drugim człowiekiem, potrzebą przytulenia. Tak zaczyna się ta
historia...
Tadeusz Różewicz Białe małżeństwo
reżyseria: Krystyna Meissner
gramy: 17, 18, 19, 20 lutego 2011, godz. 19.15, Duża Scena
bilety: 32 zł – normalny, 24 zł – ulgowy
Spektakl
o poszukiwaniu wolności, pragnieniu oryginalności i swobody ekspresji.
Przegląd rozmaitych form, w jakich objawiają się: pożądanie, lęki i
frustracje, traumy i kompleksy, przesądy i stereotypy. Historia Bianki,
pozornie zwyczajnej dziewczyny, która dojrzewa i za chwilę zostanie
wydana za mąż, jest studium męsko-damskiej relacji, traktatem o istocie
bycia z drugim człowiekiem. Niesłychanie przenikliwy, niezmiennie
aktualny, gorzki i śmieszny zarazem, obraz kondycji erotycznej Polaków.
Witold Gombrowicz Trans-Atlantyk
reżyseria: Jarosław Tumidajski
gramy: 22, 23, 24, 25 lutego 2011, godz. 19.00, Scena na Strychu
bilety: normalny 32 zł, ulgowy 24 zł
„Trans-Atlantyk”
– pisany w 1947, gdy Gombrowicz przebywał w środowisku polskich
emigrantów w Argentynie – jest tekstem wymierzonym w anachronizmy
narodowe, bluźnierstwem wobec sacrum, któremu na imię Polska, a przede
wszystkim – manifestacją indywidualizmu i wyrazem niezgody autora na
sztuczną, fałszywą rzeczywistość. „Trans-Atlantyk” w reżyserii
Tumidajskiego to opowieść o współczesnej Polsce zniewolonej ideologią i
tradycją. Widz staje się świadkiem patriotycznego terroryzmu,
nadużywania rytuałów i symboli, co wywoływać ma w nim poczucie
przesytu, niezgodę, może nawet bunt.
„Dla mnie to jedno z
sezonowych zaskoczeń. Dlatego, że trzydziestolatek zrobił
przedstawienie klasycyzujące w środkach, że w ciągu dziewięćdziesięciu
minut myślimy o Polsce i Polakach, że oglądając po raz kolejny
teatralnie zaadaptowany tekst Gombrowicza, ani przez chwilę się nie
nudzimy”. [Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław]
Christo Bojczew Orkiestra „Titanic”
reżyseria: Krystyna Meissner
gramy: 26, 27 lutego 2011, godz. 19.15, Duża Scena
bilety: normalny 32 zł, ulgowy 24 zł
Opowieść
o czwórce włóczęgów, którzy utknęli na opuszczonej i zapomnianej przez
Boga i ludzi stacyjce kolejowej, gdzie od dawna nie zatrzymuje się już
żaden pociąg. Wszystko się zmienia, kiedy z przejeżdżającego pociągu
zostaje wyrzucona skrzynia, a z niej wyłania się tajemniczy
iluzjonista. Historia „okropnie śmieszna”, a jednocześnie groteskowa i
bolesna.