Recenzje Dagmary Chojnackiej: Dziesiątka najlepszych premier teatralnych roku 2023
Poniżej podaję tytuły i krótkie opisy w kolejności chronologicznej, w jakiej spektakle miały swoje premiery. Zwycięska trójka (a w sumie… piątka) w podcaście:
- Mocne i czułe, szamańsko-terapeutyczne „Chamstwo" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym ogrzewa serce i daje nadzieję.
Scena na Strychu w WTW zmienia się w wycięty las, w którym „czyhają" na widza terapeutyczne warsztaty z polskości. Jest i śmieszno i straszno, jest wspólne bycie i przeżycie.
reż. Agnieszka Jakimiak
scenariusz Mateusz Atman
scenografia, światło, video Mateusz Atman
- Międzynarodowy „Kosmos" Witolda Gombrowicza to wybitnie dobry, nowoczesny teatr. W zakopiańskim pensjonacie powiało Japonią.
Wybitny spektakl, który powstał w koprodukcji z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego.
adaptacja i reżyseria: Hiroshi Koike
- Wrocławski Teatr Pantomimy: „Niepokój przychodzi o zmierzchu" na podstawie powieści Marieke Lucasa Rijnevelda w reżyserii Małgorzaty Wdowik. Wyjątkowo udana, niecodzienna adaptacja sceniczna powieści Marieke Lucasa Rijnevelda łączy sztukę teatru pantomimy, teatru dramatycznego i teatru fizycznego. Wspaniałe kreacje aktorów, obrazy, rzeźby i muzyka tworzą spójny świat, z którego trudno się otrząsnąć. Proza Rijnevelda jest hipnotyczna, a po lekturze powieści można w pełni docenić dzieło teatralne.
- „Fedra, czyli historia flanelowego wstydu", Agata Duda-Gracz, offowy zawodowy teatr Układ Formalny i gwiazdy Teatru Muzycznego Capitol (Justyna Szafran – nominowana do Nagrody Teatralnej Wrocławia, i Emose Uhunmwango) to wyjątkowy amalgamat talentów. Do tego Eurypides przełamany brutalizmem Sarah Kane i mamy „Fedrę”, która trzyma za gardło.
reż. Agata Duda-Gracz.
- „Trąbka do słuchania” (WTW)
Kultowa powieść Leonory Carrington po raz kolejny na polskiej scenie! Wrocławski Teatr Współczesny swoją szaloną wersją „Trąbki do słuchania" zaprasza do wspólnej, surrealistycznej jazdy bez limitów wiekowych i genderowych. Niech żyje wyobraźnia, poczucie humoru i doskonałe aktorstwo.
Reż. Weronika Szczawińska
- SYMFONIA ALPEJSKA Thriller spirytystyczno-pantomimiczny inspirowany
postacią Wandy Rutkiewicz z muzyką Ryszarda Straussa.
Wrocławski Teatr Pantomimy
Reż. Cezary Tomaszewski
„Symfonia alpejska" to dla mnie opowieść o Wandzie Rutkiewicz w Krainie Oz połączona pięknem absurdu z historią pantomimy i mistrzem Henrykiem Tomaszewskim. A wszystko na himalajskich szczytach!
„Głośniej się nie da?”, Wrocławski Teatr Lalek
- Czy faktycznie można sobie pozwolić na tyle hałasu w teatrze, dajmy się przekonać empirycznie!
Tekst/ reż. Michał Buszewicz
- „Młody mężczyzna" , WTW
Annie Ernaux
reż. Katarzyna Kalwat.
obsada: Ewelina Paszke-Lowitzsch, Dominik Smaruj
Mocny zwarty, świetnie wyreżyserowany i znakomicie zagrany spektakl:
Niepokojąca proza noblistki w świetnej scenicznej adaptacji to kolejna reżyserska propozycja Katarzyny Kalwat na wrocławskich scenach. „Młody mężczyzna" jest spektaklem, który stawia trudne pytania i sięga głębiej niż łamanie obyczajowych norm.
- „A statek płynie”, Teatr Muzyczny Capitol
Wojciech Kościelniak i Mariusz Obijalski zaproponowali nową muzyczną i tekstową oprawę starej fabuły. Wielki zbiorowy wysiłek, show pełen przepychu i dbałości o każdy detal. I gorzkie przesłanie wśród pozornie beztroskiej zabawy.
40 lat po premierze filmu Federica Felliniego „A statek płynie” mamy we Wrocławiu jego adaptację musicalową. Capitol zafundował nam pokład dla vipów w wersji all inclusive
„Czyż nie dobija się koni” to wybitny spektakl, którym Wrocławski Teatr Pantomimy kończy swój świetny teatralnie rok.
Horace McCoy – powieść/ adaptacja
Reż. Radosław Rychcik.
Mądry, głęboki ale też „rozrywkowy” spektakl, który łączy sztukę pantomimy, tańca i teatru dramatycznego. Kreacja zbiorowa złożona z wyjątkowych scenicznych indywidualności. Jest i poczucie humoru, i głębokie wzruszenia, i zaduma nad ludzkim losem. Nie bójcie się tego maratonu! Czeka tysiąc dolarów nagrody!