Blokowali "drogę śmierci", teraz chcą zasypać ministerstwo

Michał Wyszowski, Leszek Mordarski | Utworzono: 08.01.2015, 08:52
A|A|A

fot. Michał Wyszowski

W jedności siła - spotkanie samorządowców i przedstawicieli organizacji społecznych dotyczące przyszłości drogi krajowej numer 8. Powodem są rozpoczynające się właśnie konsultacje społeczne w sprawie programu budowy dróg krajowych na najbliższe dziesięć lat. Marcin Kożuchowski, który w grudniu zorganizował masową blokadę ósemki, chce zasypać ministerstwo wnioskami w tej sprawie (KLIKNIJ I ZOBACZ FORMULARZ). Na razie drogi w tym programie po prostu nie ma:

Konsultacje potrwają tylko do końca stycznia. Uczestniczyć mogą w nich nie tylko samorządy, ale także mieszkańcy.

Dla Marcina Kożuchowskiego walka o nową drogę to nie tylko obywatelski obowiązek, ale też swojego rodzaju hołd. W listopadzie na trasie, wracając z protestu, zginęła jego żona - Magdalena Małolepsza. Podczas blokady niosła transparent z hasłem „Zbyt wiele nas tu ginie”.

Kożuchowski, ale też mieszkańcy miejscowości, przez które przebiega "ósemka", domagają się poprawy bezpieczeństwa, a przede wszystkim budowy drogi ekspresowej z Wrocławia do granicy państwa. Joanna Borkowska z Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad mówi, że są takie plany. Jednak na razie nie ma pieniędzy na ich realizację.

Kłopot z planami - forsowanymi m.in. przez marszałka - jest taki, że na ich realizację nie ma pieniędzy. W podpisanym niedawno "Kontrakcie Terytorialnym", czyli spisie inwestycji do których dołoży Unia Europejska, znalazły się inwestycje w infrastrukturę drogową, ale nie ma tam mowy o drodze do Międzylesia. Jest budowa dróg S3 (Sulechów - Legnica, Legnica - Bolków) i S5 (Korzeńsko - Wrocław) oraz budowa obwodnicy Kłodzka.

Sama ósemka, w ciągu 70 lat polskiego panowania na tych terenach, przeszła pewne modernizacje. Są to obwodnice pięciu miejscowości. Wybudowane w okresie PRL-u obejścia pozwalają ominąć Kobierzyce, Jordanów, Niemczę, Ząbkowice Śląskie i Kłodzko. W kilku miejscach są też dodatkowe pasy, na których możliwe jest wyprzedzanie wlokących się na podjazdach ciężarówek. "Ósemka" jest poszerzona między Przerzeczynem i Szklarami, na odcinkach Bardo-Boguszyn, Boguszyn-Kłodzko oraz Duszniki-Lewin.

REKLAMA