„Delikwenci” z Grand Prix Nowych Horyzontów
fot. materiały prasowe
Nagrodę od festiwalowego jury oraz Grand Prix i 10 tys. euro otrzymał film "Delikwenci" Rodriga Moreno.
Główną nagrodę przyznaliśmy filmowi o poszukiwaniu wolności zarówno w formie, jak i w treści, który zabiera nas w niezwykłą podróż – zmiennokształtny w licznych gatunkach, które miesza, pisze figlarny, surrealistyczny i olśniewający list miłosny do kina.
Wyróżniony został także film "After" Anthony’ego Lapii. Jury doceniło film za intensywną i immersyjną obserwację społeczności oraz intymny portret przedstawionych na ekranie osób – film prowadzi nas do refleksji nad współczesnymi problemami, które wybrzmiewają na koniec jeszcze głośniej niż muzyka techno. Reżyser wraz z producentką opowiadają o swoich intencjach, jakie mieli w trakcie tworzenia filmu:
Anthony Lapia: Pomysłem na film było skonfrontowanie dwóch postaci, które mają różne podejście do życia. Stąd filozoficzne rozważania są odpowiedzią na taniec na parkiecie.
Natalia Wiszniewska: Ale także chcieliśmy stworzyć film, który na którym widzowie będą się dobrze bawić, bo mam nadzieję, że podczas oglądania go poczują się jak na parkiecie.
O tym, kto otrzyma nagrodę główną i wyróżnienia decydowało jury w pięciosobowym składzie: Mark Jenkin (laureat Grand Prix za Przynętę na 18. NH), Dane Komljen (zdobywca wyróżnienia za Afterwater na 22. NH), Jennifer Reeder (jej Sprawca znalazł się tegorocznej sekcji Nocne Szaleństwo), Sergio Fant (selekcjoner Berlinale) oraz Aga Woszczyńska (Cicha ziemia była jednym z filmów otwarcia ubiegłorocznych NH).
Dla niektórych jednak najważniejsza nagrodą jest nagroda publiczności. Taką przyznano tytułowi "Czarny kos, czarna jeżyna" Elene Naveriani. Czarna jeżyna, czarny kos i czarny koń festiwalu - o laureacie nagrody publiczności powiedział Marcin Pieńkowski, dyrektor festiwalu.
O wszystkich nagrodzonych filmach i obradach jury rozmawialiśmy z Dane Komljenem, reżyserem i jednym z członków jury.
Po gali zamknięcia zaprezentowany został film "Przejścia" Iry Sachs. Kosmopolityczny uczuciowy koktajl, w którego skład wchodzą biseksualna love story, namiętny francuski dyskurs miłosny i neurotyczne, rozgadane amerykańskie indie - można wyczytać z opisu przygotowanego przez Małgorzatę Sadowską, dyrektorkę artystyczną festiwalu.
Wszystkie nagrodzone filmy będą pokazywane jeszcze w ostatni dzień festiwalu - szczegóły w programie wydarzenia.