Zebrali prawie 185 tys. zł. na rozwój Hyperloop

Bartosz Tomczak, na podstawie mat. prasowych | Utworzono: 16.05.2017, 12:26
A|A|A

Hyperloop to tunel, w którym z prędkością 1100 km/h przemieszczają się specjalne wagoniki. To połączenie pociągu i samolotu. Podróż z Gdańska do Zakopanego trwałaby 43 minuty, a z Wrocławia do Warszawy 23 minuty. Kapsuła z pasażerami lub towarami porusza się w rurze, w której panuje bardzo niskie ciśnienie, bez kontaktu z podłożem wykorzystując lewitację magnetyczną. Podróżowanie jest obecnie koniecznością i istotnym elementem życia, przez co modele przemieszczania się stają się bardziej złożone i zindywidualizowane.

Partnerem strategicznym projektu został Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Projekt uzyskał również wsparcie Politechniki Warszawskiej. Pierwsze planowane prace zespołu Hyper Poland University Team  to: wykonanie ramy i zawieszenia, testy systemu elektronicznego, budowa poszycia kapsuły oraz wykonanie układu hamulcowego.

Zespół nadal potrzebuje wsparcia

Pomimo zakończenia zbiórki nadal potrzebne są fundusze, aby zbudowany prototyp miał możliwie największe szanse na wygranie zawodów. 

Budowa prototypu kapsuły

Pierwsza edycja SpaceX Hyperloop Pod Competition rozpoczęła się w 2015 roku, kiedy zespół Hyper Poland zaprezentował odważną koncepcję kapsuły nowego środka transportu i przeszedł do drugiej rundy konkursu. W ramach drugiej edycji konkursu Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 25 ambitnych młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, zaprojektował prototyp kapsuły w skali 1:1, który zostanie zbudowany na finał w Los Angeles w lecie 2017 roku. Hyper Poland University Team to jeden z 24 zespołów z całego świata, jeden z 4 z Europy, a jedyny z Europy Środkowej, który dostał się do finału tego konkursu Celem zawodów jest bezpieczny przejazd kapsuły w rurze próżniowej o długości 1,5 km wybudowanej przez firmę SpaceX oraz osiągnięcie jak największej prędkości. Projektowana przez Hyper Poland University Team kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi kapsuła będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej zależnie od aktualnej prędkości. Prędkość projektowa, dla której policzone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h.

- Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja będzie bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości – tłumaczy Paweł Radziszewski

Z powodów bezpieczeństwa zostanie wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Po zawodach kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości. Interdyscyplinarny zespół Hyper Poland zamierza kontynuować pracę nad koncepcją transportu na miarę XXI wieku, który rozwiąże obecne problemy komunikacji miejskiej i międzymiastowej.

REKLAMA