12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty – program filmowy
Zostanie pokazanych około 400 filmów, w tym ponad 200 pełnometrażowych. Istotną częścią festiwalu są także retrospektywy mistrzów i współczesnych nowohoryzontowych reżyserów, pokazy klasyki kina, wystawy i projekty audiowizualne, koncerty w klubie festiwalowym i bezpłatne pokazy plenerowe na wrocławskim rynku.
KONKURSY I KINO NAJNOWSZE
W Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty znajdzie się kilkanaście, zdaniem selekcjonerów najciekawszych, niekonwencjonalnych filmów, pokazywanych w Polsce po raz pierwszy. Tytuły są wybrane spośród setek nadsyłanych oraz oglądanych na festiwalach na całym świecie. Wśród nich miedzy innymi: kataloński laureat festiwalu w San Sebastian Double Steps Isaki Lacuesty, przedstawiciele chilijskiej nowej fali: Thursday till Sunday Domingi Sotomayor (jeden z laureatów tegorocznego MFF w Rotterdamie) oraz Verano José Luisa Torresa Leivy, poza tym nowohoryzontowy thriller z Brazylii Neighbouring Sounds Klebera Mendoncy Filho.
W Międzynarodowy Konkursie Filmy o Sztuce zobaczymy między innymi: neofuturystyczny Low Definition Control Austriaka Michaela Palma (wizjonerski traktat o kontroli nad ludzkim życiem, jaką daje zapis wideo kamer przemysłowych), film brazylijskiego mistrza Eduardo Coutinho Songs (liryczny portret mieszkańców Rio De Janeiro, opowiadających swoje historie życiowe poprzez ulubione piosenki), oraz Tomorrow Andreia Gryazeva o anarchistycznej, rosyjskiej grupie artystycznej Voina. Wydarzeniem festiwalu będą pokazy nagrodzonego przez publiczność Berlinale filmu Matthew Akersa Marina Abramović: The Artist Is Present. Abramović od 40 lat rewolucjonizuje sztukę współczesną, jest prekursorkę performance'u.
Pochodząca z Jugosławii artystka poddaje swoje ciało ekstremalnym
doświadczeniom, zaś widzów różnorakim stanom emocjonalnym. Film pokazuje
twórczość i życie artystki przez pryzmat jednej z jej najbardziej
spektakularnych akcji artystycznych, którą artystka „stworzyła” w nowojorskim Museum of Modern Art w 2010 roku. Przez trzy miesiące, kilka godzin dziennie, Marina Abramović siadała bez ruchu na krześle, a do niej przysiadali się zwiedzający. Odbywał się rodzaj psychoterapii bez słów.
W
Panoramie znajdą się dzieła mistrzów współczesnego kina autorskiego i
odkrycia, filmy nagradzane na wielkich i małych festiwalach. Zobaczymy
między innymi sensację canneńskiego festiwalu – Holy Motors Leosa Caraxa –
oniryczny poemat w klimacie najlepszych filmów Davida Lyncha, pełen
niezwykłych rozwiązań plastycznych formalny i narracyjny eksperyment, w
filmie występują znany z wcześniejszych filmów Caraxa Denis Lavant oraz Eva Mendes, Michel Piccoli i Kylie Minogue. We
Wrocławiu zobaczymy również kolejny film Cristiana Mungiu Beyond the
Hills – autora głośnego, nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes 4 miesiące, 3
tygodnie i 2 dni. Jury tegorocznego canneńskiego festiwalu doceniło
obraz rumuńskiego reżysera za najlepsze kreacje aktorskie Cosminy Stratan i Cristiny Flutur, film
otrzymał również nagrodę za najlepszy scenariusz. Poza tym w Panoramie
między innymi: La Folie Almayer belgijskiej reżyserki Chantal Akerman,
nagrodzony w Wenecji A Simple Life pracującej w Hongkongu Ann Hui, Life Without Principles w reżyserii Johnnie To z Hongkongu, minimalistyczne Century of Birthing oraz Florentina Hubaldo CTE
filipińskiego indywidualisty Lava Diaza, zrealizowany w Japonii Cut
irańskiego twórcy Amira Naderi oraz chilijski The Year of the Tiger
nagrodzonego na Nowych Horyzontach w 2004 roku Sebastiána Lelio.
KINO MEKSYKU
W sekcji Kino Meksyku zobaczymy kilkanaście tytułów zrealizowanych w Meksyku w ostatnich latach, między innymi filmy Amata Escalante, Nicolasa Peredy oraz Matíasa Meyera. Indywidualny styl tych reżyserów ukształtował myślenie o współczesnym
kinie meksykańskim, które jest obecnie jednym z najciekawszych zjawisk
na świecie. We Wrocławiu odbędzie się pełna retrospektywa Carlosa Reygadasa. To filmowy mistyk i poeta, najważniejszy przedstawiciel współczesnego
kina meksykańskiego, autor Japón, Bitwy w niebie i nagrodzonego w Cannes
Cichego światła. Jego filmy wyróżniają się wyrafinowaną formą,
kontemplacyjną atmosferą i szokującym realizmem. Właśnie zszokował
canneński festiwal swoim najnowszym filmem Post Tenebras Lux, za który otrzymał nagrodę za reżyserię (film również zobaczymy we Wrocławiu). Reygadas będzie gościem festiwalu.
MISTRZOWIE NA FESTIWALU
Podczas festiwalu odbędzie się pięć retrospektyw, których bohaterowie będą gośćmi festiwalu. Poza Carlosem Reygadasem są to:
Dušan Makavejev – najwybitniejszy jugosłowiański reżyser, nowofalowiec, nazywany
„Godardem Europy Wschodniej”. Jego filmy były często uznawane za zbyt
śmiałe obyczajowo i zakazywane przez cenzurę, zaskakiwały
anarchistycznym nastrojem, wyróżniały się surrealistyczną wyobraźnią i
eksperymentalną formą. Do najbardziej znanych filmów Makavejeva należą: Człowiek nie jest ptakiem (1964), WR – tajemnice organizmu (1971), Sweet Movie (1974).
Ulrich Seidl –
austriacki reżyser, jeden z najciekawszych i najbardziej
kontrowersyjnych twórców dzisiejszego kina europejskiego, autor głośnych
i nagradzanych Upałów i Import/Export oraz wybitnych, pełnometrażowych
dokumentów, choćby Zwierzęcej miłości i Modelek.
Peter Tscherkassky –
pochodzący z Austrii wybitny twórca eksperymentalny, tworzący found
footage films, czyli dzieła kompilacyjne zmontowane z istniejących już
materiałów audiowizualnych. Jego filmy, pokazywane na wielu światowych
festiwalach i w prestiżowych galeriach, są realizowane tradycyjną metodą ręcznego montażu.
Witold Giersz – wybitny twórca polskiej animacji, autor blisko 50 filmów, za które otrzymał ponad 60 nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych
festiwalach. Mistrz tzw. ruchomego malarstwa, autor legendarnych
animacji: Mały western, Czerwone i czarne, Koń i Pożar.
MOCKUMENTY, CZYLI FAŁSZYWE KINO DOKUMENTALNE
We Wrocławiu odbędzie się również pierwszy w Polsce tak obszerny przegląd mockumentów,
czyli filmów wykorzystujących konwencję dokumentu do stworzenia
własnej, nieistniejącej rzeczywistości. We Wrocławiu zobaczymy
„sfałszowane dokumenty" o fikcyjnych zespołach muzycznych, filmach,
wydarzeniach i osobach, dokumenty złośliwe, śmieszne, nostalgiczne,
fałszywe, udawane, idealna formuła, służąca krytyce rzeczywistości. W
programie klasyki gatunku, jak na przykład nagrodzone Oscarem Gry wojenne (1966) Petera Watkinsa o skutkach rzekomej atomowej zagłady Wielkiej Brytanii (film został
wyemitowany dopiero kilkanaście lat po premierze z racji przerażającej
wiarygodności). Nie może zabraknąć wykpiwającego szołbiznes Oto Spinal Tap (1984) Roba Reinera o
fikcyjnym zespole metalowym i jego dramatycznym upadku. To film niezbyt
znany w Polsce, w Stanach Zjednoczonych pozycja kultowa. Doczekał się
nawet sequela z trasy nieistniejącego przecież zespołu... Mocnym punktem
programu jest głośny belgijski Człowiek ugryzł psa (1992) Rémy’ego Belveaux i André Bonzela, podważający etyczne założenia kina dokumentalnego. Mockumentalni twórcy śledzą
z kamerą zawodowego zabójcę, który wtajemnicza ich w tajniki krwawego
fachu i ...angażuje filmowców w swoją pracę. We Wrocławiu będzie można
zobaczyć również zapomniane filmy mistrzów światowego kina: jedno z
ostatnich dzieł Orsona Wellesa, mogący uchodzić za manifest
mockumentalistów F jak fałszerstwo (1976), oraz Zapomniane srebro (1995)
Petera Jacksona o zapomnianym pionierze nowozelandzkiej kinematografii.
W zestawie ponad 20 prezentowanych tytułów nie zabraknie szalonych mockumentów z ostatniej dekady. Przebojami mogą okazać się przezabawny Kenny (2006) Claytona Jacksona o
instalatorze przenośnych toalet, który traktuje swą pracę z wielką
powagą, oraz Fudge 44 (2006) Grahama Jonesa o ucieczce teatralnych
kukiełek na ulice Tokio.
KINO POLSKIE
Ważnym wydarzeniem festiwalu będzie przegląd filmów ze Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego, powstałego w 1981 roku z inicjatywy grona młodych filmowców, którym
udało się stworzyć odważną, artystyczną alternatywę dla
skomercjalizowanej polskiej kinematografii lat 80. Wśród ponad 30
tytułów znajdą się między innymi: Pożegnanie jesieni Mariusza
Trelińskiego, Nadzór Wiesława Saniewskiego, Kornblumenblau Leszka Wosiewicza, Dom wariatów Marka Koterskiego, a także liczne, rzadko pokazywane krótkie metraże i filmy telewizyjne.
Na
pokazach specjalnych w ramach sekcji Gdynia we Wrocławiu będzie można
zobaczyć nowe polskie filmy. Wybór tytułów we współpracy z Gdynia Film
Festival.
IKONY MUZYKI NA EKRANIE
W tegorocznej sekcji „nocne szaleństwo” odbędzie się przegląd Remix-ed. Ze sceny na ekran. Zaprezentowane zostaną filmy z udziałem muzycznych
idoli. Inspiracją do stworzenia programu była metoda remixu, stąd w
dziesiątce wybranych filmów znajdą się zarówno klasyczne tytuły, jak i
najnowsze filmy z gwiazdami rocka, popu i hip-hopu. W programie David
Bowie jako król Goblinów w klasycznym filmie fantasy Labirynt (1986) w
reżyserii Jima Hensona, Mick Jagger w dekadenckim kryminale z czasów
kontestacji Performance (1970, reż. Nicholas Roeg, Donald Cammell), Moby, Alice Cooper, Iggy Pop oraz Alex Lifeson z zespołu Rush w
komedii wampirycznej Suck (2009, reż. Rob Stefaniuk), Sting w kultowej
Quadrophenii (1979, reż. Frank Roddam) o młodzieżowym gangu Modsów, z
legendarną muzyką The Who, Tupac w swojej ostatniej roli (oraz Tim Roth)
w komediodramacie Gridlock'd (1997, reż. Vonnie Curtis-Hall), David
Byrne z Talking Heads w niezwykłym, autorskim projekcie True Stories
(1986) oraz Beyoncé Knowles w hip-hoperze Carmen (2001).
KONIEC ŚWIATA
W ramach The Happy End – obrazy końca świata odbędą się projekty audiowizualne polskich i zagranicznych artystów,
które łączy temat końca świata. Jednym z filmowych wydarzeń będzie The
Legend of Kaspar Hauser Davide Manuliego – deliryczny postwestern z
Vincentem Gallo i pulsującą muzyką electro DJ’a Vitalica. Zobaczymy
również trzy zestawy filmów: „samobójczy”, „satanistyczny” i „depresyjny”.
MISTRZOWIE NA FESTIWALU
Podczas festiwalu odbędzie się pięć retrospektyw, których bohaterowie będą gośćmi festiwalu. Poza Carlosem Reygadasem są to:
Dušan Makavejev –
najwybitniejszy jugosłowiański reżyser, nowofalowiec, nazywany
„Godardem Europy Wschodniej”. Jego filmy były często uznawane za zbyt
śmiałe obyczajowo i zakazywane przez cenzurę, zaskakiwały
anarchistycznym nastrojem, wyróżniały się surrealistyczną wyobraźnią i
eksperymentalną formą. Do najbardziej znanych filmów Makavejeva należą: Człowiek nie jest ptakiem (1964), WR – tajemnice organizmu (1971), Sweet Movie (1974).
Ulrich Seidl – austriacki reżyser, jeden z najciekawszych i najbardziej
kontrowersyjnych twórców dzisiejszego kina europejskiego, autor głośnych
i nagradzanych Upałów i Import/Export oraz wybitnych, pełnometrażowych
dokumentów, choćby Zwierzęcej miłości i Modelek.
Peter Tscherkassky – pochodzący z Austrii wybitny twórca eksperymentalny, tworzący found
footage films, czyli dzieła kompilacyjne zmontowane z istniejących już
materiałów audiowizualnych. Jego filmy, pokazywane na wielu światowych
festiwalach i w prestiżowych galeriach, są realizowane tradycyjną metodą
ręcznego montażu.
Witold Giersz – wybitny
twórca polskiej animacji, autor blisko 50 filmów, za które otrzymał
ponad 60 nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach. Mistrz
tzw. ruchomego malarstwa, autor legendarnych animacji: Mały western,
Czerwone i czarne, Koń i Pożar.
BILETY
29 czerwca został ogłoszony program festiwalu. Od 6 lipca sprzedaż biletów na www.nowehoryzonty.pl