Sprawa spadkowa
Materiał Sponsora
Stwierdzenie nabycia spadku - czym jest i kiedy jest niezbędne?
Akt stwierdzenia nabycia spadku to decyzja wydana przez sąd, potwierdzająca tożsamość osoby lub osób, które nabyły prawa do spadku po zmarłym. W dokumencie tym sąd wymienia spadkodawcę, identyfikuje wszystkich spadkobierców oraz określa ich udział w spadku.
Jak podkreśla adwokat Iwo Klisz, stwierdzenie nabycia spadku jest istotne w przypadku nieruchomości, gdyż brak tego dokumentu uniemożliwia ewentualną sprzedaż. Więcej informacji o stwierdzeniu nabycia spadku można odnaleźć na stronie: https://adwokat-wroclaw.biz.pl/prawo-spadkowe/stwierdzenie-nabycia-spadku/
Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku - najważniejsze informacje
Gdzie należy złożyć wniosek?
Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku składa się w sądzie rejonowym ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy. Prawo do złożenia wniosku przysługuje zarówno spadkobiercy, pragnącemu potwierdzenia praw, jak i osobie trzeciej, np. wierzycielowi dążącemu do odzyskania długu od spadkobierców.
Co powinien zawierać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?
Wniosek powinien zawierać:
- Oznaczenie sądu do którego jest skierowany.
- Wskazanie wnioskodawcy (imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, nr PESEL).
- Wskazanie spadkobiercy (imię, nazwisko, miejsce zamieszkania).
- Określenie żądania - na przykład stwierdzenia, że spadek po zmarłym nabyły ściśle określone osoby, w określonych częściach, na podstawie ustawy lub testamentu.
- Uzasadnienie wniosku.
Jakie dokumenty przygotować i jakie są opłaty?
Aby złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, wnioskodawca powinien dołączyć następujące dokumenty:
- Akt zgonu spadkodawcy.
- Dokumenty potwierdzające tytuł powołania do spadku, w tym testament.
- Akty urodzenia dzieci spadkodawcy.
- Akt małżeństwa spadkodawcy.
- Akty urodzenia dzieci i wnuków, którzy zmienili nazwisko w wyniku małżeństwa.
Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku wiąże się z opłatą stałą 100 zł, którą można uiścić w znakach sądowych lub przelewem (z załączonym potwierdzeniem). Dodatkowo należy uiścić opłatę za wpis do rejestru spadkowego w wysokości 5 zł.
Sądowy termin rozprawy jest często wyznaczany po kilku miesiącach od złożenia wniosku.
Jak wygląda postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku?
W trakcie postępowania sądowego, sąd spadku sprawdzi, kto jest spadkobiercą, czy zmarły miał testament i czy był w pełni sił umysłowych w momencie jego sporządzenia. Sąd wezwie uczestników do przedstawienia informacji dotyczących testamentów oraz spadkobierców ustawowych, a także przyjmie oświadczenia dotyczące przyjęcia lub odrzucenia spadku. Jak zauważa adwokat Iwo Klisz, na sali sądowej, aby złożyć wymagane oświadczenie spadkowe, wystarczy obecność jednego ze spadkobierców. Pozostali uczestnicy mogą złożyć pisemne stanowisko.
Postępowanie sądowe kończy się zazwyczaj na jednej rozprawie, chyba że wystąpią problemy z ustaleniem spadkobierców lub ich adresów, albo jeśli ktoś zakwestionuje ważność testamentu. Po uzyskaniu prawomocnego postanowienia sądu lub aktu notarialnego można przystąpić do podziału spadku. Prawomocne postanowienie sądu jest wpisywane do Rejestru Spadkowego przez Krajową Radę Notarialną.