Lena Witkowska z Grand Prix oraz Tukanami 42. PPA
Lena Witkowska z Grand Prix 42. Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Aktorka z Teatru Barakah w Krakowie zaśpiewała „No klaszcz” Toma Waitsa w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego oraz „Piosenkę psychoanalityczną” z własnym tekstem i muzyką. Odbierając nagrodę, nie wyszła z roli:
Dyplom mistrzowski im. Aleksandra Bardniego otrzymała Maria Peszek - za, jak uzasadniało jury, niezwykłe zaangażowanie w sprawy społeczne i polityczne, ale też znakomite operowanie teatrem i wszystkim tym, co jest z piosenką związane – muzyką, ruchem. Nagrodę w imieniu artystki odebrał jej ojciec - Jan Peszek. - Maria spotkała niegdyś mistrza Bardiniego - w salzburskim teatrze - mówi aktor:
Nagroda Radia RAM im. Moniki Jaworskiej dla Martyny Guzy. Szerzej piszemy o niej tutaj.
INFORMACJA PRASOWA O WERDYKTACH 42. PPA:
Jury Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki w składzie: Magda Popławska, Agnieszka Smoczyńska, Agnieszka Szydłowska, Piotr Rogucki i Jerzy Satanowski, zdecydowało, że
Grand Prix –statuetkę Złotego Tukana oraz 25 tys. zł – otrzymała Lena Witkowska.
Nagrodę wręczył Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. Lena Witkowska jest aktorką Teatru Barakah w Krakowie. Zaśpiewała „Piosenkę psychoanalityczną” z własnym tekstem i muzyką i „No klaszcz” Toma Waitsa. Akompaniowali jej: Piotr Korzeniak –gitara basowa; Piotr Śnieguła –klarnet basowy, gitara elektryczna; Mikołaj Rodzaj –perkusja.
Jury zdecydowało przyznać także dwa wyróżnienia:
Martynie Guzy–za minimalizm i wrażliwość w wykonaniu piosenki „Idzie niedźwiedź”– i Julii Szewczyk–za ironię i intymność w wykreowaniu portretu współczesnej kobiety.
Martyna Guzy, licealistka z Chorzowa,zaśpiewała piosenki: „Idzie niedźwiedź” (ludową piosenkę, opracowaną przez zespół Sutari) i „Uśmiechnij się, Polsko” (muz. Mateusz Ślosorz, sł. Agnieszka Osiecka).
Julia Szewczyk, absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie, zaśpiewała „Tylko lub mnie” (muz. Grzegorz Rdzak, słowa własne) i „Nic nie może wiecznie trwać” (muz. Romuald Lipko, sł.Andrzej Mogielnicki).
Nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie polskich piosenek, 10 tys. zł, trafiła w ręce Klaudii Waszak. Nagrodę wręczył Rafał Bryndal, autor tekstów, dziennikarz, członek Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Klaudia Waszak, aktorka Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, zaśpiewała dwie piosenki: „Paranoja jest goła” (muz. Marek Jackowski, ar. Bogdan Skiedrzyński, sł. Olga Jackowska) i „Polską Madonnę”(muz. Andrzej Sikorowski, ar. Adrian Kąca, sł. Agnieszka Osiecka).
Tukana Dziennikarzy otrzymała Lena Witkowska –za powrót do tradycji przemyślanej kreacji aktorskiej, wnikliwe studium ekstremalnych stanów psychicznych i stworzenie dwóch radykalnie różnych postaci scenicznych, z podziękowaniem w imieniu wszystkich wrażliwców, z którymi świat nie współgra (przez Junga). Statuetkę wręczyła Katarzyna Mikołajewska, dziennikarka Gazety Wyborczej Wrocław.
Tukan Publiczności, nagroda widzów obecnych na Koncercie Finałowym, również trafił w ręce LenyWitkowskiej. Statuetkę wręczyła przedstawicielka publiczności, Jolanta Górka.
Nagroda Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu– 50 godzin sesji nagraniowej w Studiu Nagrań (w tym: nagranie, miks i mastering) przypadła w udziale Martynie Guzy. Wręczył ją Jarosław Wasik, dyrektor Muzeum.
Nagrodę specjalną Radia RAM im.Moniki Jaworskiej – statuetkę w kształcie pantofla na wysokim obcasie oraz Tour de RAM (udział w wybranych programach i podcastach Radia RAM) – otrzymała Martyna Guzy. Statuetkę wręczyli Jan Pelczar i Piotr Bartyś, szefowie Radia RAM.
Nagrodę Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica w wysokości 4 tysięcy zł wraz z zaproszeniem do udziału w Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii otrzymała Lena Witkowska. Nagrodę wręczył prezes Towarzystwa, Zbigniew Kossak von Glowczewski.
Jury Nurtu Off w składzie: Weronika Murek, Jakub Skrzywanek i Dominik Strycharski, podzieliło nagrodę w następujący sposób: -statuetkę Tukana Off i 6 tys. zł otrzymał Olek Talkowski za spektakl „Rap Magister” – za brawurowy manifest miłości do aktorstwa i przypomnienie nam, dlaczego kochamy film i teatr. Jury doceniło też precyzję wykonawczą, ogrom pracy inscenizacyjnej i w pełni autorski koncept uruchamiający współczesną hiphopową formę;
-za czułe uchwycenie tematu nieszczęśliwej miłości, który wszystkich nas dotyka i przez to łączy; chcąc docenić, jak w lekki i afirmujący sposób ukazana została potrzeba bliskości i trwania w relacjach, jury postanowiło przyznać pierwsze wyróżnienie i nagrodę w wysokości 3 tys. zł. Ewie Rucińskiej i Weronice Kowalskiej za spektakl „Gloria Amore Victis”.
-za zderzenie klasyki polskiego romantyzmu z post-rockową formą muzyczną i uruchomienie w nim performatywnego potencjału; chcąc docenić konsekwencję w realizacji projektu na poziomie muzycznym, kompozycyjnym i plastycznym, jury postanowiło przyznać drugie wyróżnienie i nagrodę w wysokości 1 tys.zł Ewie Żurakowskiej i Tomaszowi Wódkiewiczowi za spektakl „Ballady i romanse”.
Tukana Publiczności Off otrzymał Olek Talkowski za spektakl „Rap Magister”.
Kapituła im. Aleksandra Bardiniego przyznała Nagrodę – Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana Kapituły –Marii Peszek. Nagrodę wręczył Wojciech Kościelniak, przewodniczący Kapituły.
- W przypadku Marii Peszek uzasadnienie wydaje się oczywiste – mówi Wojciech Kościelniak, przewodniczący Kapituły. – Jest szeroko znana ze swoich osiągnięć w dziedzinie piosenki, również aktorskiej. Jej niezwykłe zaangażowanie w sprawy społeczne i polityczne, ale też znakomite operowanie teatrem i wszystkim tym, co jest z piosenką związane – muzyką, ruchem – budzi najwyższe uznanie. Trudno nie podziwiać jej twórczości.