KOLORY WSPÓLNE | BRYŁY PLATONA
BARBARA OLEJARCZYK – urodziła się w 1992 r. w Jarosławiu. Obecnie studiuje na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w Pracowni Obrazu prof. Aleksandry Gieragi oraz Pracowni Mixmediów prof. Wiesława Karolaka. Artystka związana jest z malarstwem, w którym podejmuje temat widzenia pszczół, hromestezji oraz natury. Na koncie ma wiele wystaw indywidualnych oraz grupowych. Mieszka i tworzy w Łodzi.
BRYŁY PLATONA – Bryły Platona to wspólna inicjatywa Galerii Sztuki Platon oraz wrocławskiej Klubokawiarni Mleczarnia pod patronatem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu mająca na celu wyróżnienie i uhonorowanie młodych debiutujących twórców. Przedsięwzięcie skierowane jest do studentów i młodych absolwentów kierunków artystycznych uczelni wyższych z całej Polski. Jest to inicjatywa społeczna, której celem jest promocja i edukacja debiutujących twórców w zakresie funkcjonowania na rynku sztuki i późniejszej działalności artystycznej.
„Kolory wspólne” to próba połączenia widzenia pszczoły i człowieka. Różnice między ludzką a pszczelą percepcją wzrokową są diametralne. Inna budowa oczu skutkuje również odmiennym sposobem widzenia.
Temat ten dla twórczyni jest niezwykle bliski, wychowana wśród natury w rodzinie pszczelarzy, podchodząc do motywu łączy swoje dwie największe pasje tj. pszczelarstwo oraz malarstwo. Wykorzystując swoją wiedzę buduje układ horyzontalny z kompozycją otwartą, składający się oryginalnie z czterech płócien, co nawiązywać ma do widzenia pszczoły podczas lotu, która widzi wówczas w sposób nieskończony. Dzięki układowi obrazu może być on ciągle rozbudowywany. Wykorzystane w kompozycji wyłącznie obłe kształty nawiązują tu do środowiska naturalnego owadów zapylających, w którym to występują głównie kształty owalne, np. budowa anatomiczna kwiatów czy owadów, wnętrze ula. Podejmując temat widzenia pszczół Olejarczyk zwraca jednocześnie uwagę na problem umieralności zapylaczy na terenie całego świata. Obraz pełni obok funkcji estetycznej, funkcję poznawczą i edukacyjną.