Śniadania w dobrym tonie w Parku Tołpy
Projekt „Śniadania w dobrym tonie” jest rozwinięciem ubiegłorocznego projektu Fundacji „Mozart i inne chłopaki z podwórka” przeprowadzonego w ramach Mikrograntów Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Projekt opierał się na organizacji 4 koncertów kameralnych w przestrzeni ołbińskich podwórek między kamienicami i objął następujące ulice: Orzeszkowej, Żeromskiego, Wyszyńskiego, Nowowiejska, Jaracza.
„Śniadania w dobrym tonie” odbywają się dwa razy w miesiącu od lipca do września, w niedziele od godz. 12:00 w Parku Tołpy we Wrocławiu w Kontenerze Kultury (osiedle Ołbin). Każe spotkanie to koncert kameralny oraz warsztat, którym towarzyszy drobny poczęstunek. W założeniu „Śniadania...” mają wprowadzić uczestników w kulisy powstawania dzieła muzyczno-scenicznego, od powstania wizji reżyserskiej, tworzenia kostiumów i scenografii, poprzez pracę artystów – śpiewaków, do ukazania pracy kompozytora i scalania tekstu z muzyką.
Ogólny program warsztatów:
- “Śniadanie na trawie”: studenci z Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu przeprowadzą plener malarski z uczestnikami śniadania, których zapoznają z podstawami sztuki malarskiej; uczestnicy będą mogli namalować swój własny pejzaż zainspirowani otoczeniem Parku Tołpy; na program koncertu składać się będą utwory z gatunku muzyki programowej;
- „Scena pudełkowa”: znana scenografka i kostiumolożka, współpracująca z operami i teatrami muzycznymi w Polsce i za granicą, Małgorzata Słoniowska, wprowadzi uczestników w szczegóły pracy scenografa; opowie o swojej pracy w operze oraz poprowadzi warsztaty, podczas których uczestnicy stworzą za pomocą farb, pędzli i różnorodnych materiałów wspólny projekt scenografii z kartonowych pudeł; będzie to pierwszy element składowy świata teatralnego;
- „Stroje i stroiki”: kolejne spotkanie z Małgorzatą Słoniowską, tym razem poświęcony projektowaniu kostiumów; zaprezentuje ona kostiumy ze swoich zbiorów i opowie o ich historii; podczas warsztatów uczestnicy będą tworzyć własne kostiumy z innych ubrań i materiałów; w koncercie wystąpią artyści grający na instrumentach stroikowych;
- „Śpiewać każdy może”: warsztaty wokalne związane z techniką oddychania, stawiania głosu i odpowiedniego podparcia dźwięku poprowadzą śpiewacy-profesjonaliści współpracujący na co dzień z Agencją Artystyczną Pro Musica – jednym z partnerów projektu; warsztaty zakończą się wspólnym śpiewaniem prostych i znanych piosenek oraz utworów operetkowych i musicalowych; te warsztaty chcielibyśmy poprowadzić w otoczeniu stworzonej wcześniej scenografii i z wykorzystaniem kostiumów; w programie koncertu głównie muzyka operowa, operetkowa i musicalowa;
- “Dookoła świata z muzyką”: warsztaty z tworzenia instrumentów z „byle czego” poprowadzą osoby z Fundacji Forum Artis im. Marka Tracza; założeniem warsztatu jest uświadomienie uczestnikom, że muzyka towarzyszyła ludziom od zarania dziejów i tworzono ją początkowo z łatwo dostępnych materiałów; na końcu warsztatu stworzymy Orkiestrę Parkową, która wykona wspólnie z artystami-instrumentalistami kilka utworów latynoamerykańskich; w programie koncertu znajdzie się muzyka świata z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych;
- „Pieśni bez słów?”: studenci Akademii Muzycznej poprowadzą warsztaty ukazujące interdyscyplinarność muzyki i jej współdziałanie z literaturą, a zadaniem uczestników warsztatów będzie napisanie słów do wskazanej melodii; następnie nasi artyści zaśpiewają ułożoną w trakcie warsztatów piosenkę; chcemy w ten sposób przybliżyć nieco pracę librecistów; w programie koncertu znajdą się utwory pisane do konkretnych tekstów literackich, m.in. Piosenki dla dzieci W. Lutosławskiego;
- “Kompozytor w każdym z nas”: tym razem warsztaty będą stanowiły integralną część koncertu; w trakcie uczestnikom zaprezentowana zostanie współczesna muzyka klasyczna; uczestnicy warsztatu zapoznają się dokładnie ze specyfiką każdego instrumentu, który będzie wykorzystywany podczas koncertu, z jego skalą i możliwościami wydobywania dźwięków; ponadto będą mogli zobaczyć jak wyglądał zapis partyturowy dawniej i dziś; na tej podstawie uczestnicy skomponują swoje dzieła; każdy otrzyma określoną liczbę kartek w różnych kolorach (jeden kolor, to jeden instrument); za pomocą poznanych podczas warsztatów symboli uczestnicy będą mogli zapisać długość dźwięku, jego skalę dynamiczną czy figurę melodyczną; zespół po kolei będzie grał tak powstałe kompozycje.
O projekcie rozmawialiśmy w studiu z Joanną Warecką i Katarzyną Kucharską-Dymitraszczuk: