Znamy pierwsze szczegóły 18. Nowych Horyzontów
zdj mat. prasowe
Podobała wam się „Dusza i ciało”? Zwycięzca tegorocznego Złotego Niedźwiedzia na Berlinale? Film można było obejrzeć we Wrocławiu na Wiośnie Filmów i 17. Nowych Horyzontach, a w styczniu trafi do regularnej dystrybucji. Jego autorkę, Ildikó Enyedi, będzie można poznać bliżej podczas przyszłorocznego festiwalu. Węgierska reżyserka będzie bohaterką jednej z retrospektyw przyszłorocznego festiwalu. Enyedi to autorka wizjonerskich, poetyckich arcydzieł. Jest wśród nich film z Dorotą Segdą „Mój wiek XX”, jest „Szymon Mag”. Organizatorzy zapewniają, że we Wrocławiu zostaną zaprezentowane wszystkie, rzadko pokazywane w Polsce, filmy Enyedi.
W 2016 roku na American Film Festival gościł we Wrocławiu producent Frederick Muller, odpowiedzialny m.in za „Nie odwracaj się teraz” Nicolasa Roega. Już wtedy mówiło się, że w Stowarzyszeniu Nowe Horyzonty szykowana jest retrospektywa dzieł brytyjskiego wizjonera. Doczekamy się jej właśnie w 2018 roku. Roeg to jeden z najbardziej oryginalnych twórców kina na Wyspach. Jak podkreślają selekcjonerzy Nowych Horyzontów, jest „reżyserem z pasją burzącym porządek klasycznej narracji, mistrzem montażu, wybitnym stylistą”. W filmach outsidera występowały ikony światowej konrtkultury – m.in David Bowie, Mick Jagger, Art Garfunkel. W dorobku Rogea są kultowe „Performance” (pokazywany w 2012 roku w muzycznym Nocnym szaleństwie), „Walkabout”, „Człowiek, który spadł na ziemię”, „Zmysłowa obsesja”. Dziewięć filmów złoży się na wrocławską retrospektywę. 15 sierpnia 2018 roku Roeg skończy 80 lat. Czy w przededniu jubileuszu zdecyduje się odwiedzić Wrocław? Odpowiedź na to pytanie pozostaje otwarta.
Na przyszłoroczny festiwal przygotowano także podwójne spotkanie z kinem portugalskim. Retrospektywy doczeka się Pedro Costa, twórca całkowicie niezależny, którego selekcjonerzy festiwalu cenią za to, że zawsze staje po stronie ryzyka: „jego ascetyczne, symboliczne, a zarazem głęboko polityczne kino dotyka postkolonialnych traum i sytuuje się po stronie ludzi słabszych, wykluczonych, “niewidzialnych” dla systemu. W swoich filmach zatrudnia naturszczyków: imigrantów, mieszkańców slumsów” – argumentują organizatorzy. Dopełnieniem retrospektywy Costy ma być przegląd filmów najbardziej radykalnego z mistrzów portugalskiego kina, João Césara Monteiro. „Będzie to pierwsza w Polsce prezentacja twórczości tego radykała, anarchisty i poety kina” – podkreślają selekcjonerzy Nowych Horyzontów.
Podwójna będzie również festiwalowa wyprawa do Iranu podczas przeglądu nowego niezależnego kina irańskiego. Organizatorzy zapowiadają, że Iran:Iran będzie spojrzeniem na kraj i diasporę. Selekcjonerów interesowało „o czym i w jaki sposób opowiada pokolenie, urodzone w czasach rewolucji irańskiej? Wychowane w izolacji i zamknięciu, nie mające okazji opuścić kraju i skonfrontować swojego stylu życia z Zachodnim. Jak definiują się irańscy młodzi ludzie, których wyobrażenie o nowoczesności pochodzi z internetowych wzorców? W kontraście pozostają twórcy wychowani na emigracji, budujący swoją perską tożsamość z zapośredniczonych obrazów i opowieści rodziców, którzy wyjechali z Iranu w latach 80. Jeden kraj, dwie optyki, dwa głosy. Przegląd skoncentruje się na pokazaniu filmów nowych, z lat 2015-2018. Sekcja składać się będzie z 12 filmów i towarzyszyć jej będzie wystawa sztuki wideo irańskich artystów wizualnych”.
W programie 18. Nowych Horyzontów będzie jeszcze piąta retrospektywa reżyserska. Stanisław Abramki zdradził w Strefie Kina Radia RAM, że obejrzymy filmy zwyciężczyni zeszłorocznych Nowych Horyzontów za "Western": Valeski Grisebach.
12 grudnia w południe rozpocznie się sprzedaż festiwalowych karnetów.