Ponad 170 filmów z całego świata. Znamy program Nowych Horyzontów i AFF

MH, materiały prasowe | Utworzono: 20.10.2020, 12:28 | Zmodyfikowano: 20.10.2020, 12:32
A|A|A

fot. Na rauszu, reż. Thomas Vinterberg

Zdecydowana większość tytułów zostanie pokazana premierowo w Polsce, a poszczególne filmy będzie można zobaczyć na specjalnej platformie online zintegrowanej ze stroną nowehoryzonty.pl. W tym roku bezpieczeństwo jest priorytetem – dlatego organizatorzy zapraszają do komfortowego uczestniczenia w wydarzeniu w domowych warunkach.

W salach Kina Nowe Horyzonty i Dolnośląskiego Centrum Filmowego odbędzie się kilka symbolicznych, ale bardzo ważnych pokazów, zorganizowanych zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego. 5 listopada, w ramach otwarcia Nowych Horyzontów, zostanie zaprezentowana – po raz pierwszy w kraju – obsypana nagrodami, realizowana przez kilkanaście lat pełnometrażowa animacja Mariusza Wilczyńskiego Zabij to i wyjedź z tego miasta. Tego samego dnia pokazane zostaną Sweat – najnowszy film Magnusa von Horna z oficjalnej selekcji tegorocznego Cannes oraz otwierająca sekcję Oslo/Reykjavik głośna Gunda mistrza kina dokumentalnego Victora Kossakovsky'ego. Filmem otwarcia American Film Festival będzie nagrodzony w Wenecji Świat, który nadejdzie (The World to Come) Mony Fastvold, ze znakomitymi Vanessą Kirby i Katheriną Waterson w rolach głównych. Z kolei 14 listopada, w ramach pokazu zamknięcia Nowych Horyzontów, na ekranach Kina NH zaprezentowane zostanie najnowsze dzieło Thomasa Vinterberga – Na rauszu (Druk), z przebojowym Madsem Mikkelsenem w roli głównej. Na zamknięcie American Film Festival widzowie obejrzą rejestrację koncertu legendarnego Davida Byrne'a American Utopia, w reżyserii Spike'a Lee.

fot. Metamorfoza ptaków, reż. Catarina Vasconcelos

Wizytówką Nowych Horyzontów są bezkompromisowe filmy twórców poszukujących nowych form wyrazu – prezentowane w sekcji konkursowej. W tym roku o Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty konkurować będzie 12 produkcji z całego świata. Wśród nich znajdą się produkcje m.in. z Lesotho – To nie pogrzeb, to zmartwychwstanie (This Is Not a Burial, It's a Resurrection) Lemohanga Jeremiaha Mosesesa, Grecji – Kala Azar Janis Rafy, Węgier – Eden (Éden) Ágnes Kocsis, Meksyku – Sanktuarium (Santuário) Joshui Gila, czy z Portugalii – Metamorfoza ptaków (A metamorfose dos pássaros) Catariny Vasconcelos. Polskę reprezentować będą Grzegorz Zariczny (Proste rzeczy) i Filip Jan Rymsza (Komar).

Zwyciężczynię lub zwycięzcę wybierze jury w składzie: Dorota Lech (programerka Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto), Krzysztof Skonieczny (reżyser filmowy), Monika Strzępka (reżyserka teatralna), Klaudia Śmieja (producentka filmowa) oraz Greg Zgliński (reżyser, scenarzysta, operator). Swojego nowohoryzontowego faworyta wskaże także festiwalowa publiczność podczas głosowania online.

fot. Barbara Lee. Prawdziwa władza, reż. Abby Ginzberg

W sekcjach konkursowych American Film Festival – Spectrum i American Docs (łącznie 22 tytuły, po 11 w każdej sekcji) widzowie zobaczą przegląd nowych tendencji i młodych talentów kina USA oraz najgłośniejsze dokumenty prezentujące różne oblicza Ameryki. Oceniane przez festiwalową publiczność produkcje będą ubiegać się o nagrody w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny. W konkursie Spectrum znajdą się m.in.: Bestio, Bestio (Beast Beast) Danny'ego Maddena, Freeland Maria Furloniego i Kate McLean oraz Shiva Baby Emmy Seligman. O nagrodę ufundowaną przez BNY Mellon w sekcji American Docs zmierzą się m.in.: Doktor Miami (They Call Me Dr. Miami) Jean-Simona Chartiera, Barbara Lee. Prawdziwa władza (Truth to Power: Barbara Lee Speaks For Me) Abby Ginzberg oraz Jimmy Carter, rockandrollowy prezydent (Jimmy Carter: Rock & Roll President) Mary Wharton.

Wszystkie 34 filmy z trzech sekcji konkursowych będą dostępne online dla widzów w całej Polsce.

fot. Tesla, reż. Michael Almereyda

Filmowe hity w wirtualnym programie NH i AFF

W sekcji Pokazy Galowe oraz Highlights znajdą się m.in. nagrodzony na festiwalu w Wenecji Srebrnym Lwem Nowy porządek (Nuevo orden) Michela Franco; pokazywany w konkursie głównym tegorocznego Berlinale Berlin Alexanderplatz Burhana Qurbaniego; głośna Aida (Quo vadis, Aida?) Jasmili Zbanić o masakrze w Srebrenicy; prezentowany na festiwalu w Sundance Tesla Michaela Almereydy, ze znakomitymi rolami Ethana Hawke'a i Kyle'a MacLachlana; wyróżnione Kryształowym Niedźwiedziem w Berlinie Sweet Thing Alexandre'a Rockwella, przebój Berlinale i Sundance Pierwsza krowa (First Cow) Kelly Reichardt czy Ostatnie słowa (Last Words) Jonathana Nossitera, z Nickiem Nolte, Charlotte Rampling i Stellanem Skarsgardem w rolach głównych.

W sekcji Mistrzowie pojawią się najnowsze filmy wybitnych reżyserów współczesnego kina; wśród nich m.in.: Vitalina Varela Pedra Costy (zdobywca trzech nagród na festiwalu w Locarno: dla najlepszego filmu, najlepszej aktorki i Nagrody Jury Ekumenicznego), Dni (Rizi) Tsaia Ming-lianga (Nagroda Teddy na Berlinale), Malmkrog Cristiego Puiu (nagroda w sekcji Encounters festiwalu w Berlinie) oraz Drodzy towarzysze! (Dorogie tovarishchi) Andrieja Konczałowskiego (Nagroda Specjalna Jury na MFF w Wenecji).

fot. Szesnaście mgnień wiosny, reż. Suzanne Lindon

(Anty)bohaterkami sekcji Trzecie Oko będą śpiące królewny – niecodzienne, filmowe portrety kobiet, które stoją (a w zasadzie leżą) za pierwszą linią aktywnych bohaterek. Jak co roku, w przygotowanej we współpracy ze stacją telewizyjną sekcji Ale kino+ znajdą się przeboje światowych festiwali – m.in. wybrane do oficjalnej selekcji festiwalu Cannes Szesnaście mgnień wiosny (Seize printemps) Suzanne Lindon i nagrodzone na Berlinale Mogul Mowgli Bassama Tariqa, z Rizem Ahmedem w roli głównej. Już po raz trzeci, w ramach Oslo/Reykjavik 3 – sekcji powstałej przy wsparciu Funduszy Norweskich i Europejskiego Obszaru Gospodarczego pochodzących z Norwegii, Islandii i Lichtensteinu – zostaną zaprezentowane dokonania współczesnego kina norweskiego i islandzkiego (m.in. Ostatni i pierwsi ludzie / Last and First Men Jóhanna Jóhannssona). Wspólny teren przenikania się kina i sztuki wyznaczy ponownie Front Wizualny, a twórcy, którzy nieustannie badają (i przekraczają) granice języka filmu znajdą swoją reprezentację w sekcji Nocne Szaleństwo. Jak co roku kino z festiwalowych obrzeży pokażemy w sekcji Lost Lost Lost.

fot. wystawa Biuro wysp znalezionych

Tegoroczną główną wystawę towarzyszącą festiwalom będzie można podziwiać na żywo – we wrocławskiej Galerii Studio BWA. Biuro wysp znalezionych (kuratorki: Ewa Szabłowska, Stach Szabłowski, Joanna Stembalska) to prezentacja projektów wysp, ich topografii i geologii, do stworzenia których zaproszone zostały artystki i artyści, ludzie filmu i różnych dyscyplin sztuk wizualnych. Każdej z osób zaproszonych do wymyślenia wyspy kuratorzy zadali pytanie będące parafrazą kwestii: co zabrałbyś ze sobą na bezludną wyspę? W tym wypadku chodzi jednak nie tyle o zabieranie, lecz pozostawienie czegoś na wyspie.

REKLAMA

To może Cię zainteresować