Od Wilczej do Alcatraz - 22. Millennium Docs Against Gravity

Fot. Organizator
Film otwarcia wrocławskiego MDAG
Podczas otwarcia wrocławskiej odsłony 22. Millennium Docs Against Gravity pierwsze skrzypce zagra warszawska ulica Wilcza. Reżyser filmu "Listy z Wilczej", Arjun Talwar, wyemigrował do Polski ponad dekadę temu z Indii i wciąż zmaga się z poczuciem wyobcowania. Aby pokonać bariery między sobą a pełnym niepokoju krajem, zaczyna filmować swoich sąsiadów, odkrywając mozaikę ukrytych historii, wspólnych tęsknot i fascynujących postaci: listonosza, który oprócz listów dostarcza również recepty na samotność, czy przybysza z Damaszku, starającego się odtworzyć z pamięci swoje rodzinne miasto. Z nieco ponad kilometrowej Wilczej wyłania się obraz współczesnej Europy, a Polska, często postrzegana jako nieprzyjazna i konserwatywna, w obiektywie reżysera zyskuje czuły i pełen humoru portret.
Gala otwarcia festiwalu odbędzie się 9 maja o 19:00 w kinie DCF, a po projekcji organizatorzy MDAG zapraszają na rozmowę z udziałem reżysera, montażystki filmu, a także autora muzyki do "Listów z Wilczej".
Dolnośląska premiera "Ucieczki do Alkatraz"
W Wałbrzychu od ponad 20 lat grupa pasjonatów koszykówki ulicznej organizuje wyjątkowy turniej, czyli „Alkatraz – basket w rytmie hip-hopu", który skupia fanów streetballu z całej Polski. "Ucieczka do Alkatraz", będąca koprodukcją Dolnośląskiego Centrum Filmowego oraz wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych, opowiada historię ludzi, którzy w latach 90. ubiegłego wieku znaleźli sposób na rzucenie wyzwania trudnej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej. Uliczna koszykówka stała się ich miłością, a tytułowe Alkatraz – oddolnie stworzone boisko – symbolem determinacji i walki o marzenia.
Po dolnośląskiej premierze, która odbędzie się 15 maja w kinie DCF o 20:00, zaplanowano spotkanie z reżyserami, Arturem Pilarczykiem i Bartłomiejem Kosińskim, producentem filmu, Marcinem Żukowski, a także bohaterami, Michałem "Borzemem" Borzemskim i Marcinem "Sikorem" Sikorskim.
Nie będzie to jedyna okazja do zobaczenia "Ucieczki do Alkatraz" – kolejny pokaz z udziałem twórców i bohaterów odbędzie się 17 maja w Wałbrzychu w prowadzonym przez Dolnośląskie Centrum Filmowe kinie Apollo.
Ogłoszenie programu i Konkursu Głównego:
Na mdag.pl dostępny jest już pełny program 22. Millennium Docs Against Gravity! W tym roku, między 9 a 18 maja, wrocławska publiczność w kinie DCF zobaczy ponad 70 pełnometrażowych filmów dokumentalnych z całego świata. Jak co roku, jeden z dwunastu filmów startujących w Konkursie Głównym zostanie uhonorowany Grand Prix Dolnego Śląska. W trzyosobowym jury konkursu zasiądą: Jagna Dobesz – scenografka, znana choćby z „Dziewczyny z igłą”; Joanna Kuciel-Frydryszak – pisarka, autorka kultowych „Chłopek”, a także Tomasz Kizny – fotograf i dziennikarz. Nagroda ufundowana przez Marszałka Województwa Dolnośląskiego wynosi 5000 euro, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w ubiegłych latach.
Złota dwunastka Konkursu Głównego 22. MDAG
Dyrektor artystyczny MDAG, Karol Piekarczyk przybliża 12 filmów, które pojawią się w Konkursie Głównym: „To ilustracja tego, co w kinie dokumentalnym (i w kinie w ogóle) najlepsze”.
„2000 metrów do Andrijiwki” (2000 metres to Andriivka), reż. Mstyslav Chernov
Film, który rzuca nas w sam środek wojny. Za pomocą kamer zamontowanych na hełmach żołnierzy stajemy się jej częścią. Wspólnie przemierzamy kolejne kręgi piekła, uświadamiając sobie zarazem, jak istotne powinno być dla nas wszystkich zwycięstwo Ukrainy. Formalnie balansując na granicy dramatu wojennego i gry komputerowej, film nie oddala nas od rzeczywistości, a raczej pokazuje jej przerażający surrealizm.
„Nagłe przebłyski głębi istnienia” (A Sudden Glimpse To Deeper Things), reż. Mark Cousins
Spotkanie na szczycie. Jeden z najbardziej znanych współczesnych dokumentalistów, Mark Cousins, opowiada historię szkockiej malarki Wilhelminy Barns-Graham. Piękny i poetycki film o tym, jak patrzeć na sztukę, jak ją analizować, ale też jak zrozumieć emocje, które może w nas wzbudzić. Dodatkowo w rolę malarki, czytając jej pamiętniki, wciela się Tilda Swinton.
„Apokalipsa w tropikach” (Apocalypse in the Tropics), reż. Petra Costa
Trzymająca w napięciu opowieść o współczesnej Brazylii i mariażu religii oraz polityki. Petra Costa (nominowana do Oscara® za „Na krawędzi demokracji”) otrzymuje bezprecedensowy akces do ewangelickiego pastora Malafaia, który namaścił Bolsonaro. W kontrze do jeźdźców apokalipsy pod postacią kościoła i polityków stoi modernistyczny budynek kongresu, niespełniona obietnica demokracji zaprojektowana przez Oscara Niemeyera. Film dla fanów i fanek dokumentalnych thrillerów politycznych.
„A w niej pragnienie” (A Want in Her), reż. Myrid Carten
Niezwykle dojrzały i wielowarstwowy debiut Myrid Carten. Historia uzależnionej od alkoholu matki i córki, która by zbliżyć się do niej, chwyta za kamerę. Jak dużo jesteśmy w stanie oddać, próbując ratować osobę, którą kochamy? Co zostaje później z nas samych? Powaga filmu przeplatana jest czarnym irlandzkim humorem. Carten wypracowała też bardzo ciekawą formę wizualną dla swojego filmu.
„Baby Doe”, reż. Jessica Earnshaw
Jessica Earnshaw powraca na MDAG ze swoim drugim filmem. Pewnego dnia do drzwi Gail Ritchey puka policja – kobieta zostaje oskarżona o zostawienie przed trzydziestoma laty w lesie noworodka. Rozpoczyna się proces, a Gail grozi dożywocie. Film, który z jednej strony będzie wzbudzał na festiwalu dyskusje, a z drugiej epatuje niesamowicie ludzkim podejściem, co staje się powoli znakiem firmowym filmów Earnshaw.
„Tylko na Ziemi” (Only on Earth), reż. Robin Petré
Jeden z najbardziej spektakularnych wizualnie filmów tej edycji. Dzikie konie, biegnąc w stadzie, wzbijają w powietrze tumany kurzu, które na pierwszy rzut oka niewiele różnią się od dymu w czasie pożaru. „Tylko na Ziemi” to nie tylko film o tym, co powinniśmy ratować, to przede wszystkim film o relacji człowieka z naturą oraz o nas samych. Każdy z kunsztownie skomponowanych kadrów opowiada własną historię, stanowiąc zarazem spójną część filmowego dzieła.
„Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle” (Come See Me in the Good Light), reż. Ryan White
Jeden z najpiękniejszych filmów o miłości ostatnich lat. Dwie poetki, trzy psy, jeden rak, tysiące wierszy, jedna zepsuta skrzynka na listy i jedno niepohamowane uczucie. Andrea Gibson i Megan Falley uczą nas tego, co w życiu najważniejsze. Film zdobył nagrodę publiczności na Sundance. Nie można go przegapić – poleją się łzy, ale i pojawi się uśmiech.
„Moja skradziona planeta” (My Stolen Planet), reż. Farahnaz Sharifi
Historia niesamowitej bohaterki, a zarazem reżyserki filmu, Farahnaz Sharifi. Niezwykle umiejętnie połączyła wątki walki o prawa kobiet w Iranie z walką o swoje prawa, pośród rodziny i otaczającej ją społeczności. Teraźniejszość przeplata się z przeszłością. Walcząc o lepsze jutro, Sharifi równocześnie zbiera cudze historie i zachowuje je od zapomnienia, poprzez kupowanie i kolekcjonowanie taśm filmowych 8mm.
„Pan Nikt kontra Putin” (Mr. Nobody Against Putin), reż. David Borenstein, Pavel Talankin
Tytułowy pan Nikt to nauczyciel z małego miasteczka w Rosji a zarazem współreżyser filmu. Dzięki temu, że w szkole przyjął rolę kronikarza z kamerą, miał możliwość udokumentować, co się wydarzyło po agresji na Ukrainę. Film jest unikalnym wglądem w to, jak dyktatura Putina stara się kształtować obywatelki i obywateli. W tej sytuacji główny bohater musi dokonać wyboru – powiedzieć na głos, co o tym wszystkim myśli i uciekać, czy zostać i kręcić.
„Coexistence, My Ass!”, reż. Amber Fares
Czy można się śmiać w obliczu tego, co się dzieje na świecie? Czy humor może stać się narzędziem zmiany? Izraelska komiczka Noam Shuster-Eliassi poprzez swoją pracę, walkę na rzecz praw człowieka i praw mieszkanek i mieszkańców Palestyny stara się odpowiedzieć na te pytania. Humor to dla niej narzędzie do przełamywania barier. Gdy wybuchają demonstracje przeciw rządom Netanjahu, Noam przyłącza się do nich ze swoim hasłem „nie ma demokracji bez Palestyńczyków”. Tragiczne wydarzenia z 2023 roku stawiają przed nią jednak nowe wyzwania.
„Pociągi” (Trains), reż. Maciej Drygas
Najnowszy film Macieja Drygasa to niezwykły poemat filmowy, w którym historia pociągów staje się metaforą naszej cywilizacji. Początek XX wieku, potęga maszyn, pociągi zwiastują rozwój i postęp technologiczny,, ale niosą też ze sobą wojnę i śmierć. Niesamowity dobór materiałów archiwalnych i fenomenalny montaż. Nagroda Główna na największym festiwalu filmów dokumentalnych na świecie - IDFA w Amsterdamie.
„Yintah”, reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell, Michael Toledano
Pierwsze narody na froncie walki o naszą planetę. Lud Wet’suwet’en nie zamierza oddać swojej ziemi - ani wielkim korporacjom, ani współpracującemu z nimi rządowi Kanady. Z jednej strony „Yintah” jest fascynującym filmowym podręcznikiem protestu, a z drugiej poprzez pięknie sfilmowaną naturę, pokazuje, jak wysoka jest stawka.
Skład wrocławskiego jury podczas 23. MDAG
Podczas 22. MDAG w skład wrocławskiego jury, przyznającego nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 5000 euro dla najlepszego filmu z Konkursu Głównego, wejdą trzy osoby:
Jagna Dobesz – wrocławianka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Rzeźby w Warszawie. Pracowała m.in. przy Oscarowej „Idzie” Pawła Pawlikowskiego, a także „Fudze” oraz „Silent Twins” Agnieszki Smoczyńskiej. Przez ostatnie lata współtworzyła filmy takie jak „Intruz” oraz „Sweat” Magnusa von Horna, z którym niedawno zakończyła zdjęcia do obsypanej nagrodami „Dziewczyny z igłą”. Za scenografię do tego filmu otrzymała m.in. Excellence Award podczas gali Europejskich Nagród Filmowych.
Tomasz Kizny – fotograf i dziennikarz, współzałożyciel Niezależnej Agencji Fotograficznej „Dementi” działającej poza zasięgiem komunistycznej cenzury w latach 1982–1989. Autor książek i wystaw fotograficznych poświęconych historii zbrodni stalinowskich. Współpracownik „Magazynu Gazety Wyborczej”, stypendysta Wissenschaftskolleg zu Berlin, członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Joanna Kuciel-Frydryszak – dziennikarka, absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim, autorka bestsellerowych książek „Służące do wszystkiego” oraz „Chłopki. Opowieść o naszych babkach”, które osiągnęły ponad półmilionowe nakłady. Laureatka m.in. Konkursu Teresy Torańskiej, Bestsellerów Empiku, Konkursu Mądra Książka (Uniwersytetu Jagiellońskiego), nagrody O'lśnienia Onetu i miasta Krakowa. Wrocławianka roku 2023. Należy do stowarzyszenia pisarzy Unia Literacka.
Rozmowa z Joanną Panciuchin o motywach i niespodziankach festiwalu, oraz o gwiazdorskim składzie jurorskim:
Rozmawiała, w RWK, Miłosława Bożek.
Pełny program festiwalu poznamy 17 kwietnia, a sprzedaż biletów rozpocznie się 24 kwietnia.