Teatr Polski w Podziemiu i wyjątkowa premiera na jubileusz: „Finnegans W/Fake”

Radio RAM, jp | Utworzono: 10.11.2022, 17:42 | Zmodyfikowano: 10.11.2022, 17:42
A|A|A

Teatr Polski w Podziemiu przygotowuje wyjątkowy spektakl na pięciolecie istnienia. To premiera „Finnegans W/Fake” według Jamesa Joyce'a. Jak czytać tytuł? Grzegorz Chojnowski spytał o to kuratora projektu Piotra Rudzkiego.

W spektaklu w reżyserii Katarzyny Kalwat oryginalny tekst i gest zostaje przeniesiony na grunt polski

Premiera w piątek 11 listopada o 19:00 w Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia

FINNEGANS W/FAKE

 


tekst: Beniamin Bukowski

reżyseria: Katarzyna Kalwat

muzyka: Wojciech Blecharz

scenografia, kostiumy: Anna Tomczyńska

adaptacja tekstu, w oparciu o improwizacje aktorskie i strukturę muzyczną spektaklu: Kamil Kawalec (Żółć)

instalacja multimedialna: Anna Tomczyńska i Maciej Powała

 


obsada: Cezary Kosiński, Igor Kujawski, Agnieszka Kwietniewska, Monika Łopuszyńska, Michał Opaliński, Karolina Staniec, 

flety: Gabriela Irzyk, Małgorzata Mikulska

 


produkcja: Maja Wisła Szopińska i Renata Majewska

asystentki reżyserki: Maja Wisła Szopińska i Karolina Staniec

kurator projektu: Piotr Rudzki

 


Szesnaście lat, które James Joyce poświęcił na pisanie „Finnegans Wake”, to okres rozpaczliwej walki pisarza zarówno z granicami języka, jak i batalii artystycznej o poszerzenie możliwości komunikacji między ludźmi poza (obok czy ponad) zakresami dostępnymi w ukształtowanych historycznie językach. Joyce podjął eksperyment rozsadzający nasze myślenie o literaturze i o komunikacji w ogóle. Stworzył strukturę podobną do językowej wieży Babel, której znaczenie wyłania się nie tylko poprzez prostą relację słowo-desygnat, ale także dzięki wewnętrznym rytmom, asocjacjom dźwiękowym, aporiom czy paradoksom z pozoru całkowicie asemantycznych zdań. Ten alternatywny sposób komunikacji odsłonił opresyjność ukształtowanych historycznie języków. Ich udział w tworzeniu relacji władzy, dominacji opartej na ich zawłaszczaniu.

Joyce twierdził, że należyte zrozumienie jego dzieła – ze względu na jego rebeliancki charakter – może dokonać się nie wcześniej niż za dwieście lat. Naszym projektem: najpierw performansem, potem pełnowymiarowym spektaklem odpowiadamy na wyzwanie pisarza zgodnie ze współczesną estetyką dzieła sztuki.

 

 

 

 


Prapremiera 11 listopada 2022, godz. 19.00 | Gramy: 12, 13 listopada 2022, godz. 19.00 

Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia we Wrocławiu

 


Produkcja: Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Fundacja Teatr Polski – TP dla Sztuki

Partner: Komuna Warszawa

REKLAMA

To może Cię zainteresować