Znamy program 13. American Film Festival
13. AFF otworzy jeden z najbardziej wyczekiwanych filmów tego roku: Do ostatniej kości (Bones and All), najnowsze dzieło Luki Guadagnina, nagrodzonego na festiwalu w Wenecji Srebrnym Lwem za reżyserię. Na ekranie zobaczymy szereg gwiazd, ze znakomitymi Taylor Russell i Timothéem Chalametem na czele. Do ostatniej kości to opowieść o pierwszej miłości między Maren, młodą kobietą uczącą się, jak przetrwać na marginesie społeczeństwa, a Lee, porywczym wyrzutkiem i włóczęgą. W czasie wspólnej odysei na dystansie tysiąca mil poznają boczne drogi, ukryte zaułki i rozmaite pułapki Ameryki epoki Ronalda Reagana. Pomimo wysiłków, nie mogą jednak uciec od tragicznej przeszłości. Ostatecznie będą musieli zdecydować, czy ich uczucie jest w stanie pokonać ich odmienność. Wrocławski festiwal zamknie pokaz Syna (The Son) Floriana Zellera – kolejne po obsypanym nagrodami Ojcu wnikliwe studium współczesnej rodziny w kryzysie. Bardzo realistyczny i fenomenalnie zagrany przez gwiazdorską obsadę (Hugh Jackman, Laura Dern, Anthony Hopkins) Syn to niezwykłe filmowe doświadczenie z gniewem, winą i bezwarunkową miłością w tle.
W programie AFF-u tradycyjnie znalazły się przeboje pokazywane na światowych festiwalach – m.in.: jeden z najlepiej ocenianych i najdłużej oklaskiwanych filmów na festiwalu w Wenecji – Wieloryb (The Whale) Darrena Aronofsky’ego, z brawurową rolą Brendana Frasera; Jednym głosem (She Said) Marii Schrader – trzymająca w napięciu opowieść o śledztwie dziennikarskim, dzięki któremu ujawniono przestępstwa seksualne popełnione przez Harveya Weinsteina (w rolach głównych Carey Mulligan i Zoe Kazan); Till Chinonye Chukwu – historia o jednym z najważniejszych wydarzeń, które zainspirowało rozwój ruchu na rzecz osób czarnoskórych i znacząco wpłynęło na działalność Martina Luthera Kinga – linczu na niewinnym Emmetcie Tillu; Armagedon (Armageddon Time) – najnowszy film Jamesa Graya, przybliżający czasy jego dzieciństwa w nowojorskim Queens (na ekranie m.in. Anthony Hopkins i Anne Hathaway); Aftersun Charlotte Welles – jedno z największych olśnień tegorocznych festiwali, od Cannes aż po Toronto (w filmie zobaczymy znanego z Normalnych ludzi Paula Mescala) oraz Moonage Daydream Bretta Morgena – kosmiczna opowieść o Davidzie Bowiem. Cieszymy się, że wśród najgłośniejszych tytułów znalazł się w tym roku również polski akcent – film Roving Woman Michała Chmielewskiego, prezentowany premierowo na Tribece, jednym z najważniejszych światowych festiwali kina niezależnego.
Robert Altman, absolutny mistrz kina, będzie bohaterem pierwszej z tegorocznych retrospektyw. Jego twórczość jest jednak na tyle bogata, że retrospektywa została podzielona na dwie części: w ramach 13. AFF-u zaprezentujemy filmy, w których Altman obserwuje i komentuje samą Amerykę, ukazując co stoi za fasadą amerykańskiego snu, zaś w przyszłym roku oddamy głos kobiecym postaciom z jego dzieł. W programie tegorocznej retrospektywy znalazło się 11 tytułów, wśród nich m.in.: Brewster McCloud (1970), M.A.S.H. (1970), Nashville (1972) oraz Gracz (The Player, 1992). Kuratorem retrospektywy jest prof. Rafał Syska.
10 października rozpoczął się remont Kina Nowe Horyzonty – na początek metamorfozę przechodzą dwie sale na pierwszym piętrze budynku. Uspokajamy jednak, że remont nie wpłynie na jakość filmowych doświadczeń podczas festiwalu.
American Film Festival już po raz trzeci organizowany jest w hybrydowej formie. Stacjonarna odsłona wydarzenia zakończy się 13 listopada, z kolei do 20 listopada część festiwalowych filmów będzie można oglądać również online na platformie Nowe Horyzonty VOD (tytuły dostępne online są odpowiednio oznaczone w programie).