57. Międzynarodowy Festiwal Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju
fot. mat. prasowe
Program festiwalu:
16 czerwca (czwartek), godz. 18:30 (Deptak spacerowy przy Teatrze Zdrojowym)
Uroczyste złożenie kwiatów pod tablicą pamiątkową Henryka Wieniawskiego
16 czerwca (czwartek), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Koncert Inauguracyjny
David Alogna – skrzypce (Włochy)
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Narodowego Forum Muzyki - Orkiestra Leopoldinum
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – uwertura z opery Wesele Figara KV 492
Felix Mendelssohn Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
Joseph Haydn Symfonia Es-dur nr 103 „Z werblem na kotłach”
17 czerwca (piątek), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Koncert kameralny
Klaidi Sahatçi - skrzypce (Szwajcaria) - artysta będzie grał na skrzypcach Antonio Stradivariusa, „ex Wieniawsky” z 1719 roku, które były własnością i na których koncertował Henryk Wieniawski.
Giorgio Koukl – fortepian (Czechy/Szwajcaria)
Program:
Antoni Szczerbiński - Sonata na skrzypce i fortepian n.2
Henryk Wieniawski -Scherzo Tarantella
Henryk Wieniawski - Legend op.17
Tartini/Kreisler -Devil trill sonata
18 czerwca (sobota), godz. 15:00 (Sala kameralna, Teatr Zdrojowy)
Wykład Marka Dyżewskiego pt. „Jedyny co tak poloneza wodził”
18 czerwca (sobota), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Koncert Kameralny
Marek Pasieczny – gitara
Krzysztof Pełech – gitara
Program:
Henryk Wieniawski (1835 — 1880)
Kujawiak in A minor (arr. M. Pasieczny) prawykonanie
Chanson polonaise z cyklu 2 Mazurki, Op.12 (arr. M. Pasieczny) prawykonanie
Dudiarz (Le Ménétrier) z cyklu 2 Mazurki, Op.19 (arr. M. Pasieczny) prawykonanie
Romans z ‘Romance sans paroles et Rondo élégant’, Op.9 (arr. M. Pasieczny) prawykonanie
Wojciech Długoraj (1557 – 1619) | Jakub Polak (1545 – 1605) (Polski renesans)
Vilanella (arr. M. Pasieczny)
Hajduk (arr. M. Pasieczny)
Praeludium (arr. M. Pasieczny)
Taniec Polski (arr. M. Pasieczny)
Marek Pasieczny (1980)
Z cyklu ‘Polskie Impresje’:
Umarł Maciek, Umarł
Gaik
W Murowanej Piwnicy
W moim ogródeczku
Czerwone Jabłuszko
Aleksander Tansman (1897 – 1986)
Danza Pomposa, Preludium, Mazurek (Krzysztof Pelech – solo)
Leo Brouwer (1939)
Danza del Altiplano (Krzysztof Pelech – solo)
Marek Pasieczny (1980)
Z cyklu Siedem Utworów Jazzowych
African Sketches
(The Other) Milonga
Marek Pasieczny (1980)
Neo Variations (M. Pasieczny – solo)
Spiffy (M. Pasieczny – solo)
19 czerwca (niedziela), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy) – zapis TV
Koncert Finałowy
Marta Gidaszewska – skrzypce
Ruben Silva – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Program:
Ludwig van Beethoven Uwertura Koncertowa Coriolan op. 62
Henryk Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
Wolfgang Amadeusz Mozart - Symfonia g-moll KV 550
15 sierpnia (poniedziałek), godz. 19:00 (Hala Spacerowa w Parku Zdrojowym)
Koncert w rocznicę występu Henryka Wieniawskiego w Szczawnie – Zdroju
Wieniawski i jazz
Joachim Mencel - lira korbowa i piano Rhodes
Bartłomiej Chojnacki - kontrabas
Przemysław Jarosz - perkusja
W programie koncertu usłyszymy na nowo odkryte i odczytane na nowo tematy kompozycji Henryka Wieniawskiego. Jazzowe trio Joachima Mencla wykonując utwory sławnego polskiego skrzypka sprowadzi te piękne dziewiętnastowieczne kompozycje do naszych czasów i pokaże czym dzisiaj jest improwizacja na tematy Wieniawskiego. Publiczność dowie się jakich inspiracji w kontekście jego twórczości doznają muzycy i jakie nowe treści zyskuje ta muzyka we współczesnych opracowaniach. Wśród utworów nie usłyszymy wyłącznie muzyki Wieniawskiego. Co ciekawe - Joachim Mencel tak i jak Wieniawski jest autorem kompozycji inspirowanych tańcami ludowymi, zatem na koncercie będziemy mogli porównać kujawiaki oraz polonezy kompozytorów, których zawodową aktywność dzielą całe epoki muzyczne. Co ważne nasi wykonawcy zagrają na współczesnych instrumentach nowoczesnego jazzu ale także na instrumencie kojarzonym przeważnie z wykonawstwem muzyki dawnej. Mowa tu o lirze korbowej, której wirtuozem i odkrywcą dla jazzu jest Joachim Mencel. Jego grę na lirze doceniono już zarówno w Polsce jak i za granicą. Ostatnia płyta Mencla "Brooklyn Eye” z wykorzystaniem liry korbowej wydana została w USA i otrzymała nagrodę BEST RECORDING 2020 ("High Fidelity"). Epilog festiwalu Wieniawskiego w Szczawnie pokaże jakimi drogami wędruje nowoczesna, ale zakorzeniona w tradycji muzyka polska.