Płyta tygodnia - Yarosh Organ Trio
Trio znakomitego perkusisty Przemysława Jarosza, który po wielu latach współpracy z czołowymi artystami w Polsce (Piotr Baron, Krystyna Stańko, Dominik Bukowski, Maciej Fortuna), postanowił wspólnie z saksofonistą Tomaszem Pruchnickim oraz organistą Kajetanem Galasem zaprezentować własną muzykę, utrzymaną w stylistyce jazzowego głównego nurtu. Niecodziennego kolorytu tej produkcji nadaje obecność organów Hammonda – legendarnego instrumentu, którego obsługa wymaga nadzwyczajnego talentu i umiejętności.
Przemysław Jarosz
Perkusista związany z wrocławskim środowiskiem jazzowym, absolwent wrocławskiej Akademii Muzycznej, współpracował z szeregiem gwiazd polskiej sceny jazzowej (m.in. Piotrem Baronem, Krystyną Stańko, Dominikiem Bukowskim) i licznymi big bandami.
Prowadzi klasę perkusji w Zakładzie Jazzu wrocławskiej Akademii Muzycznej (którego jest także szefem) oraz klasę perkusji w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Kajetan Galas
Organista, pianista, lider formacji Organ Spot, absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej, studiował także w ArtEZ Enschede – jedynej szkole w Europie kształcącej hammondzistów. Pobierał nauki u mistrzów takich jak Piotr Wyleżoł, Larry Goldings, John Hondorp, Joachim Mencel, Dominik Wania, Wojciech Groborz, Jasper Soffers (Metropole Orchestra); współpracował m.in. z Nigelem Kennedy’m, Krzesimirem Dębskim, Billem Nealem, Januszem Muniakiem i Piotrem Baronem.
Kajetan jako jeden z nielicznych artystów w Polsce używa na scenie oryginalnego Hammonda B3 wraz z Leslie 147. O tym zestawie mówi tak: Mój instrument to elektromechaniczny Hammond A-103 z 1963 roku, końcówka produkcji tzw. wax-cap. Organy zostały przerobione na specyfikację B-3, poprzez usunięcie pogłosu sprężynowego, końcówki mocy i głośników oraz zmianę obudowy. Wybrałem ten instrument, ponieważ tylko New B3 i stare elektromechaniczne organy posiadają wielostykową klawiaturę; jest ona najbardziej precyzyjna i pozwala na największą kontrolę gry. Mój Hammond pomimo ciągłych drobnych usterek (w końcu to ponad 50 letni instrument) czy problemów ze stabilnością prądu odpłaca się pięknym ciepłym brzmieniem jakie wszyscy znamy z nagrań największych wirtuozów.
Tomasz Pruchnicki
Saksofonista, kompozytor, aranżer, lider własnego kwartetu, z którym nagrał płytę „Gnomonika”. Jako solista bywał i bywa zapraszany do udziału w nagraniach i koncertach niezliczonych artystów, nie tylko jazzowych; erudyta zafascynowany muzyką ludową i elektroniczną, pasjonat instalacji elektroakustycznych i teorii dotyczących sztuk performatywnych.
Program płyty debiutanckiej płyty Yarosh Organ Trio wypełniają autorskie kompozycje Przemysław Jarosza, dodatkowo spojone wyrazistym, wspólnym językiem wykonujących je wirtuozów. Melodyjne ballady przechodzą w utwory motoryczne, też zaś do kompozycji ocierających się o free jazz.