Mamy Oscara za film "Ida" (SONDA)
Kadr z filmu "Ida"
Dziesięciu nominacji potrzebowała polska kinematografia, by wygrać Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Udało się za sprawą Pawła Pawlikowskiego, który wrócił do kraju po latach spędzonych w Anglii. Zamknęła się klamra, rozpostarta pierwszą nominacją dla Romana Polańskiego, który po pierwszych sukcesach z Polski wyjechał.
Statuetkę wręczyli Nicole Kidman i Chiwetel Ejiofor. Pawlikowski miał świetną oscarową przemowę:
– Jak ja się tu znalazłem? Nakręciłem czarno-biały film o potrzebie wycofania się ze świata i wyciszenia, a wylądowałem tutaj, w światowym centrum zgiełku. Życie jest pełne niespodzianek – mówił. Reżyser „Idy" nie przejął się zagłuszającą jego słowa muzyką i, po podziękowaniach dla producenta i szefowej PISFu, dziękował też polskim przyjaciołom. „Za odwagę, poczucie humoru i umiejętność picia. Dzięki wam kocham Polskę". Nagrodę zadedykował zmarłej żonie, rodzicom i dzieciom, które wciąż żyją. – Wiktor i Maria – to wy jesteście moją nagrodą – skończył.
Czy po sukcesie "Idy" zmienisz opinię na temat polskiego kina?
Oscar dla „Idy" był jedynym polskim triumfem minionej nocy. Krótkometrażowe dokumenty „Joanna" i „Nasza klątwa" przegrały z filmem o weteranach wojennych „Crisis Hotline: Veterans Press 1". Anna Biedrzycka Sheppard nie dostała Oscara za kostiumy. W tej kategorii wyróżniono Milenę Canonero za „Grand Budapest Hotel".
Film Wesa Andersona, kręcony w Görlitz, tuż przy polskiej granicy, wyróżniono w sumie czterema statuetkami (także za muzykę, scenografię i charakteryzację). Łukasz Żal i Ryszard Lenczewski nie dostali statuetki za zdjęcia, przegrali z Emmanuelem Lubezkim, operatorem „Birdmana". Lubezki wygrał drugiego Oscara z rzędu (rok temu za „Grawitację"). „Birdman" dorównał zaś filmowi „Grand Budapest Hotel", zdobywając w sumie cztery Oscary. Triumfował w najważniejszych kategoriach: za najlepszy scenariusz oryginalny (w kategorii adaptacja wyróżniono „Grę tajemnic"), reżyserię i jako najlepszy film. Alejandro Gonzalez Inarritu postawi na kominku trzy statuetki.
Najlepszą aktorką wybrano – zgodnie z przewidywaniami – Julianne Moore za rolę chorej na Alzheimera lingwistki w „Still Alice". Najlepszym aktorem – również bez niespodzianek – Eddiego Redmayne'a za kreację profesora Stephena Hawkinga w „Teorii wszystkiego".
Trzy Oscary zdobył „Whiplash" – za rolę drugoplanową J.K. Simmonsa, montaż i dźwięk. Po jednym najwięksi przegrani gali: zwycięzca Złotych Globów „Boyhood" (za rolę drugoplanową Patricii Arquette), niezwykle popularny w USA „Snajper" (montaż efektów dźwiękowych) i pominięta już przy nominacjach „Selma" (piosenka).
A jaka była sama ceremonia? Relacja TUTAJ. Posłuchajcie też rozmowy z Ianem Pelczarem:
PEŁNA LISTA OSCARÓW:
NAJLEPSZY FILM
Birdman
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Eddie Redmayne, Teoria wszystkiego
NAJLEPSZA GŁOWNA ROLA KOBIECA
Julianne Moore, Still Alice.
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
J.K. Simmons, Whiplash
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Patricia Arquette, Boyhood
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Alejandro Gonzalez Inarritu, Birdman
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY
Birdman
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTACJA
Gra tajemnic
NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Wielka szóstka
NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
Ida
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Birdman
NAJLEPSZY MONTAŻ
Whiplash.
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Grand Budapest Hotel
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Grand Budapest Hotel
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA I FRYZURY
Grand Budapest Hotel
NAJLEPSZA MUZYKA, KOMPOZYCJA
Grand Budapest Hotel.
NAJLEPSZA MUZYKA, PIOSENKA
Glory – Selma.
NAJLEPSZY DŹWIĘK
Whiplash.
NAJLEPSZY MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH:
Snajper
NAJLEPSZE EFEKTY WIZUALNE
Interstellar
NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Citizen Four
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Crisis Hotline: Veterans Press 1
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Feast
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
The Phone Call