Ochronią zabytkowe tramwaje (Zobacz)
fot. zbiory Wratislaviae Amici
W 1877 na ulice miasta wyjechały pierwsze tramwaje konne. Od tamtego czasu wiele się zmieniło.
Dzisiaj po wrocławskich torowiskach jeżdżą m.in. nowoczesne Skody. Zaś o starszych tramwajach nie pamięta już prawie nikt.
Kilka miesięcy temu mówiliśmy na antenie Radia RAM o niszczejącym, zabytkowym taborze MPK. Jest jednak nadzieja.
Wśród 8 projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego znalazła się inicjatywa autorstwa Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia dotycząca zabezpieczenia taboru zabytkowych tramwajów niszczejących obecnie na tyłach zajezdni przy ul. Legnickiej.
Wagony mają zostać przeniesione do hali postojowej. Dzięki temu nie będą narażone na działanie warunków atmosferycznych. Poza tym projekt przewiduje renowację jednego z pojazdów – unikalnego wagonu Maximum.
Tramwaje Maximum pochodziły z zakładów Falkenried w Hamburgu. Były to pojazdy nieco większe od typowych tramwajów wówczas spotykanych na ulicach europejskich miast, a przez to mogące zabrać na swój pokład większą liczbę pasażerów.
- Ciekawostką jest fakt, że były to wagony czteroosiowe, posiadające dwa skrętne wózki. Spółka Breslauer Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft zakupiła w 1901 r. aż 50 sztuk tramwajów Maximum, które przeznaczano do obsługi linii z Krzyków do Dworca Nadodrze - czytamy na stronie TUMW.