Chcesz usłyszeć szamańskie głosy Syberii?
Huun-Huur-Tu
W 1992 roku Kaigal-ool Khovalyg, Alexander Bapa, Sayan Bapa, i Albert Kuvezin, postanowili założyć kwartet Kungurtuk, którego celem miała być prezentacja tradycyjnych pieśni i muzyki tuwińskiej. Jednak szybko się okazało, że muzycy wychodzili poza tradycje i często prowadzali innowacje do starej muzyki. Wkrótce potem zmienili nazwę na Huun-Huur-Tu w tej chwili najbardziej znany na świecie zespół z Tuwy. W 1993 roku muzycy z Tuwy (w tym członkowie Huun-Huur-Tuu) pojechali do Stanów Zjednoczonych i wzięli udział w nagraniach takich muzyków i zespołów jak: Frank Zappa, Ry Cooder, the Chieftains, czy Kronos Quartet. Od 1993 roku zespół intensywnie koncertuje (USA, Japonia, Anglia, Australia, występował w 1999 roku w Polsce), ma także na koncie sześć płyt CD i kilkanaście wraz z innymi wykonawcami. Jak sami mówią, czują potrzebę nie tylko sprawiania, że piękna muzyka trwa, ale czują potrzebę wprowadzania do niej witalnych i ciekawych pomysłów. Tak stało się podczas współpracy z bułgarskim chórem Angelite (występ na festiwalu w Sopocie w 1999 r.), gdzie wysokie, charakterystyczne głosy Bułgarek, połączono ze śpiewem gardłowym.
Sainkho Namtchylak
Artystka urodzona w Tuwie, zajmuje znaczące miejsce w artystycznym świecie. Od kilkunastu lat mieszka w Europie. Wokalistka, kompozytorka, poetka, instrumentalistka, aktorka, rysuje, pisze książki. Brała udział w wielu projektach nie tylko muzycznych ale teatralnych, słuchowiskach radiowych, pisała muzykę do filmów i przedstawień. W swojej karierze spotkała się z wieloma artystami miedzy innymi z Peterem Kowaldem i Andreasem Vollenwaiderem. Fani otaczają ją kultową, nieomal, czcią. Fascynuje i hipnotyzuje, eksperymentuje z głosem. Nie można jednoznacznie określić jej twórczości. Balansuje od etnicznej elektroniki po ekstremalną awangardę, od solowych koncertów po wieloosobowe wykonania. Obala panująca opinię, że khoomei (śpiew gardłowy) przynależy do mężczyzn. Sainkho ludową sztukę wprowadziła w świat awangardy muzycznej. Uczyniła ze śpiewu gardłowego środek artystycznego wyrazu. Zaadaptowała go do swoich potrzeb, przetransformowała, nadając swój osobisty w pełni kobiecy charakter. Sainkho Namtchylak swoimi eksperymentami w znaczący sposób przyczyniła się do mariażu muzyki etnicznej z awangardą jazzu i muzyki współczesnej. Wyznacza nowe ścieżki w rozwoju muzyki jako takiej. Sainkho do tej pory odwiedziła Polskę dwukrotnie. Po raz pierwszy w 2005 roku w Krakowie zagrała z Gendosem i „zachodnimi” muzykami koncert w ramach Nocy Szamanów po raz drugi wystąpiła w 2006 na „Turning Sounds 4” w Warszawie.
Gendos - Gennady Chamzyryn
Muzyk, śpiewak i instrumentalista, szaman, nauczyciel (mistrz) śpiewu gardłowego, rzeźbiarz w kamieniu i drewnie, wytwórca bębnów dungur (ramowych, szamańskich). - On jest osobą z niezwykłym darem, jest naturalnym nieoszlifowanym diamentem współczesnej, tuwińskiej, muzyki - stwierdziła Sainkho Namtchylak o Gendosie.
Gendos jest wybitną postacią na tuwińskiej scenie muzycznej. Rozwija tradycyjną muzykę ludową co czyni go awangardowym pośród Syberyjskich artystów. Znając różne style muzyczne jak muzykę współczesną, jazz, rock czy blues nie decyduje się na bezpośrednią, łatwą fuzję, lecz tworzy muzykę ludową głęboko osadzoną w szamańskiej tradycji.
Koncert Szamańskie Głosy Syberii - Sainkho Namtchylak, Huun Huur Tu, Gendos - w ramach ETHNO JAZZ FESTIVAL - pod patronatem radia RAM, zobaczymy i usłyszymy 26 października o godz. 19.30 w Synagodze pod Białym Bocianem (ul. Włodkowica 5)