"Awangarda nie biła braw" w Muzeum Współczesnym

Radio RAM | Utworzono: 06.10.2014, 18:47 | Zmodyfikowano: 06.10.2014, 18:28
A|A|A

Monograficzna wystawa dedykowana historii Galerii Sztuki Najnowszej, która to galeria istniała we Wrocławiu w latach (1975-1980). Założyciele galerii Katarzyna Chierowska i Stanisław Antosz. Anna i Romuald Kuterowie, Lech Mrożek, Piotr Olszański.

Najbardziej zachwyca  mobilność‡ prac Kutery. Prace można było zapakować do walizki i zaprezentować w dowolnym miejscu na świecie – opowiada kurator Sylwia Serafinowicz:

Te nazwiska to wybitne  indywidualności z różniącymi się™od siebie praktykami. Pomimo tego, zdołali powołać‡do życia, jeden z najciekawszych ośrodków w Polsce, prezentujący ówcześnie najnowsze dokonania w dziedzinie eksperymentalnej fotografii i filmu, sztuki konceptualnej oraz kontekstualnej.

Wystawa wpisuje się™ w  dedykację™ dla  historii tego miejsca składa się™z dwóch części prezentowanych równolegle na dwóch piętrach. Pierwsza z nich to retrospektywa wybitnego wrocławskiego artysty Romualda Kutery, druga to odsłona dokumentacji oraz prac artystów związanych bezpośrednio z Galerią Sztuki Najnowszej.

Tytuł‚ wystawy „Awangarda nie biła braw”€ ma swoją… genezę™ w zaskoczeniu, na żywiołową… i entuzjastyczna… reakcję™Josepha Kosutha na widok pracy Romualda Kutery zatytułowanej „Publikacja”, 1973. Amerykański artysta miał‚ okazją™ zobaczyć‡ ją… dzięki Annie Kuterze w Toronto w 1975 roku podczas seminarium dotyczącego sztuki kontekstualnej Ta spontaniczna, ekspresyjna reakcja stała w sprzeczności z wyobrażeniem artysty o awangardzie tworzącej analityczne, wysublimowane prace.

Najbardziej aktywny, najbardziej twórczy okres przypada na okres 1975-1980. Za pomocą…listów analogowych zapraszano największych ówczesnych artystów awangardowych - przekonuje Piotr Stasiowski kurator wystawy „Awangarda nie biła braw":

Na przykład konceptualizm zerwał ‚z materialnością… dzieła, sztuka nie musi przybierać ‡już "namacalnej" formy, dziełem może być‡ nawet idea. Stąd też w dzisiejszej sztuce bardzo ważny jest - niejednokrotnie ważniejszy od materialnej formy - opis dzieła sporządzony przez samego artystę ™bądź interpretacja krytyka.

 

REKLAMA