Akademia Händlowska
Bohaterem nadchodzącej Akademii jest Georg Friedrich Händel, a impreza, podobnie jak podczas pierwszej edycji, obejmuje zarówno część festiwalowo-koncertową, jak i edukacyjną. Gwiazdą jednego z koncertów będzie doskonale znany we Wrocławiu, wybitny interpretator muzyki Händla, Paul McCreesh; z recitalem poświęconym wczesnym dziełom Saksończyka wystąpi fenomenalna Julia Lezhneva, zaś za serię kursów mistrzowskich przeznaczonych dla studentów odpowiedzialni będą znakomici brytyjscy artyści: Robert Hollingworth, Rachel Podger wraz z członkami zespołu Brecon Baroque, Peter Harvey i Gillian Webster.
Händel, niemiecki muzyk, który kompozytorskie szlify zdobył we Włoszech, apogeum swojej kariery przeżywał w Londynie, stając się dla wielu Brytyjczyków postacią pomnikową, wręcz twórcą narodowego stylu. Nic dziwnego, że interpretacje muzyki Händla prezentowane przez „historyczne” orkiestry angielskie noszą wszelkie cechy wzorcowości i największej wiarygodności stylistycznej, zachowując przy tym wciąż atrakcyjną świeżość – chociaż niejednokrotnie recenzenci wieszczyli już koniec epoki wielkich angielskich zespołów muzyki dawnej. Mamy nadzieję, że publiczność sama zechce się przekonać, ile racji jest w tezach krytyków muzycznych, a jesteśmy więcej niż pewni, że studenci, uczestnicy kursów, opuszczą Wrocław przepełnieni wiedzą, inspiracją i emocjami po wspólnej pracy oraz po koncertach prowadzonych przez mistrzów.
W trakcie imprezy nie zabraknie możliwości wejścia w świat muzyki Händla „od kuchni”, w czym pomogą prelekcje, spotkania z artystami, otwarte próby. Program koncertów i kursów przeprowadzi słuchaczy przez główne etapy życia i zarazem stylistyki twórczości Händla: przypominając jego poprzedników (Purcella – w wykonaniu Brecon Baroque), prezentując młodzieńczy styl z lat włoskich (podczas występu Lezhnevej i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) oraz przybliżając dzieła współczesnych mu kolegów (Geminianiego, Pisendla – w trakcie koncertów Brecon Baroque i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) czy w końcu przedstawiając dojrzałe oratoria z okresu londyńskiego: Acisa i Galateę HWV 49 (w interpretacji Roberta Hollingwortha, Brecon Baroque, Chóru i Orkiestry Festiwalowych) oraz Salomona HWV 67 (w wykonaniu Chóru Narodowego Forum Muzyki i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierunkiem Paula McCreesha).
Najbardziej wymiernym wskaźnikiem sukcesu pierwszej edycji tego przedsięwzięcia, czyli Akademii Bachowskiej (w lutym 2014 roku), były nie tylko frekwencja publiczności, zainteresowanie mediów, wyjątkowy repertuar, lecz przede wszystkim pełne blasku, rozentuzjazmowane spojrzenia młodych muzyków i rozgorączkowane twarze melomanów w każdym wieku, którzy nie chcieli wyjeżdżać z Wrocławia po ostatnim koncercie. Jeżeli uda nam się powtórzyć ten sukces, już teraz możemy określić Akademię Händlowską 2015 za jedno z centralnych wydarzeń aktualnego sezonu. Zapraszamy!
KONCERTY
11.02.15, 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Rachel Podger – skrzypce, kierownictwo artystyczne
Alexandra Bellamy – obój
Brecon Baroque
Program:
H. Purcell Fairy Queen Z. 629 – muzyka do sztuki teatralnej (wybór):
Prelude g-moll
Hornpipe g-moll
Rondeau B-dur
Prelude g-moll
Jig g-moll
Pavan B-dur
If lovess a sweet passion
Dance of the Fairies G-dur
H. Purcell Fantazia upon one note a 5 Z. 745
H. Purcell VI Sonata a 4 g-moll Z. 807
H. Purcell Three parts upon a ground Z. 731
H. Purcell Król Artur Z. 628 – muzyka do sztuki teatralnej (wybór):
Introduction and air d-moll
Fairest Isle B-dur
Passacaglia g-moll
F. Geminiani Concerto grosso d-moll op. 5 nr 12 „La follia” wg A. Corellego
***
G.F. Händel Koncert na obój, smyczki i b.c. g-moll HWV 287
G.F. Händel Sonata a 5 B-dur HWV 288
G.F. Händel Concerto grosso B-dur op. 3 nr 2, HWV 313
12.02.15, 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Julia Lezhneva – sopran
Jarosław Thiel – wiolonczela, kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Program:
G.F. Händel Sonata triowa F-dur op. 2 nr 3, HWV 392 „Drezdeńska” w aranżacji na orkiestrę J. Pisendla
G.F. Händel E tal mi lascia? Oh! spente..., Pugneran con noi le stelle... – recytatyw i aria z opery Rodrigo HWV 5
G.F. Händel Carmelitarum, ut confirmet ordinem..., O nox dulcis... – recytatyw i aria z motetu Saeviat tellus inter rigores HWV 240
F. Geminiani Concerto grosso g-moll op. 3 nr 2
G.F. Händel Salve Regina g-moll HWV 241
***
G.F. Händel Uwertura do opery Agrippina HWV 6
G.F. Händel Pensieri, voi mi tormentate – aria z opery Agrippina HWV 6
G.F. Händel Un pensiero nemico di pace – aria z oratorium Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a
G.F. Händel Concerto grosso D-dur op. 6 nr 6
G.F. Händel Come nembo che fugge col vento – aria z oratorium Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a
13.02.15, 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Robert Hollingworth – dyrygent
Rachel Podger – skrzypce
Alison McGillivray – wiolonczela
Marcin Świątkiewicz – basso continuo
Soliści, Chór i Orkiestra Festiwalowa – uczestnicy kursów
Agnieszka Franków-Żelazny – przygotowanie Chóru Festiwalowego
Program:
G.F. Händel Acis i Galatea HWV 49
15.02.15, 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Paul McCreesh – dyrygent
Pamela Helen Stephen – Salomon (alt)
Katherine Watson – Żona Salomona / Pierwsza Nierządnica (sopran)
Gillian Webster – Druga Nierządnica / Królowa Saby (sopran)
Joshua Ellicott – Zadok (tenor)
Peter Harvey – Lewita (bas)
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne
Program:
G.F. Händel Salomon HWV 67
KURSY MISTRZOWSKIE (Chór i Orkiestra Festiwalowa):
Robert Hollingworth
Rachel Podger
Marcin Świątkiewicz
Alison McGillivray
Gillian Webster
Peter Harvey
WYKŁADY I SPOTKANIA:
Aneta Markuszewska
12.02.15, 17:30
foyer Filharmonii Wrocławskiej
Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu... Georg Friedrich Händel we Włoszech (1706–1710)
Paul McCreesh
14.02.2015
Sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Spotkanie z publicznością połączone z wykładem