Martyna Guzy laureatką Nagrody im. Moniki Jaworskiej na 42. PPA
zdj. Łukasz Giza
zdjęcia w galerii – mat.prasowe PPA
Statuetkę Złotej szpilki zdobyła licealistka z Chorzowa. Martyna Guzy nie kryła wzruszenia po werdykcie.
Martyna zaśpiewała ludową posenkę „Idzie niedźwiedź” i „Uśmiechnij się, Polsko" ze słowami Agnieszki Osieckiej.
Statuetkę wręczyli Piotr Bartyś i Jan Pelczar.
POSŁUCHAJ ROZMOWY JUSTYNY KOŚCIELNEJ Z MARTYNĄ GUZY:
Martyna Guzy w niezwykły i poruszający sposób zinterpretowała tradycyjną piosenkę „Idzie niedźwiedź”. Talent wokalny i aktorski uzupełniła sceniczną sprawnością, samplując samodzielnie w czasie występu. Piękno jej głosu usłyszeliśmy także w drugim utworze – „Uśmiechnij się, Polsko”. Martyna Guzy brzmiała tak dobrze, że pomyśleliśmy: „to właśnie ją chcemy przedstawić słuchaczom Radia RAM podczas pierwszego w historii Tour de RAM”. Przekonała nas do swojego talentu na tyle, by uznać, że statuetka im. Moniki Jaworskiej wykonana przez Pracownię Szkła Artystycznego Unicat powędruje w dobre ręce. Po wręczeniu nagród, za kulisami Teatru Muzycznego Capitol, zadaliśmy Martynie jedno pytanie: „czy lubisz Elvisa”. Spontanicznie odpowiedziała z okrzykiem i uśmiechem: „bardzo”. Z tym większą radością i spokojem, że dokonaliśmy właściwego wyboru czekamy na jej Tour po programach Radia RAM. Chcemy też pokłonić się całej siódemce finalistów, do których na pewno będziemy często wracać. Szczególne słowa uznania dla Leny Witkowskiej, która rozbiła bank z nagrodami, po tym jak w piątkowy wieczór w Teatrze Muzycznym Capitol oczarowała i jurorów i publiczność i dziennikarzy. Miał rację Ralph Kaminski – kosmiczne i dobre energie rodzą się w czasie Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki na PPA.
INFORMACJA PRASOWA O WERDYKTACH 42. PPA:
Jury Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki w składzie: Magda Popławska, Agnieszka Smoczyńska, Agnieszka Szydłowska, Piotr Rogucki i Jerzy Satanowski, zdecydowało, że
Grand Prix –statuetkę Złotego Tukana oraz 25 tys. zł – otrzymała Lena Witkowska.
Nagrodę wręczył Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. Lena Witkowska jest aktorką Teatru Barakah w Krakowie. Zaśpiewała „Piosenkę psychoanalityczną” z własnym tekstem i muzyką i „No klaszcz” Toma Waitsa. Akompaniowali jej: Piotr Korzeniak –gitara basowa; Piotr Śnieguła –klarnet basowy, gitara elektryczna; Mikołaj Rodzaj –perkusja.
Jury zdecydowało przyznać także dwa wyróżnienia:
Martynie Guzy–za minimalizm i wrażliwość w wykonaniu piosenki „Idzie niedźwiedź”– i Julii Szewczyk–za ironię i intymność w wykreowaniu portretu współczesnej kobiety.
Martyna Guzy, licealistka z Chorzowa,zaśpiewała piosenki: „Idzie niedźwiedź” (ludową piosenkę, opracowaną przez zespół Sutari) i „Uśmiechnij się, Polsko” (muz. Mateusz Ślosorz, sł. Agnieszka Osiecka).
Julia Szewczyk, absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie, zaśpiewała „Tylko lub mnie” (muz. Grzegorz Rdzak, słowa własne) i „Nic nie może wiecznie trwać” (muz. Romuald Lipko, sł.Andrzej Mogielnicki).
Nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie polskich piosenek, 10 tys. zł, trafiła w ręce Klaudii Waszak. Nagrodę wręczył Rafał Bryndal, autor tekstów, dziennikarz, członek Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Klaudia Waszak, aktorka Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, zaśpiewała dwie piosenki: „Paranoja jest goła” (muz. Marek Jackowski, ar. Bogdan Skiedrzyński, sł. Olga Jackowska) i „Polską Madonnę”(muz. Andrzej Sikorowski, ar. Adrian Kąca, sł. Agnieszka Osiecka).
Tukana Dziennikarzy otrzymała Lena Witkowska –za powrót do tradycji przemyślanej kreacji aktorskiej, wnikliwe studium ekstremalnych stanów psychicznych i stworzenie dwóch radykalnie różnych postaci scenicznych, z podziękowaniem w imieniu wszystkich wrażliwców, z którymi świat nie współgra (przez Junga). Statuetkę wręczyła Katarzyna Mikołajewska, dziennikarka Gazety Wyborczej Wrocław.
Tukan Publiczności, nagroda widzów obecnych na Koncercie Finałowym, również trafił w ręce LenyWitkowskiej. Statuetkę wręczyła przedstawicielka publiczności, Jolanta Górka.
Nagroda Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu– 50 godzin sesji nagraniowej w Studiu Nagrań (w tym: nagranie, miks i mastering) przypadła w udziale Martynie Guzy. Wręczył ją Jarosław Wasik, dyrektor Muzeum.
Nagrodę specjalną Radia RAM im.Moniki Jaworskiej – statuetkę w kształcie pantofla na wysokim obcasie oraz Tour de RAM (udział w wybranych programach i podcastach Radia RAM) – otrzymała Martyna Guzy. Statuetkę wręczyli Jan Pelczar i Piotr Bartyś, szefowie Radia RAM.
Nagrodę Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica w wysokości 4 tysięcy zł wraz z zaproszeniem do udziału w Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii otrzymała Lena Witkowska. Nagrodę wręczył prezes Towarzystwa, Zbigniew Kossak von Glowczewski.
Jury Nurtu Off w składzie: Weronika Murek, Jakub Skrzywanek i Dominik Strycharski, podzieliło nagrodę w następujący sposób: -statuetkę Tukana Off i 6 tys. zł otrzymał Olek Talkowski za spektakl „Rap Magister” – za brawurowy manifest miłości do aktorstwa i przypomnienie nam, dlaczego kochamy film i teatr. Jury doceniło też precyzję wykonawczą, ogrom pracy inscenizacyjnej i w pełni autorski koncept uruchamiający współczesną hiphopową formę;
-za czułe uchwycenie tematu nieszczęśliwej miłości, który wszystkich nas dotyka i przez to łączy; chcąc docenić, jak w lekki i afirmujący sposób ukazana została potrzeba bliskości i trwania w relacjach, jury postanowiło przyznać pierwsze wyróżnienie i nagrodę w wysokości 3 tys. zł. Ewie Rucińskiej i Weronice Kowalskiej za spektakl „Gloria Amore Victis”.
-za zderzenie klasyki polskiego romantyzmu z post-rockową formą muzyczną i uruchomienie w nim performatywnego potencjału; chcąc docenić konsekwencję w realizacji projektu na poziomie muzycznym, kompozycyjnym i plastycznym, jury postanowiło przyznać drugie wyróżnienie i nagrodę w wysokości 1 tys.zł Ewie Żurakowskiej i Tomaszowi Wódkiewiczowi za spektakl „Ballady i romanse”.
Tukana Publiczności Off otrzymał Olek Talkowski za spektakl „Rap Magister”.
Kapituła im. Aleksandra Bardiniego przyznała Nagrodę – Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana Kapituły –Marii Peszek. Nagrodę wręczył Wojciech Kościelniak, przewodniczący Kapituły.
- W przypadku Marii Peszek uzasadnienie wydaje się oczywiste – mówi Wojciech Kościelniak, przewodniczący Kapituły. – Jest szeroko znana ze swoich osiągnięć w dziedzinie piosenki, również aktorskiej. Jej niezwykłe zaangażowanie w sprawy społeczne i polityczne, ale też znakomite operowanie teatrem i wszystkim tym, co jest z piosenką związane – muzyką, ruchem – budzi najwyższe uznanie. Trudno nie podziwiać jej twórczości.