Aby poprawić sprawność funkcjonowania komunikacji miejskiej Wrocław wprowadził tzw. inteligentny system transportu. Najwyższa Izba Kontroli, która badała funkcjonowanie i rozwój transportu publicznego w miastach na prawach powiatu w latach 2016-2019 uważa, że system we Wrocławiu nie działa skutecznie.
fot. Patrycja Dzwonkowska
Potwierdza to pełniący obowiązki dyrektora delegatury NIK we Wrocławiu Marcin Kaliński:
Aby odsłuchać załączonego dźwięku zaktualizuj przeglądarkę lub/i wtyczkę Adobe Flash Player.
Ewa Mazur, rzeczniczka Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta tłumaczy, że priorytetem dla Wrocławia przy wprowadzaniu systemu ITS było przede wszystkim usprawnienie komunikacji zbiorowej i wprowadzenie priorytetu dla tramwajów.
Sam montaż systemu poskutkował wzrostem prędkości pojazdów komunikacji zbiorowej o 16 procent. Dodaje też, że na prędkość pojazdów mają wpływ także inne czynniki:
Aby odsłuchać załączonego dźwięku zaktualizuj przeglądarkę lub/i wtyczkę Adobe Flash Player.
W raporcie NIK informuje, że skuteczność działania ITS we Wrocławiu, w skracaniu czasu przejazdu samochodów, z roku na rok spadała – z 18,3 proc. w 2015 r. do 5,7 proc. w 2018 r. Zapytaliśmy więc wrocławskich kierowców jak im się jeździ po wrocławskich ulicach:
Aby odsłuchać załączonego dźwięku zaktualizuj przeglądarkę lub/i wtyczkę Adobe Flash Player.
Rzeczniczka ZDiUM dodaje, że trudno się zgodzić z wnioskami przedstawionymi w raporcie NIK. Według urzędników ITS poprawił komunikację w mieście. A to jeszcze nie koniec, bo miasto niedługo zamierza rozbudować system: