„Moja milcząca siostro”
fot. mat. prasowe
Wrocławski Teatr ZAR w swoich przedstawieniach dotyka
niełatwych tematów. Nie inaczej będzie i tym razem. Najnowszy projekt
poświęcony jest ludobójstwu Ormian z 1915 roku i przekazywaniu ginącej tradycji eksterminowanego narodu. „Moja milcząca siostro”, kolejna edycja VoicEncounters odbędzie się już w najbliższy weekend 10 i 11 listopada we Wrocławiu.
Teatr ZAR, który w sierpniu został nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Fringe w Edynburgu dwiema prestiżowymi nagrodami, pracuje nad nowym projektem. Artyści
koncentrują się na historii i tradycji muzycznej Ormian, przygotowując
spektakl „Armine, Sister”. Do współpracy zaprosili wybitnych śpiewaków, muzyków oraz badaczy, którzy bezpośrednio zaangażowani są w projekt.
Premiera nowego przedstawienia planowana jest na jesień 2013 roku. A już w najbliższy weekend 10 i 11 listopada odbędzie
się dwudniowy cykl spotkań, paneli dyskusyjnych, pokazów, wystaw i
koncertów „Moja milcząca siostro”. Data została wybrana nieprzypadkowo. –
Zależało mi, żeby wydarzenia poświęcone naszemu ormiańskiemu projektowi
odbyły się przy okazji rocznicy zakończenia II Wojny Światowej – mówi Jarosław Fret, lider Teatru ZAR i pomysłodawca projektu.
W
ciągu dwóch dni spotkań poświęconych deportacji i eksterminacji Ormian z
początku XX wieku, Teatr ZAR chce podjąć kwestię „milczenia Europy”
towarzyszącego pamięci o tych wydarzeniach. Będzie to możliwe dzięki
obecności naukowców z całego świata zajmujących się historią i kulturą
Armenii. Do Wrocławia przyjedzie m.in. Ara Sarafian – Dyrektor Instytutu Komitasa w Londynie, Ayşe Günaysu –
członkini Komitetu Wykonawczego w stambulskim oddziale Stowarzyszenia
Praw Człowieka, Irena Grudzińska-Gross czy Leszek Koczanowicz. Wezmą oni
udział w panelach dyskusyjnych, które organizatorzy podzielili na trzy
części o znaczących tytułach: „Historia ludobójstwa”, „Historia
zakłamania” oraz „Historia ignorancji”.
Spotkania
skupią się na zaprzeczeniu faktu ormiańskiego ludobójstwa przez
tureckie władze, bierności Europejczyków oraz na budowaniu „akordu milczenia” wokół
aktów przemocy. Do udziału w panelach został zaproszony także turecki
działacz na rzecz praw człowieka, nominowany w 2012 roku do Pokojowej Nagrody Nobla – Ragıp Zarakolu. Badacz od lat prześladowany jest przez władze
tureckie za wydawanie kontrowersyjnych książek, szczególnie na temat
praw mniejszości i praw człowieka. Jak podają organizatorzy: „Ragıp Zarakolu nie weźmie udziału w dyskusji panelowej z powodu procesu sądowego,
który wytoczyły mu tureckie władze. Zdarzenie to ma związek z trwającymi
w Turcji prześladowaniami działaczy na rzecz praw człowieka.” Warto
dodać, że działania tureckich władz zostały potępione przez PEN, Index
on Censorship oraz Amnesty International.
Poza
panelami dyskusyjnymi poruszającymi kwestię pierwszego ludobójstwa XX
wieku, w programie VoicEncounters znalazły się wyjątkowe warsztaty
śpiewu monodycznego, które poprowadzi Aram Kerovpyan –
śpiewak z katedry ormiańskiej w Paryżu. – Oprócz aspektów historycznych,
które stanowią dla nas podwaliny projektu, chcieliśmy się także skupić
na zjawisku przekazywania ginącej tradycji i kultury eksterminowanego
narodu – wyjaśnia Jarosław Fret. – To dla nas zupełnie nowe
doświadczenie i zwrot w dotychczasowej pracy, która skupiała się na
pieśniach polifonicznych – dodaje.
Otwarta dyskusja „Przekaz –
przemiana” dotyczyć będzie przekazu ormiańskiego śpiewu modalnego. W
spotkaniu wezmą udział mistrzowie śpiewu ze Stambułu – Nişan Çalgıcıyan oraz Murat İçlinalça,
którzy skupią się na procesie przekazu oraz „interpretacji”
następującej po odczytaniu zapisu muzycznego. Dyskusja będzie także
okazją, by dowiedzieć się, jaką rolę ormiański śpiew modalny pełni w
pielęgnowaniu tradycji muzyki liturgicznej.
Dwudniowe spotkania w głosie VoicEncounters zakończą przedstawienie projektu Teatru ZAR „Armine, Sister” oraz wyjątkowy koncert.
W trakcie niedzielnego spotkania, połączonego z prezentacją projektu
filmowego „Winds of Armine – Expedition to Anatolia”, zaprezentowane
zostaną podstawowe kierunki pracy Teatru ZAR nad nowym spektaklem.
Kulminacją dwudniowej refleksji na temat tragicznej historii Ormian i
bogactwa zniszczonej kultury będzie niezwykły koncert rodziny Kerovpyan i
Teatru ZAR ze specjalnym udziałem Nışana Çalgıcıyana i Murata İçlinalçy. Odbędzie się on w niedzielę 11 listopada o godzinie 20.00, w kościele św. Antoniego z Padwy.
Wydarzeniem towarzyszącym VoicEncounters jest cykl filmów poświęconych ludobójstwu Ormian „Światło w mroku”. Od
poniedziałku do piątku (5–9 listopada) w Sali Kinowej Instytutu
Grotowskiego prezentowane są filmy dokumentalne i animowane w języku
angielskim, w większości wcześniej niepokazywane w Polsce. Dodatkowo, w
czwartek (8 listopada) otwarta zostanie wystawa fotografii Magdaleny Mądrej, przywołująca wyprawę Teatru ZAR do
Anatolii w lipcu 2012. Wernisaż odbędzie się o godzinie 19.00 w
CaféTHEI (Przejście Żelaźnicze 4). W trakcie VoicEncounters (10 i 11
listopada) między 13.00 a 15.00 będzie można napić się tam ormiańskiej
kawy, herbaty i spróbować tradycyjnych słodyczy, a także posłuchać
muzyki z Anatolii.
Miejscem wszystkich spotkań, paneli
dyskusyjnych i warsztatów w ramach VoicEncounters będzie Sala Teatru
Laboratorium Instytutu Grotowskiego (Rynek-Ratusz 27), koncert finałowy odbędzie się w kościele św. Antoniego z Padwy (ul. św. Antoniego 30),
zaś cykl filmowy prezentowany będzie od 17.00 w Sali Kinowej Instytutu
Grotowskiego (Rynek-Ratusz 27). Wstęp na wszystkie wydarzenia jest
bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona.
Więcej informacji na temat programu, zaproszonych gości oraz wydarzeń na www.grotowski-institute.art.pl oraz www.voicencounters.art.pl.
Wrocławski Teatr ZAR w swoich przedstawieniach dotyka
niełatwych tematów. Nie inaczej będzie i tym razem. Najnowszy projekt
poświęcony jest ludobójstwu Ormian z 1915 roku i przekazywaniu ginącej tradycji eksterminowanego narodu. „Moja milcząca siostro”, kolejna edycja VoicEncounters odbędzie się już w najbliższy weekend 10 i 11 listopada we Wrocławiu.
Teatr ZAR, który w sierpniu został nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Fringe w Edynburgu dwiema prestiżowymi nagrodami, pracuje nad nowym projektem. Artyści
koncentrują się na historii i tradycji muzycznej Ormian, przygotowując
spektakl „Armine, Sister”. Do współpracy zaprosili wybitnych śpiewaków, muzyków oraz badaczy, którzy bezpośrednio zaangażowani są w projekt.
Premiera nowego przedstawienia planowana jest na jesień 2013 roku. A już w najbliższy weekend 10 i 11 listopada odbędzie
się dwudniowy cykl spotkań, paneli dyskusyjnych, pokazów, wystaw i
koncertów „Moja milcząca siostro”. Data została wybrana nieprzypadkowo. –
Zależało mi, żeby wydarzenia poświęcone naszemu ormiańskiemu projektowi
odbyły się przy okazji rocznicy zakończenia II Wojny Światowej – mówi Jarosław Fret, lider Teatru ZAR i pomysłodawca projektu.
W
ciągu dwóch dni spotkań poświęconych deportacji i eksterminacji Ormian z
początku XX wieku, Teatr ZAR chce podjąć kwestię „milczenia Europy”
towarzyszącego pamięci o tych wydarzeniach. Będzie to możliwe dzięki
obecności naukowców z całego świata zajmujących się historią i kulturą
Armenii. Do Wrocławia przyjedzie m.in. Ara Sarafian – Dyrektor Instytutu Komitasa w Londynie, Ayşe Günaysu –
członkini Komitetu Wykonawczego w stambulskim oddziale Stowarzyszenia
Praw Człowieka, Irena Grudzińska-Gross czy Leszek Koczanowicz. Wezmą oni
udział w panelach dyskusyjnych, które organizatorzy podzielili na trzy
części o znaczących tytułach: „Historia ludobójstwa”, „Historia
zakłamania” oraz „Historia ignorancji”.
Spotkania
skupią się na zaprzeczeniu faktu ormiańskiego ludobójstwa przez
tureckie władze, bierności Europejczyków oraz na budowaniu „akordu milczenia” wokół
aktów przemocy. Do udziału w panelach został zaproszony także turecki
działacz na rzecz praw człowieka, nominowany w 2012 roku do Pokojowej Nagrody Nobla – Ragıp Zarakolu. Badacz od lat prześladowany jest przez władze
tureckie za wydawanie kontrowersyjnych książek, szczególnie na temat
praw mniejszości i praw człowieka. Jak podają organizatorzy: „Ragıp Zarakolu nie weźmie udziału w dyskusji panelowej z powodu procesu sądowego,
który wytoczyły mu tureckie władze. Zdarzenie to ma związek z trwającymi
w Turcji prześladowaniami działaczy na rzecz praw człowieka.” Warto
dodać, że działania tureckich władz zostały potępione przez PEN, Index
on Censorship oraz Amnesty International.
Poza
panelami dyskusyjnymi poruszającymi kwestię pierwszego ludobójstwa XX
wieku, w programie VoicEncounters znalazły się wyjątkowe warsztaty
śpiewu monodycznego, które poprowadzi Aram Kerovpyan –
śpiewak z katedry ormiańskiej w Paryżu. – Oprócz aspektów historycznych,
które stanowią dla nas podwaliny projektu, chcieliśmy się także skupić
na zjawisku przekazywania ginącej tradycji i kultury eksterminowanego
narodu – wyjaśnia Jarosław Fret. – To dla nas zupełnie nowe
doświadczenie i zwrot w dotychczasowej pracy, która skupiała się na
pieśniach polifonicznych – dodaje.
Otwarta dyskusja „Przekaz –
przemiana” dotyczyć będzie przekazu ormiańskiego śpiewu modalnego. W
spotkaniu wezmą udział mistrzowie śpiewu ze Stambułu – Nişan Çalgıcıyan oraz Murat İçlinalça,
którzy skupią się na procesie przekazu oraz „interpretacji”
następującej po odczytaniu zapisu muzycznego. Dyskusja będzie także
okazją, by dowiedzieć się, jaką rolę ormiański śpiew modalny pełni w
pielęgnowaniu tradycji muzyki liturgicznej.
Dwudniowe spotkania w głosie VoicEncounters zakończą przedstawienie projektu Teatru ZAR „Armine, Sister” oraz wyjątkowy koncert.
W trakcie niedzielnego spotkania, połączonego z prezentacją projektu
filmowego „Winds of Armine – Expedition to Anatolia”, zaprezentowane
zostaną podstawowe kierunki pracy Teatru ZAR nad nowym spektaklem.
Kulminacją dwudniowej refleksji na temat tragicznej historii Ormian i
bogactwa zniszczonej kultury będzie niezwykły koncert rodziny Kerovpyan i
Teatru ZAR ze specjalnym udziałem Nışana Çalgıcıyana i Murata İçlinalçy. Odbędzie się on w niedzielę 11 listopada o godzinie 20.00, w kościele św. Antoniego z Padwy.
Wydarzeniem towarzyszącym VoicEncounters jest cykl filmów poświęconych ludobójstwu Ormian „Światło w mroku”. Od
poniedziałku do piątku (5–9 listopada) w Sali Kinowej Instytutu
Grotowskiego prezentowane są filmy dokumentalne i animowane w języku
angielskim, w większości wcześniej niepokazywane w Polsce. Dodatkowo, w
czwartek (8 listopada) otwarta zostanie wystawa fotografii Magdaleny Mądrej, przywołująca wyprawę Teatru ZAR do
Anatolii w lipcu 2012. Wernisaż odbędzie się o godzinie 19.00 w
CaféTHEI (Przejście Żelaźnicze 4). W trakcie VoicEncounters (10 i 11
listopada) między 13.00 a 15.00 będzie można napić się tam ormiańskiej
kawy, herbaty i spróbować tradycyjnych słodyczy, a także posłuchać
muzyki z Anatolii.
Miejscem wszystkich spotkań, paneli
dyskusyjnych i warsztatów w ramach VoicEncounters będzie Sala Teatru
Laboratorium Instytutu Grotowskiego (Rynek-Ratusz 27), koncert finałowy odbędzie się w kościele św. Antoniego z Padwy (ul. św. Antoniego 30),
zaś cykl filmowy prezentowany będzie od 17.00 w Sali Kinowej Instytutu
Grotowskiego (Rynek-Ratusz 27). Wstęp na wszystkie wydarzenia jest
bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona.
Więcej informacji na temat programu, zaproszonych gości oraz wydarzeń na www.grotowski-institute.art.pl oraz www.voicencounters.art.pl.