Jazztopad 2012
3.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej
Enrico Rava Quintet: „Tribe”
Giovanni Guidi – fortepian
Gianluca Petrella – puzon
Gabriele Evangelista – kontrabas
Fabrizio Sferra – perkusja
Enrico Rava – trąbka
Enrico
Rava jest jednym z najciekawszych trębaczy starego kontynentu. Chociaż
pochodzi z Włoch, jego muzyczne korzenie sięgają twórczości największych
trębaczy amerykańskiej historii jazzu – Milesa Davisa czy Cheta Bakera.
Ogromny wpływ na sztukę muzyczną Ravy miał jego długoletni pobyt w
Nowym Jorku, gdzie zgłębiał rejony avant-garde z takimi sławami jak
Cecil Taylor, Roswell Rudd, Rashied Ali, Carla Bley czy Lee Konitz. Rava
jest artystą legendarnej wytwórni ECM, więc nie dziwi fakt, że jego
sztukę można określić często jako „liryczne pejzaże dźwiękowe”, a jego
muzykę na albumach wydanych z ECM charakteryzuje się określeniem „o
jeden stopień powyżej ciszy”. Trzeba zaznaczyć jednakże, że artysta
czerpie pełnymi garściami z całej muzyki dziś go otaczającej. Spuściznę
wielkiej tradycji jazzowej łączy z energią i witalnością tego, co
najnowsze oraz świeże we współczesnym jazzie. Inspiracje muzyczne Ravy
są szerokie – niektóre jego płyty nawiązują do muzyki poważnej –
„L'Opera Va”, „Rava Plays Carmen” czy też popularnej – np. twórczości
Micheala Jacksona: „Rava On The Dance Floor”. Obok wybitnego trębacza na
scenie staną utalentowani włoscy muzycy młodego pokolenia: na
fortepianie zagra Giovanni Guidi, na puzonie – uważany za jednego z
najlepszych puzonistów jazzowych – Gianluca Petrella, na perkusji
Fabrizio Sferre, a przy kontrabasie stanie Gabriele Evangelista. Na
festiwalu Jazztopad kwintet wykona materiał z szeroko oklaskiwanego
zarówno przez publiczność i recenzentów albumu „Tribe”, który
okrzyknięty został jednym z najlepszych w dorobku Enrico Ravy.
4.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej
Benoit Delbecq: PREMIERA kompozycji na zamówienie festiwalu
Lutosławski Quartet
Miles Perkin – kontrabas
Benoit Delbecq – fortepian, kompozycja
„Promienna
harmonia, rygor intelektualny i modernistyczna technika pianistyczna...
muzyk o postępowym myśleniu” – tak francuskiego pianistę Benoita
Delbecqa opisał pokrótce portal „All About Jazz”. Artysta uczył się
zarówno jazzu, jak i muzyki poważnej, co pozwoliło mu na wytyczenie
własnych, niepowtarzalnych ścieżek balansujących pomiędzy tymi dwoma
muzycznymi światami. Do swojej sztuki inkorporuje różne eksperymenty
dźwiękowe, a także elektronikę, udoskonala swój fortepian, preparując go
różnymi materiałami. Elementy te łączą go ze muzyką współczesną.
Twórczość Delbecqa z jednej strony zdaje się mieć wspólny rodowód z
twórczością Johna Cage'a czy György'a Ligetiego, z drugiej zaś z
tradycją jazzu. Muzyka Delbecqa zanurzona jest w swoistej poetyckości,
gdzie uczucie wydaje się mieć kluczową rolę wyrazową. Poza występowaniem
solo czy w składach kameralnych, pianista komponuje – zarówno na
zamówienie festiwali muzyki współczesnej, jak i jazzowych. Tworzy
również na potrzeby teatru, tańca, filmu czy sztuk wizualnych. Muzyk
jest laureatem wielu wyróżnień, są nimi m.in. członkostwo w Civitella
Foundation New York, nagroda Prix de la Sacem. Na zamówienie festiwalu
Jazztopad Delbeck skomponuje utwór na kwartet smyczkowy (a dokładniej:
będzie to zespół Filharmonii Wrocławskiej, który specjalizuje się w
wykonywaniu muzyki współczesnej – Lutosławski Quartet), kontrabas oraz
fortepian. Zasiądzie za nim sam kompozytor, a na kontrabasie zagra Miles
Perkin.
10 i 11.11.2012 – koncerty w domach prywatnych
Po
sukcesie zeszłorocznej oryginalnej inicjatywy organizowania koncertów w
kameralnych przestrzeniach mieszkań prywatnych, w tym roku będzie ona
kontynuowana. W głównej roli wystąpią koncertujący na festiwalu muzycy
koreańscy. Czekamy na zgłoszenia mieszkańców z centrum Wrocławia, którzy
chcieliby zaprosić do swoich domów muzyków i fanów jazzu na jedyne w
swoim rodzaju wydarzenia muzyczne.
Weekend koreański:
10.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej
Miyeon & Park
Miyeon – fortepian
Park Je Chun – instrumenty perkusyjne
Muzycy
duetu opierają swoją sztukę na rodzimej tradycji muzycznej. Dźwięki
muzyki koreańskiej łączą z jazzem i zachodnią muzyką współczesną.
Niewątpliwie pozostają pod wpływem free jazzu; można stwierdzić, że na
scenie muzycznej Korei Południowej są pionierami free improvisation.
Zarówno Miyeon, która gra na fortepianie, jak i perkusista Park odebrali
akademickie wykształcenie muzyczne na kierunkach muzyka współczesna
oraz kompozycja. Poświęcili się również studiowaniu kultury muzycznej
swojego kraju, w szczególności muzyki szamańskiej, Pansori i Samulnori.
Łącząc wspomniane światy muzyczne ze współczesnym jazzem, tworzą jedyny w
swoim rodzaju styl. Swą nowatorską muzykę przedstawiają nie tylko w
swoim kraju –koncertują z powodzeniem na całym świecie. Duet nagrodzony
został wieloma krajowymi nagrodami – uzyskał Korean Music Award za
najlepszy album crossover i najlepszą płytę z muzyką instrumentalną, a w
plebiscycie magazynu „Jazz People” nagrania zespołu znalazły się w top
10 jazzu koreańskiego XXI wieku.
Geomungo Factory
Yoo Mi-Young – geomungo
Lee Jeong-Seok – geomungo
Jeong Ein-Ryoung – geomungo
Kim Sun-A – gayageum
Czterech
młodych muzyków spotkało się w 2007 roku i postawiło sobie za cel
pokazanie słuchaczom na całym świecie fascynujących dźwięków
tradycyjnego koreańskiego instrumentu geomungo. Jest to swego rodzaju
cytra, której powstanie datuje się na IV wiek. Dla realizacji swoich
artystycznych wizji muzycy powołali do życia nowe typy tego instrumentu,
tj. elektryczne geomungo, wiolonczelę geomungo, mini geomungo
(przypominające gitarę) czy ksylofon geomungo. Stworzyli tym samym, jak
wskazuje nazwa zespołu, swoistą fabrykę współczesnego geomungo.
„Produkują” oni sztukę ze wszech miar ciekawą, bo nie ograniczającą się
do określonych stylów czy konwencji. Zespół prezentuje niezwykle
kreatywną, wręcz eksperymentalną muzykę o różnorodnej ekspresji
pochodzącej z wielu tradycji – tych wschodnich i zachodnich. Medytacyjną
oraz duchową istotę koreańskiej kultury muzycznej łączy z wpływami
muzyki otaczającej go współcześnie. Innowacyjność działań artystycznych
Geomungo Factory sprawia, że zespół stanowi jeden z najciekawszych
głosów awangardy i rodzimej tradycji koreańskiej sceny muzycznej.
11.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej
Heo Yoon-Jeong, Aram Lee, Bracia Oleś: PREMIERA na zamówienie festiwalu
Heo Yoon-Jeong – geomungo
Aram Lee – daegum
Marcin Oleś – kontrabas
Bartłomiej Oleś – perkusja
Muzycy
uprawiający sztukę zakorzenioną w tradycyjnej muzyce koreańskiej – Aram
Lee i Heo Yoon-Jeong – wraz z czołowymi polskimi jazzmanami – braćmi
Oleś – tworzą jedyne w swoim rodzaju dzieło. Na festiwalu Jazztopad
usłyszymy niespotykaną kooperację twórców nadzwyczaj kreatywnych –
bracia Oleś wspólnie z Heo Yoon-Jeong i Aramem Lee zaprezentują sztukę
muzyczną, która powstała przez wzajemne inspirowanie się swoją
działalnością artystyczną. Muzycy z Dalekiego Wschodu grają na
tradycyjnych koreańskich instrumentach, które powstały kilkanaście
wieków temu – geomungo jest rodzajem cytry, a daegum rodzajem fletu
poprzecznego. Jest to niewątpliwie wyjątkowy projekt, ponieważ
przełamuje granice między odległymi kulturami i językami muzycznymi.
Heo
Yoon-Jeong, wybitna artystka geomungo związana z Tori Ensamble i
Sangsang Ensemble, z powodzeniem łączy rodzimą sztukę muzyczną z
wpływami muzyki współczesnej i awangardowej. Odebrała ona gruntowne
wykształcenie w zakresie tradycyjnej muzyki koreańskiej na uczelniach w
Seulu. Prowadzi również działalność dydaktyczną. Koncertowała z takimi
artystami jak kompozytor Stephan Micus, czy zespołami: San Jose Chamber
Orchestra czy KBS Korean Traditional Music Orchestra. Przez szereg lat
pełniła funkcję koncertmistrza Seoul Metropolitan Korean Music
Orchestra. Jej osiągnięcia uhonorowano przyznaniem artystce elitarnego
stypendium Asian Cultural Council.
Marcin i Bartłomej Oleś –
najlepsza sekcja rytmiczna w Polsce („rytmiczny dream team” –
„JazzZeitung”) – nazywani są „największym skarbem polskiego jazzu XXI
wieku” („Dziennik”). Zarówno ten pierwszy – kontrabasista, jak i drugi,
który gra na perkusji, obok jazzu studiował również w „klasycznych”
klasach Akademii Muzycznych. Bracia skłaniają się do stwierdzenia, że
raz bliżej im było do jazzu, raz do muzyki kameralnej, czy współczesnej,
ale zawsze najbliżej do tej improwizowanej. Poza występowaniem w
kameralnych składach często dzielą scenę z gwiazdami światowego jazzu –
Kennym Wernerem, Davidem Murrayem, Erikiem Friedlanderem, Kenem
Vandermarkem, Chrisem Speedem czy Williamem Parkerem. Ponadto poświęcają
się komponowaniu – również dla potrzeb filmu i teatru, tworzą też
autorskie projekty muzyczne.
Muzycy z Korei Południowej poprowadzą
warsztaty tradycyjnej muzyki koreańskiej. Odbędzie się również panel
dyskusyjny, na który zapraszamy wszystkich zainteresowanych jazzem i
tradycyjną muzyką Korei.
17.11.2012, godz. 19:00, Kino Helios Nowe Horyzonty
Bill Frisell: „The Great Flood” (film niemy z muzyką na żywo)
Ron Miles – kornet
Tony Scherr – kontrabas
Kenny Wollesen – perkusja
Bill Frisell – gitara elektryczna
Projekt organizowany przy współpracy American Film Festival
Bill
Frisell jest jednym z najbardziej wpływowych i odkrywczych gitarzystów
swojego pokolenia, laureatem nagrody Grammy. Jego sztuka cechuje się
liryczną naturą spotęgowaną eksperymentami z elektroniką, czy
poruszaniem się pomiędzy utartymi gatunkami muzycznymi. Do swojej
twórczości inkorporuje ducha całej amerykańskiej muzyki – od Theloniousa
Monka, przez Aarona Coplanda, Boba Dylana, po Charlesa Ivesa. Ten
jedyny w swoim rodzaju muzyk, grający zarówno na gitarze elektrycznej,
jak i akustycznej, również z sukcesem komponuje. Jego muzykę można
usłyszeć w kilkunastu filmach dźwiękowych, np. Wima Wendersa, Gusa Van
Santa, tworzy także akompaniament dla filmów niemych, np. Bustera
Keatona. We Wrocławiu będziemy mogli zobaczyć film przygotowany przez
Billa Morrisona – „The Great Flood”, do którego Frisell skomponował
muzykę i która zostanie przez niego i jego zespół wykonana na żywo
podczas projekcji filmu. Obraz przedstawia wielką powódź, która
nawiedziła deltę Missisipi w 1927 roku i wywołała falę wielkiej
emigracji. Spowodowała ona przesiedlenia ludności afroamerykańskiej na
północ Stanów Zjednoczonych. Głównymi bohaterami filmu są muzycy
bluesowi, którzy opuszczają ogarnięty kataklizmem teren i wyruszają w
daleką podróż, która zmieni na zawsze nie tylko społeczeństwo oraz
kulturę amerykańską, ale również muzykę.
17.11.2012, warsztaty mistrzowskie na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Prowadzący: Jack DeJohnette
18.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej
Jack DeJohnette Group
Don Byron – klarnet, saksofony
Marvin Sewell – gitara elektryczna
George Colligan – fortepian
Jerome Harris – gitara basowa
Jack DeJohnette – perkusja
Wielka
legenda jazzu, najwspanialszy perkusista wszech czasów – tak należy
określić Jacka DeJohnette, muzyka, którego niesamowite zdolności
wytyczały ścieżki współczesnego jazzu. Występował on wśród najbardziej
kultowy gigantów jazzu – Milesa Davisa, John Coltrane'a, Ornette'a
Colemana, Herbiego Hancocka, czy Keitha Jarretta. Styl gry DeJohnette
uważany jest za unikalny. Podkreśla się jego niesamowite zdolności
wyrazowe, genialną, wirtuozerską technikę oraz innowacyjne wprowadzanie
elektroniki do jazzu. DeJohnette doceniany jest nie tylko jako sideman,
ale też jako wspaniały lider i kompozytor, którego twórczość jest ciągle
tak świeża oraz różnorodna, jak na początku jego działalności. Trwająca
już od ponad pół wieku kariera tego mistrza perkusji przyniosła mu
niezliczoną ilość nagranych płyt oraz przyznanych nagród – Jazz Masters
Award, Jazz Legends Award, czy kilkanaście wyróżnień magazynu
„Downbeat”. W tym roku muzyk obchodzi swoje 70. urodziny. Świętuje je,
koncertując ze wspaniałymi muzykami: wyśmienitym indywiduum –
klarnecistą i saksofonistą Donem Byronem, gitarzystą Marvinem Sewellem,
pianistą Georgem Colliganem oraz grającym na gitarze basowej Jeromem
Harrisem.
24.11.2012, godz. 19:00, Teatr Współczesny
Dzień odkryć europejskiego jazzu: Take Five: Europe, JazzPlaysEurope: Laboratory 4
Take
Five: Europe jest programem dla utalentowanych muzyków, kompozytorów,
dyrygentów i wokalistów jazzowych młodego pokolenia, którzy na progu
międzynarodowej kariery pragną rozwijać swoją wiedzę oraz umiejętności.
Program umożliwia „zrobienie sobie przerwy” w codziennej pracy, dzięki
czemu artyści zyskują czas na poszerzenie kontaktów zawodowych oraz
zgłębienie wiedzy o rynku muzycznym Europy. Z poszczególnych instytucji i
festiwali z różnych krajówzrzeszonych w Take Five (Jazztopad jest
jednym z takich festiwali) co roku wybierani są dwaj najbardziej
rokujący artyści. W pierwszej edycji z polskich jazzmanów wybrano
Macieja Obarę (saksofon) i Macieja Garbowskiego (kontrabas) – będziemy
mogli usłyszeć ich, jak też innych uczestników tegorocznego programu,
podczas tegorocznego Jazztopadu. W drugiej edycji Take Five: Europe,
która odbywać się będzie w 2013 roku, wezmą udział: pianista Marcin
Masecki oraz kompozytor i trębacz Piotr Damasiewicz. Muzycy biorący
udział w tym wspieranym przez Unię Europejską programie zagrają też na
innych czołowych europejskich festiwalach: Jazz sous les Pommiers, North
Sea Jazz Festival, Molde Jazz Festival, London Jazz Festival, Banlieues
Bleues i podczas koncertów w La Dynamo we Francji.
JazzPlaysEurope
także jest programem, którego celem jest edukacja i rozwój artystyczny
muzyków jazzowych. Skierowany jest do jazzmanów początkujących na
scenie. Inicjatywa stwarza międzynarodową sieć i forum wymiany młodych
twórców jazzu. Platforma JazzPlaysEurope powstała w roku 2007 i zrzesza
wiele organizacji oraz festiwali europejskich, w tym Jazztopad. Na fali
sukcesów poprzednich edycji, w tym roku usłyszymy 4. odsłonę
JazzPlaysEurope: Laboratory. Z każdego kraju (Polska, Niemcy, Belgia,
Holandia, Słowacja, Francja i Luksemburg) do uczestnictwa w programie
wybierany jest jeden przedstawiciel. W tym roku Polskę reprezentować
będzie klarnecista Mateusz Rybicki, student Akademii Muzycznej we
Wrocławiu. Zasadą jest, że młodzi muzycy spotykają się na kilka dni i
tworzą w tym czasie wspólny program, z którym wyruszają w trasę
koncertową po różnych europejskich miastach.
25.11.2012, godz. 19:00, Audytorium Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej
Ornette Coleman – jedyny jego koncert w Europie
Al MacDowell – gitara basowa
Tony Falanga – kontrabas
Denardo Coleman – perkusja
Ornette Coleman – saksofony, skrzypce, trąbka
Ornette
Coleman – gigant jazzu, jest jedną najbardziej wpływowych i
kontrowersyjnych figur sztuki muzycznej XXI wieku. Minęło już ponad 50
lat, odkąd wstrząsnął on światem jazzu, wprowadzając na jego drogi free
jazz. To on ukuł ten termin – swoim albumem z 1960 roku – Free Jazz: A
Collective Improvisation. Od tej pory jazzu słuchamy w zupełnie inny
sposób. Artysta rozpoczął do dziś niekończącą się debatę dotyczącą
granic muzyczności i natury muzycznej wolności. Dzieła tego niepokornego
Mistrza, niegdyś przełomowe – przez wielu uważane za nie do przyjęcia –
dziś stanowią jazzowy kanon. Wielcy tamtych czasów, jak Miles Davis czy
Charles Mingus, drwili z Colemana, nazywali jego sztukę anty-muzyką.
Inni postrzegli go jako muzycznego geniusza, jak określił tego
saksofonistę – ale i skrzypka i trębacza – kompozytor Leonard Bernstein.
Jedyna w swoim rodzaju twórczość Colemana opiera się na jego teorii
harmolodii. Głównym jej założeniem jest dominacja emocji i wolnej
ekspresji nad stroną formalną utworów. Muzyk utytułowany jest
niezliczoną ilością nagród. W 2007 roku odebrał nagrodę Pulitzera.
Coleman jest drugim jazzmanem w historii, który został nią wyróżniony i
pierwszym muzykiem, który otrzymał ją za płytę (Sound Grammar). W
kwartecie Mistrza usłyszymy jego syna - Denardo Colemana (perkusja), a
także takich wybitnych muzyków jak Tony Falanga (kontrabas) i Al
MacDowell (gitara basowa). Coleman koncertuje stosunkowo rzadko, występ
na Jazztopadzie będzie jego jedynym koncertem w Europie.
Organizator zastrzega sobie możliwość dokonywania zmian w programie.