Rewolucja na kolei? (SONDA)

Elżbieta Osowicz, Piotr Pietraszek | Utworzono: 14.04.2014, 15:07 | Zmodyfikowano: 15.04.2014, 06:16
A|A|A

fot. Radio RAM

A może już wjechaliśmy?

Nowe wagony PKP Intercity gotowe do drogi. We wtorek o godz. 6.33 pierwszy skład wyruszy na trasę Wrocław-Trójmiasto. Na razie na torach pojawi się 9 nowoczesnych pojazdów, docelowo ma ich być 25. Pozostałe będą odebrane z fabryki przed wakacjami.

Wartość zakupu wagonów to 176 milionów złotych, po zakończeniu prac modernizacyjnych na trasie Wrocław-Gdynia podróż będzie o ponad 180 minut krótsza.

Pod koniec tego roku podróż z Wrocławia do Warszawy skróci się o prawie połowę. Pierwszy skład, który na naszych torach będzie jeździł jako EIC Premium, trasę między Wrocławiem a stolicą pokona w połowie grudnia. Nowy pociąg pojawi się w zimowym rozkładzie jazdy. Obecnie kolejowa podróż ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy zajmuje ok. 5-6 godzin. Pendolino do Warszawy pod koniec roku dojedzie w 3 godz. 42 min. Za rok przejazd na linii Wrocław - Warszawa ma skrócić się o kolejnych 12 minut.

- Dopiero w 2015 roku zakończy się modernizacja i cała trasa zostanie dostosowana do potrzeb pendolino - mówi rzecznik prasowy PKP Intercity Zuzanna Szopowska. - Cennik biletów na pociąg EIC Premium będzie mieć charakter dynamiczny - dodaje Szopowska.

Pociąg EIC Premium korzystać będzie z tzw. protezy koniecpolskiej. To odcinek torów od Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Wrocławia przez Koniecpol, Częstochowę i Opole. Według planów PKP PLK miała być gotowa do kwietnia 2015 r. Wszystko wskazuje na to, że zostanie oddana do użytku już w grudniu tego roku.


Ich koszt będzie zależeć od terminu zakupu. Najtańsze mają kosztować 49 zł. Posiadacze zniżek zapłacą jeszcze mniej. - Pełny cennik ma być znany jesienią. Zależy nam, by bilety były dostępne dla każdej grupy społecznej - mówi rzecznik PKP Intercity.

Spółka PKP Intercity zamówiła w sumie 20 pociągów tego typu. Każdy z nich kosztował ok. 20 milionów euro. Cała inwestycja po uwzględnieniu budowy centrum serwisowego oraz kosztów utrzymania nowoczesnych składów przez ok. 17 lat, wyniosła ponad 660 milionów euro.

Osiągające prędkość 250km/h pendolino, mają być najnowocześniejszymi składami na polskich torach. Jeden z nich pojawił się już we Wrocławiu w sierpniu ubiegłego roku. Mieszkańcy dosłownie szturmowali dworzec. Wówczas pojazd można było zobaczyć od środka i chętnych nie brakowało:

Po wizycie we Wrocławiu pociąg pojechał na testy do Ośrodka Eksploatacji Toru Doświadczalnego w Żmigrodzie.

W ubiegłym roku testowany był również inny super szybki pociąg należący do Kolei Dolnośląskich. Impuls 31WE pokonał trasę z Wrocław–Legnica–Wrocław i rozpędził się do 160 km/h. Testowa prędkość nie jest niestety tą, z którą możemy się dziś nim przemieszczać na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry, Wałbrzycha i Legnicy. Ale miejmy nadzieję, że niebawem tak się stanie.

Pozostaje się tylko cieszyć. Bo chyba lepiej podróżować tak:

Zamiast tak:

REKLAMA

To może Cię zainteresować