Adam Kruk poleca hity tegorocznego Millennium Docs Against Gravity

Radio RAM, Radio RAM, Ewa Zając, Jan Pelczar, BT | Utworzono: 20.04.2022, 13:40 | Zmodyfikowano: 20.04.2022, 13:40
A|A|A

kadr z filmu Nawalny

28 kwietnia rozpoczęła się sprzedaż biletów na wrocławską odsłonę 19. Millennium Docs Against Gravity. Tego dnia gościem Strefy Kina był jeden z organizatorów wydarzenia, Adam Kruk:

RELACJA Z KONFERENCJI PRASOWEJ FESTIWALU, Z 20 KWIETNIA:

- Festiwal w Dolnośląskim Centrum Filmowym potrwa 10 dni. Do zobaczenia będzie 80 filmów - mówi Artur Liebhard szef festiwalu:

- Dwanaście wyselekcjonowanych filmów powalczy o nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego - mówi Jarosław Perduta, szef DCF:

Festiwal potrwa do 22 maja i towarzyszyć mu będą warsztaty, koncerty, debaty i spotkania z twórcami. Millennium Docs Against Gravity to największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce. Co roku odbywa się jednocześnie w 7 miastach.


MATERIAŁY PRASOWE ORGANIZATORÓW:

Wyjątkowym momentem każdej wrocławskiej edycji Millennium Docs Againts Gravity był moment wręczenia nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro. W ubiegłych latach były to m.in. laureat Oscara „Przeżyć", reż. Jonas Poher Rasmussen i fenomenalne „Jutro albo pojutrze", reż. Bing Liu.


W tym roku do Konkursu Głównego festiwalu zostało zakwalifikowanych 12 filmów, w tym aż trzy polskie! 

Wśród kandydatów znalazł się m.in. "Wulkan miłości" - love story w reżyserii Sary Dosy o niezwykłym trójkącie miłosnym, w którym występuje małżeństwo Katii i Maurice'a Krafftów oraz wielbione przez nich wulkany. "Pisklaki" Lidii Dudy to historia trójki pierwszoklasistów - pełnej fantazji Zosi, niepewnego siebie Oskara oraz niezależnej, ale nieśmiałej Kingi - rozpoczynających naukę w szkole z internatem dla dzieci niewidomych i niedowidzących. Polski akcent odnajdziemy również w filmie "Krowa", w którym obowiązki operatorki pełniła Magda Kowalczyk, towarzysząc przez kilka lat reżyserce Andrei Arnold i tytułowej bohaterce, o imieniu Luma. Kolejnym kandydatem jest pionierska produkcja Joe Huntinga "Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości", pierwszy film dokumentalny w całości nakręcony w przestrzeni cyfrowej - VR. Siergiej Łoźnica i jego film "Babi Jar. Konteksty" bada okoliczności zbrodni dokonanej pod Kijowem w 1941 roku. Do Ukrainy zabiera nas również Simon Lereng Wilmont - "Dom z drzazg" to historia tymczasowego domu dziecka, położonego 20 kilometrów od linii frontu. "Skál" Cecilie Debell i Marii  Tórgarð zabierze nas na Wyspy Owcze, aby opowiedzieć historię dorastania i pierwszej miłości, a "Terytorium" Alexa Pritza do Amazonii, gdzie w sercu dżungli plemię Uru-eu-wau-wau walczy o ziemię i przetrwanie z osadnikami, farmerami i poszukiwaczami skarbów. 


W konkursowej dwunastce nie zabrakło "Lombardu" - filmu otwarcia tegorocznej edycji Millennium Docs Againts Gravity Wrocław. Jego bohaterowie to Jola i Wiesiek: para w życiu i biznesie z Bytomia. Wraz z trójką pracowników prowadzą prawdopodobnie największy lombard w Europie, którego czas świetności minął. Z kamerą towarzyszy im Łukasz Kowalski, dla którego film jest pełnometrażowym debiutem.Bohaterem filmu "Młody Platon" (reż. Neasa Ní Chianáin, Declan McGrath) jest natomiast Pan McArevey - natchniony nauczyciel katolickiej szkoły dla chłopców w jednej z najbardziej niebezpiecznych dzielnic w Belfaście, o metodach wychowawczych opartych na myśli antycznych filozofów. Pudełko pełne wspomnień i listów pisanych przez studentkę L. do K. – swojego zakazanego ukochanego, staje się punktem wyjścia dla reżyserki filmu "W mroku niepewności". Listę kandydatów zamykają poruszające "Anioły z Sindżaru" w reżyserii nominowanej do Oscara Hanny Polak. Polka towarzyszy z kamerą Jezydce, ratującej swoje siostry z niewoli ISIS. 

Uroczyste wręczenie nagrody odbędzie się w czwartek, 19 maja, o 19:30. Ceremonii towarzyszyć będzie pokaz jednego z najgłośniejszych filmów pokazywanych w tym roku na festiwalu - "Nawalny", w reżyserii Daniela Rohera zbliża nas do człowieka zdeterminowanego w walce o wolną Rosję – polityka świadomego swojej siły oraz broni, jaką jest ponad 30-milionowa społeczność zwolenników, która obserwuje go w sieci. 

Nagrodę przyzna czteroosobowe jury, w składzie:


Martyna Majewska – urodzona w Wałbrzychu absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz reżyserii teatralnej na AST we Wrocławiu. Studiowała reżyserię filmową na Wydziale Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Zrealizowała ponad dwadzieścia spektakli teatralnych, czytań performatywnych i koncertów w całej Polsce. Jej filmowy debiut to krótki metraż „Maria nie żyje" zrealizowany w Studio Munka. Eksperymentuje ze sztukami wizualnymi w ramach projektu madonny.com, jest współzałożycielką art tanku Perfoteka, chętnie reżyseruje krótkie formy: teledyski, reklamy i wideo-arty. Zwolenniczka interdyscyplinarności i pracy warsztatowej.

Magda Pasierska – wokalistka, producentka muzyczna, kulturoznawczyni, nauczycielka śpiewu i aktywistka. Zagrała setki koncertów w Polsce i Europie, występując m.in. przed Bobbym McFerrinem, Leszkiem Możdżerem czy Beastie Boys. Znana z występów w zespole wokalnym Me Myself and I, współtworzyła też trio producenckie Herbata i współpracowała z takimi grupami jak Bipolar Bears czy Mr Transponder. Od 2018 roku prężnie rozwija swoją karierę solową pod pseudonimem Mapa. W 2017 roku opublikowała mini-album zatytułowany „EP1", a w zeszłym – debiutancki longplay „Wzywam Cię".

Jan Pelczar – dziennikarz, szef Radia RAM. Współpracuje także m.in. z „Przekrojem". Autor książki „Lecę. Piloci mi to powiedzieli" (Wydawnictwo Czarne). Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu przy Instytucie Reportażu. Nominowany do nagrody Grand Press za jeden z reportaży opublikowanych w „Dużym Formacie". Jako dziennikarz filmowy i autor „Strefy Kina" prowadzi uroczyste premiery filmowe, dyskusje z twórcami czy festiwalowe gale. Przeprowadził setki wywiadów z osobistościami świata sztuki, polityki i sportu.

Jarosław Perduta – dyrektor Dolnośląskiego Centrum Filmowego, wrocławianin, menadżer związany z instytucjami publicznymi, specjalista z zakresu komunikacji i dialogu społecznego. Były dziennikarz i producent telewizyjny. Działacz organizacji pozarządowych zaangażowany w realizację projektów kulturalnych, społecznych i edukacyjnych o wymiarze lokalnym i międzynarodowym, współtwórca i koordynator kampanii społecznych. Absolwent międzynarodowych programów stażowych (Birmingham, Dortmund, Drezno).

Spośród wielu festiwalowych propozycji prezentujemy także retrospektywę filmów Susan Sontag.

Nie tak dawne wznowienia najważniejszych pozycji eseistycznych Susan Sontag (1933-2004), jak chociażby „O fotografii”, „Przeciw interpretacji i innych esejów”, wydanie „Widoku cudzego cierpienia”, a także ukazanie się polskiego przekładu dzienników amerykańskiej intelektualistki, wspomnień o niej oraz biografii świadczą o ciągłym zainteresowaniu jej twórczością i bezkompromisowym sposobem życia. Tymczasem bogata i różnorodna twórczość filmowa Susan Sontag, korespondująca z jej pisarstwem, pozostaje w Polsce nadal niemal nieznana. W ramach 19. Millennium Docs Against Gravity chcemy uzupełnić tę lukę i zaprezentować filmy eseistki i miłośniczki kina, których znajomość pozwala uzupełnić rozumienie jej myśli o obrazach, które kształtują naszą kulturę oraz sposób widzenia świata.


Pierwsza retrospektywa filmów Susan Sontag w Polsce ujmuje najważniejsze produkcje z dorobku twórczyni. Widzowie festiwalu zobaczą wyreżyserowany przez Susan Sontag film dokumentalny „Ziemie obiecane” („Promised Lands”, 1974), realizowany w październiku 1973 roku w Izraelu, odpierającym atak koalicji Syrii i Egiptu podczas trwającej dwadzieścia dni wojny Yom Kippur. Film uważany jest za jedno z jej najbardziej docenionych dzieł. W „Ziemiach obiecanych”, nad którym Sontag pracowała wraz z partnerką Nicole Stéphane, odpowiadającą za jego produkcję, zintegrowane zostały warstwy obrazów wojny i wypowiedzi, w których dominują opozycyjne izraelskie stanowiska reprezentowane przez Yorama Kaniuka, pisarza i przyjaciela autorki, oraz Juwala Ne’emana, fizyka, wojskowego, późniejszego ministra ds. Nauki i Rozwoju Izraela. Oddają złożoną rzeczywistość ziemi, którą obiecano zbyt wielu ludziom. 


W 1993 roku Sontag zdecydowała się na wyjazd do Sarajewa w odpowiedzi na sugestię jej syna Davida Rieffa, który przebywał w mieście, relacjonując wojnę. Jak podkreślała autorka w wywiadach, w wyniku konsultacji z lokalną społecznością zdecydowała się wyreżyserować sztukę teatralną „Czekając na Godota” Samuela Becketta. Widzowie 19. MDAG będą mogli zobaczyć film „Czekając na Godota… w Sarajewie” („Waiting for Godot... in Sarajevo”), współreżyserowany przez Sontag wraz z Nicole Stéphane, będący antywojennym gestem i hołdem złożonym mieszkańcom miasta. W programie retrospektywy ujęty także został zrealizowany w Wenecji film „Zwiedzanie bez przewodnika” („Unguided Tour”, 1993) Sontag inspirowany jej książką „I, Etcetera”, który wymyka się jasnym rozróżnieniom na kino faktów i kino fikcji.

W ramach retrospektywy nie zabraknie także wczesnych filmów fabularnych Sontag. Widzowie będą mogli zobaczyć filmy, jak pisała sama autorka, inspirowane twórczością Ingmara Bergmana - „Duet dla kanibali” („Duet for Cannibals”), debiut filmowy zrealizowany w 1969 roku w Szwecji i jej kolejne dzieło „Brat Carl” („Brother Carl”) z 1971 roku. Aby dopełnić kontekst twórczości Sontag w programie zaprezentujemy także między innymi film „Town Bloody Hall” Donna Alana Pennebakera i Chrisa Hegedusa (1979), będący utrzymaną w duchu direct cinema rejestracją debaty, która miała miejsce 30 kwietnia 1971 w nowojorskim ratuszu między feministkami i krytyczkami kultury Germaine Greer, Jill Johnston, Jacqueline Ceballos, Dianą Trilling i zgryźliwym Normanem Mailerem, wpisującą się w historię drugiej fali feminizmu. Spotkaniu przysłuchiwała się Susan Sontag. Uzupełnieniem programu będzie także biograficzny film „W sprawie Susan Sontag” („Regarding Susan Sontag”) Nancy Kates, który przybliża historię życia bohaterki naszej retrospektywy.

Program retrospektywy twórczości Susan Sontag jest pierwszą tak szeroką prezentacją filmowego dorobku amerykańskiej eseistki w Polsce i jedną z pierwszych w Europie Środkowo-Wschodniej.

 

REKLAMA

To może Cię zainteresować