Zerwane negocjacje ws. podwyżek we wrocławskim Amazonie
fot. Amazon
Zaostrza się spór między polskimi pracownikami Amazona a władzami firmy. Według związkowców, skarżących się m.in. na niskie płace, przedsiębiorstwo zerwało mediacje prowadzone w ramach toczącego się od czerwca sporu zbiorowego. Związkowcy zapowiadają ogłoszenie pogotowia strajkowego i zorganizowanie referendum w sprawie strajku.
Agnieszka Mróz ze związku zawodowego "Inicjatywa Pracownicza" tłumaczy, że Amazon zmusza nas do podjęcia bardziej radykalnych kroków.
- Dopiero co rozpoczęliśmy mediacje z Amazonem i właściwie na pierwszym spotkaniu zostały one zerwane. To nie była nasza decyzja, to była decyzja Amazona, który właściwie zmusił nas do przystąpienia do fazy, w której powinniśmy już przygotować strajk - mówi Agnieszka Mróz.
Amazon deklaruje, że regularnie rozmawia ze swoimi pracownikami. Firma, jeden z największych na świecie sklepów internetowych, ubolewa jednak, że powstałego sporu zbiorowego nie udało się rozwiązać w drodze rokowań i mediacji. Firma zapewnia, że swoim pracownikom oferuje atrakcyjne warunki pracy.
Związkowcy zapowiadają ogłoszenie pogotowia strajkowego i zorganizowanie referendum w sprawie strajku.
Poniżej oświadczenie wysłane do naszej redakcji przez rzecznik Amazona:
Prowadzimy rozmowy z OZZ od wielu miesięcy, jesteśmy po wielu spotkaniach negocjacyjnych i pierwszym spotkaniu mediacyjnym, które pokazało, że strony pozostają przy swoich stanowiskach. Żałujemy że powstałego sporu zbiorowego nie udało się rozwiązać w drodze rokowań i mediacji.
Uważamy, że bezpośredni dialog to najlepszy sposób, aby jak najszybciej reagować na sugestie naszych pracowników. Mimo to szanujemy opinię tych osób, które opowiadają się za innymi formami komunikacji z pracodawcą. Regularnie prowadzimy rozmowy z naszymi pracownikami, słuchamy ich opinii oraz troszczymy się o ich potrzeby, niezależnie od tego, czy należą do OZZ czy nie.
Zdajemy sobie sprawę, że protesty, nawet jeżeli organizowane przez niewielką grupę osób, mogą budzić emocje. Nie mają one jednak żadnego wpływu na nasze działania i pracę. Dla nas najbardziej liczy się fakt, że kilka tysięcy pracowników Amazon w Polsce bardzo ceni swoje miejsce pracy. Skąd to wiemy? Od kiedy rozpoczęliśmy naszą działalność w Polsce, zatrudniliśmy na stałych umowach o pracę już ponad 4000 osób, a teraz na szczyt sezonu dołączyło do nas jeszcze kilka tysięcy pracowników sezonowych. Nie byłoby to możliwe, gdybyśmy nie zapewniali konkurencyjnego wynagrodzenia, atrakcyjnych pakietów świadczeń dodatkowych, możliwości rozwoju kariery i dobrej atmosfery pracy. W regionach, w których realizowane są nasze inwestycje, rynek pracy jest niezwykle konkurencyjny, dlatego też musieliśmy zrobić, co w naszej mocy, żeby pracownicy wybierali naszą ofertę, a nie konkurencji. Planujemy stale zatrudniać nowych pracowników, więc oferta Amazon na rynku pracy pozostanie konkurencyjna. W II kwartale przyszłego roku, tak jak co roku, dokonamy przeglądu rocznych wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych, porównując je z innymi ofertami z naszej branży i jeśli okaże się to konieczne to na pewno w III kwartale odpowiednio skorygujemy oferowane przez nas stawki. Tegoroczny przegląd zaowocował podwyżką wynagrodzenia podstawowego nawet o 12,5%.
Naszym pracownikom począwszy od poziomu podstawowego, jako jeden z niewielu pracodawców w Polsce, finansujemy prywatną opiekę medyczną, darmowy transport do pracy, ciepłe posiłki za złotówkę, ubezpieczenie na życie i pokrywamy koszty nauki na wybranych przez nich kursach i szkoleniach do 26 000 złotych w ciągu czterech lat.