Jubileuszowe Nowe Horyzonty przed nami

zdj. mat.prasowe
W konkursie inny debiut reżyserski, tym razem znanej aktorki, Kristen Stewart („Chronologia wody”). O Grand Prix rywalizować będzie z jedenastoma innymi tytułami:
Bądź moja wola (Que ma volonté soit faite), reż. Julie Kowalski; Chronologia wody (The Chronology of Water), reż. Kristen Stewart; Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka) [El Diablo Fuma (y guarda las cabezas de los cerillos quemados en la misma caja)], reż. Ernesto Martínez Bucio; Dwanaście księżyców (Doce Lunas), reż. Victoria Franco; Glorious Summer, reż. Helena Ganjalyan, Bartosz Szpak; Królestwo, reż. Michał Ciechomski; One Girl Infinite, reż. Lilly Hu; Punku, reż. J.D. Fernández Molero; Święta elektryczność (Holy Electricity), reż. Tato Kotetishvili; Tryptyk rozbitków (Das Schiffbruch-Triptychon), reż. Deniz Eroğlu; Wiadomość (El mensaje), reż. Iván Fund oraz Wróbel w kominie (Der Spatz im Kamin), reż. Ramon Zürcher.
W tym roku laureata Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty i nagrodę w wysokości 10 tys. euro wybierze jury w składzie: Marija Kavtaradze, litewska reżyserka i autorka nagrodzonego na Sundance filmu Powoli; Lucile Hadžihalilović, francuska twórczyni, bohaterka retrospektywy podczas 22. Nowych Horyzontów i reżyserka wyróżnionej Srebrnym Niedźwiedziem na Berlinale Wieży z lodu; Damian Kocur, polski reżyser, twórca filmu Chleb i sól, nagrodzonego Specjalną Nagrodą Jury w Wenecji; Yorgos Krassakopoulos, dyrektor programowy festiwali kina fabularnego i dokumentalnego Thessaloniki oraz Barbara Wurm, wieloletnia selekcjonerka europejskich festiwali, kuratorka sekcji Forum na Berlinale, a wcześniej także selekcjonerka konkursu głównego. Swojego laureata wybierzecie również Wy: zachęcamy do oddawania głosów, na podstawie których wyłonimy zwycięzcę Nagrody Publiczności. W tym roku jej laureat otrzyma 7,5 tys. euro. Fundatorem Grand Prix jest Totalizator Sportowy. Partnerem Międzynarodowego Konkursu
Nowe Horyzonty oraz Nagrody Publiczności jest BNP Paribas.
W sumie 270 filmów, w tym 129 premierowych na 600 seansach. Tegoroczna edycja to także jubileusz – opowiadał Miłosławie Bożek w RWK Stanisław Abramik z Nowych Horyzontów:
Na festiwalu zobaczymy nowości, hity, w tym zwycięzców tegorocznego Berlina i Cannes, ale nie zabraknie też klasyki, w sekcjach retrospektywnych:
Nowe Horyzonty to nie tylko seanse w KNH i DCF. Wrocławską duma festiwalu będą ponownie
bezpłatne pokazy w ramach plenerowego Kina na Rynku i nowość – plenerowe pokazy w OPT Zamek w Leśnicy.
Wśród gości oprócz wspomnianego reżysera filmów otwarcia zobaczymy na żywo: Ankę i Wilhelma Sasnali (razem z nimi pojawią się stali współpracownicy: Agnieszka Podsiadlik, Joanna Drozda, Rafał Maćkowiak, Małgorzata Zawadzka, Andrzej
Konopka, Agnieszka Żulewska, Piotr Trojan i Roman Garncarczyk); Athinę Tsangari; Gabriela Mascaro, reżysera Błękitnego szlaku; Radu Jude, autora Ośmiu pocztówek z Utopii i Kontinental ’25; występującą w Snach o miłości Ellę Øverbye; Siergieja Łoźnicę, twórcę Dwóch prokuratorów; Łukasza Grzegorzka, Natalię Grzegorzek i Martę Nieradkiewicz, reżysera, producentkę i aktorkę występującą w Trzech miłościach czy Małgosię Belę i Marcina Maseckiego, których zobaczymy w Muse Pawła Pawlikowskiego, zaś Marcin Masecki zagra dla widzów po seansie filmu.
Wspólnie z BWA Wrocław festiwal zaprasza też na wystawę Kurtyna w górę! – czyli podróż do Wielkiej Brytanii, gdzie wraz z artystami i artystkami z Wysp doświadczymy spektaklu nocy. Projekt stanowi kontynuację festiwalowej sekcji Istoty Nocy, zaś wystawa – skomponowana z filmów wideo, muzyki, dokumentacji performansów, osobistych manifestów i zapisów
wspólnotowych doświadczeń – to metaforyczna podróż w poszukiwaniu tanecznych rewolucji, transformacyjnej siły nocy i momentów, w których zabawa nabiera politycznego charakteru stając się „znaczącym hedonizmem” i narzędziem zmiany.
Już po raz dziewiąty przestrzeń IP Studio, prowadzona przez kolektyw artystyczny IP Group, w trakcie festiwalu przekształci się w Ambient Room – immersyjne środowisko z pogranicza sztuki, technologii i doświadczenia cielesnego. Jego tegoroczna odsłona, betwin, jest zawieszona pomiędzy – w stanie liminalności i niedookreślenia.
Po raz kolejny przygotowany zostanie także Klub Festiwalowy w Muzeum Miejskim w Arsenale –